• HjärtatAlicia

Får en kassörska neka en 13-åring att köpa en tändare?

Har funderat på en sak som jag fick se i min lokala Ica-affär förra sommaren..

En 13-ring tjej som de flesta i byn som jag bor i, vet vem hon är och känner föräldrarna, försöker köpa en tändare på Ica.
    Kassörskan tvekar och ropar till sig en medarbetare och dom pratar högt om att dom inte KAN sälja den här tändaren till 13-åringen eftersom hennes mamma varit i affären och sagt ifrån att hon inte får köpa sådant då hon tjuvröker. Personalen i affären menar på att hennes mamma kommer komma in under dagen och fråga om tjejen försökt köpa något och då vill inte personalen göra sig ovän med mamman..

Jag såg allt, och hörde allt eftersom de inte var tysta. Tjejen blev röd i huvudet och skitsur, kastade tändaren på rullbandet och stormade ut därifrån..

Men får affären verkligen neka till att sälja en tändare? Vad jag vet finns det ingen åldersgräns på tändare även om det var ganska solklart att hon skulle ha den till sina ciggaretter.. 

Alicia född 090225
  • Svar på tråden Får en kassörska neka en 13-åring att köpa en tändare?
  • Pia och Elna

Det är upp till handlaren de har ju åldersgräns på massa saker som inte finns någon lag att luta sig emot. Tex tvättbensin och energidryck brukar det vara åldersgräns på.

• HjärtatAlicia
    Pia och Elna skrev 2011-09-08 11:14:39 följande:
    Det är upp till handlaren de har ju åldersgräns på massa saker som inte finns någon lag att luta sig emot. Tex tvättbensin och energidryck brukar det vara åldersgräns på.
    Jo men sist jag kollade så fanns det ingen åldersgräns på tändare!
    Energidryck har de 15 års gräns i vår affär.. men ändå kan en 8-åring köpa det :S 
    Alicia född 090225 <3 Ma vecka 13 i mars -11 <3 Mf vecka 5-6 i junu/juli -11 <3
  • Nemi76

Nu får barn under 18 inte handla i butiker eftersom de inte har någon rättshandlingsförmåga. Den utökas visserligen med åren och om handlaren kan anta att barnet själv tjänat ihop pengarna eller fått i fickpengar så får barnet handla för dessa pengar.

Men butiker får faktiskt avgöra själva till vilka de säljer varor så länge de inte diskriminerar pga ras, etnicitet, sexuell läggning osv. 

• EllanEriksson

Flickanfin: Det är väl 15 som är igenomklubbat? Även om vissa har 18.. Står dock 13 på de flesta burkarna så det är lite roande x)

• HjärtatAlicia
    EllanEriksson skrev 2011-09-08 11:23:04 följande:
    Flickanfin: Det är väl 15 som är igenomklubbat? Även om vissa har 18.. Står dock 13 på de flesta burkarna så det är lite roande x)
    Jag har faktiskt ingen aning! Vet bara att dom har stooora skyltar i butiken om att det är 15 som gäller.. men de följer inte det!
  • EllanEriksson

Flickanfin: Jo vet.. Tråkigt att dem inte kan följa de själva.. Där jag bor är det dock jättehård koll om det inte är en som har suttit i kassan med en flera gånger förr.. :/

• Lowika

De får neka henne att köpa precis allt i affären. De måste inte sälja någonting till någotn. Vi har fri avtalsrätt.

Däremot får de INTE "gå med på" att sälja t.ex. alkohol och sådant med LAGSTADGAT ålderskrav på.

Dessutom är hon under 18, och då får man INTE INGÅ AVTAL. (detta är väl iofs något som slarvas med gaaanska mycket)

Ingå avtal

Alla som är över 18 år har rätt att ingå avtal. Den som är under 18 år och omyndig kan inte själv ingå avtal. Det krävs att förmyndaren, normalt föräldrarna, ger sitt samtycke till det avtal som den omyndige vill ingå för att det ska bli giltigt. Det är upp till den som ingår avtal att försäkra sig om att den andra parten är myndig eller har förmyndarens samtycke.

Det finns två undantag från kravet att man ska ha fyllt 18 år för att själv få ingå avtal. Från 16 års ålder har man rätt att bestämma över pengar som man tjänat själv. Den som har eget hushåll före 18 års ålder har vidare rätt att handla för till sitt hushåll. Undantagen gäller bara kontantköp. Den som är under 18 år har aldrig rätt att ingå kreditavtal.

