Vad är dem typiska symptomen på språkstörning?
Bild på min älskade son :)
var i veckan och kollade på sonens hörsel på huddinge sjukhus då han inte pratar lika mycket som jämngamla 4åringar. men proven visade att han hör bra för sin ålder. VI ska till logopeden i oktober för att se vad som sägs där. Men jaqg tänkte på språkstöring, vika är tecknerna på att det skulle kunna vara en språkstörning? för läkaren där på hörsel och baanskliniken sa att han antingen kunnde vara bara sen med talet eller så kan ske han kan ha en språkstörning.
Lite om min son på 4 år:
Han har bra motorik och finmotorik. Han är alltid glad nyfiken och framåt. HAN älskar att vara på dagis men han har svårt för att leka med dem andra barnen men jag tror att det har med talet att göra då han inte kan prata med dem andra så blir ju sociala samspelet drabbat. han blir inte mobbad eller något barnen på dagis accepterar honom fast han inte kan prta lika mycket som dem. En annan sak är att han inte kan äta all slags mat. SOm tex potatismos, testar han att få det i munnen så blir det att han hurklar och spottar ut det. Kanske har med smaken att göra men jag vet inte. När man pratar med honom så försöker han att upprepa allt man säger till honom alltså han härmar. Orden är ganska otydliga men man förstår honom ändå. Han har bra ordförståelse förstår allt man säger till honom och lyssnar på oss. Gör han något han inte får göra så säger man till honom och säger varför han inte får görqa så då slutar han med det. Så han förstår iallafall vad man säger till honom. Han ska få träffa en specialpedagog på dagis. Se vad hon har att säga. Dem på dagis säger att det går framåt med talet sakta sakta frmåt men det står inte still eller går bakåt det går framåt så det känns lugnande :)
Men det jag skulle vilja veta om allt jag skrivit är om ni tror att det skulle kunna vara någon slags språkstörning?