Alltså; mamman har sagt att det inte är ok = de får inte sälja till henne.

• HjärtatAlicia
    Lowika skrev 2011-09-08 11:34:14 följande:
    De får neka henne att köpa precis allt i affären. De måste inte sälja någonting till någotn. Vi har fri avtalsrätt.

Däremot får de INTE "gå med på" att sälja t.ex. alkohol och sådant med LAGSTADGAT ålderskrav på.

Dessutom är hon under 18, och då får man INTE INGÅ AVTAL. (detta är väl iofs något som slarvas med gaaanska mycket)

Ingå avtal

Alla som är över 18 år har rätt att ingå avtal. Den som är under 18 år och omyndig kan inte själv ingå avtal. Det krävs att förmyndaren, normalt föräldrarna, ger sitt samtycke till det avtal som den omyndige vill ingå för att det ska bli giltigt. Det är upp till den som ingår avtal att försäkra sig om att den andra parten är myndig eller har förmyndarens samtycke.

Det finns två undantag från kravet att man ska ha fyllt 18 år för att själv få ingå avtal. Från 16 års ålder har man rätt att bestämma över pengar som man tjänat själv. Den som har eget hushåll före 18 års ålder har vidare rätt att handla för till sitt hushåll. Undantagen gäller bara kontantköp. Den som är under 18 år har aldrig rätt att ingå kreditavtal.

Alltså; mamman har sagt att det inte är ok = de får inte sälja till henne.

Där ser man! tack =)
  • Piff

Vi har i perioder låtit bli att sälja tändare/tändstickor till ungdomar under 15 år då de eldat flaskor och papperskorgar utanför vår butik.

Jag vet även i något fall där en förälder varit inne i butiken och sagt att vi inte får sälja tändare till hennes barn.
    En gång när jag satt i kassan så försökte han iaf köpa tändare, och jag sa att han inte fick, han får isf komma tillbaka i sällskap med sin mamma (för han hävdade att han skulle köpa den till henne).
    Någon timma senare var hela familjen inne i butiken och pojken kom (ensam) fram till kassan och sa att Nu är mamma med, nu får jag köpa tändaren! Jag sa såklart att då väntar vi tills mamma kommer hit så får vi se vad hon säger. När mamma kom så fick han INTE köpa tändaren för henne...

• emmisss

Jag har nekat en 10-13 åring att köpa tändare, jobbade i en Ica nära, affärens policy...och sunt förnuft....

• barnluktarbajs

En gång när jag var runt tjugo skulle jag köpa en tändare för att vi skulle grilla, och då frågade kassörskan om leg! För en tändare! Jag kom mig inte ens för att fråga varför, så jag visade legget, men det var verligen skumt. Kunde hon alltså nekat mig om jag inte visat leg?

• 86a
    barnluktarbajs skrev 2011-09-08 19:17:35 följande:
    En gång när jag var runt tjugo skulle jag köpa en tändare för att vi skulle grilla, och då frågade kassörskan om leg! För en tändare! Jag kom mig inte ens för att fråga varför, så jag visade legget, men det var verligen skumt. Kunde hon alltså nekat mig om jag inte visat leg?

På mitt jobb , en ICA butik, (och de flesta matbutiker så vitt jag vet) ligger tobak, tändare, tändstickor under samma varugrupp och när kassörskan scannar någon av följande så kommer en slags spärr upp som begär att man kontrollerar kundens leg. Men den går naturligtvis att trycka bort vid köp av exempelvis tändare, på samma sätt som om en person över 18 köper cigg. Tyvärr vet inte alla kassörskor detta :)

Ang. Energidrycker så finns det ingen lag gällande åldersgräns så vitt jag vet, men allt fler butiker väljer att sätta en 15 årsgräns då konsumtionen av dessa drycker ökat betydligt bland yngre personer, något man försökt förhindra.
  • Dohgon

det roliga är ju att ett barn eller en minderårig människa kan gå och handla något, exempel en påse godis. föräldern kommer tillbaka med påsen tom och kan kräva tillbaka pengarna av butiken för att de sålt till en minderårig.
    funderade ett tag på att öppna en butik och hade tanke på att inte sälja till någon under 18 om man inte hade målmans tillåtelse

• megasinned1

Lag och lag finns ingen lag som säger att det är 18 åldersgräns för att köpa en tändare. Men varför inte bara välja en annan butik? Blev själv nekad, men det var inga problem. Lånade bara en av morsan alltså i smyg då :O Då bodde jag i en liten by Mörarp. Då det bara fanns en butik i hela byn, såklart hade ju den lilla byn en åldersgräns på 18 år, vid köp av tändare :/ Det var ju inga som helst problem att åka till Bjuv och köpa en tändare, sedan stå utanför butiken och röka. Jag tänker tyvärr inte outa mig.

Nja jag tycker också att det är jävla löjligt, dem gör ju också på det sättet för att dem tror att man förhindrar någonting. Men hur svårt är det egentligen att åka till en större stad och köpa en tändare?

Jag tyckte dock det var lättare för mig att få tag på röka/hasch. Än det skulle vara att köpa ett paket cigg eller sprit. Men nu handlar tråden om åldersgräns på tändare och inte röka eller sprit.  Nej det känns väldigt jobbigt att vara utan cigg när man röker. Är det inte okej för föräldrarna så är det inte det. Kände för att skriva av mig lite! Ja men tipset är bara att välja en annan butik. 

Sen hoppas jag att det är butikens egna regler och inte någon förälder som har övertalat kassörskan, att inte sälja en tändare. Om dem inte känner varandra väldigt väl.

Vet förresten inte hur det kunde komma sig att det var lättare för mig att köpa cannabis än cigg och sprit.

• Ullabellasekreterare

Jag har fått visa leg flera gånger för tändare eftersom jag ser ung ut. Jättekonstigt, man kanske ska grilla eller något?

"Kan du köpa ut en tändare till mig, jag och mina scoutvänner ska grilla korv i skogen..." 

• Dumbledore
    megasinned1 skrev 2017-01-13 16:24:56 följande:

Lag och lag finns ingen lag som säger att det är 18 åldersgräns för att köpa en tändare. Men varför inte bara välja en annan butik? Blev själv nekad, men det var inga problem. Lånade bara en av morsan alltså i smyg då :O Då bodde jag i en liten by Mörarp. Då det bara fanns en butik i hela byn, såklart hade ju den lilla byn en åldersgräns på 18 år, vid köp av tändare :/ Det var ju inga som helst problem att åka till Bjuv och köpa en tändare, sedan stå utanför butiken och röka. Jag tänker tyvärr inte outa mig.

Nja jag tycker också att det är jävla löjligt, dem gör ju också på det sättet för att dem tror att man förhindrar någonting. Men hur svårt är det egentligen att åka till en större stad och köpa en tändare?

Jag tyckte dock det var lättare för mig att få tag på röka/hasch. Än det skulle vara att köpa ett paket cigg eller sprit. Men nu handlar tråden om åldersgräns på tändare och inte röka eller sprit.  Nej det känns väldigt jobbigt att vara utan cigg när man röker. Är det inte okej för föräldrarna så är det inte det. Kände för att skriva av mig lite! Ja men tipset är bara att välja en annan butik. 

Sen hoppas jag att det är butikens egna regler och inte någon förälder som har övertalat kassörskan, att inte sälja en tändare. Om dem inte känner varandra väldigt väl.

Vet förresten inte hur det kunde komma sig att det var lättare för mig att köpa cannabis än cigg och sprit.

Ullabellasekreterare skrev 2017-01-13 16:47:53 följande:

Jag har fått visa leg flera gånger för tändare eftersom jag ser ung ut. Jättekonstigt, man kanske ska grilla eller något?

"Kan du köpa ut en tändare till mig, jag och mina scoutvänner ska grilla korv i skogen..." 

Jag tror ts har löst det hela, det var sådär sex år sen frågan kom upp.
  • Ullabellasekreterare
    Dumbledore skrev 2017-01-13 19:56:35 följande:
    Ullabellasekreterare skrev 2017-01-13 16:47:53 följande:

Jag tror ts har löst det hela, det var sådär sex år sen frågan kom upp.
    Såg den bara i flödet =) Där ser man. 
Svar på tråden Får en kassörska neka en 13-åring att köpa en tändare?