• Mollz

Belöningssystem en tvååring förstår!

Nu börjar potträningen äntligen gå framåt igen, men jag vill komma på nåt som gör det roligare för henne, Det går lättare och lättare att hon sätter sig frivilligt, men tror hon blir mer taggad om hon förknippar det med nåt kul.
    Så, vad har ni för idéer? Hon är 26 mån. 

• Svar på tråden Belöningssystem en tvååring förstår!
  • skånegås

Den bästa belöningen är ju att slippa gå med blöt blöja/ blöta byxor. Det fattar din 2-åring!! Sen ska väl inte toabesök förknippas med något kul... Tar du bort belöningen sen kanske hon börjar kissa i byxorna om det är anledningen till att gå på toa :-/

• Mollz
    skånegås skrev 2011-09-08 09:39:23 följande:
    Den bästa belöningen är ju att slippa gå med blöt blöja/ blöta byxor. Det fattar din 2-åring!! Sen ska väl inte toabesök förknippas med något kul... Tar du bort belöningen sen kanske hon börjar kissa i byxorna om det är anledningen till att gå på toa :-/
    Nja, det tror jag väl inte, hon har inget emot det, men jag vill ha nåt för att göra det lite extra. Tanken är inte att själva toabesöket ska bli roligare, utan att det ska bli tydligare när det blir rätt. Hon lär knappast börja kissa på sig igen för att man tar bort det sen.
  • skånegås

Tror du inte det räcker med att hon känner att hon fixar det? Jag tror ju inte hon är så dum att hon inte fattar när det blir rätt... Har ni potta är det ju bara att titta i den och går hon på vattentoa så hörs det! Sen kan man väl kanske förstärka det och säga det var väl skönt att kissa när du var så kissnödig. Hellre bekräfta än belöna!!

• FijaLija

Det räcker gott och väl med uppmuntran tror jag. våran dotter blev blöjfri när hon själv bestämde sig för det så det handlar nog mer om vilja och att vara redo.
    Jag tror det är viktigt att de får bestämma själva när det är dags att bli "torra".

Om man nu måste göra det roligt så kan ni väll hitta på en kissa-i-pottan dans/sång :)

• Mollz
    FijaLija skrev 2011-09-08 10:20:32 följande:

Det räcker gott och väl med uppmuntran tror jag. våran dotter blev blöjfri när hon själv bestämde sig för det så det handlar nog mer om vilja och att vara redo.
    Jag tror det är viktigt att de får bestämma själva när det är dags att bli "torra".

Om man nu måste göra det roligt så kan ni väll hitta på en kissa-i-pottan dans/sång :)

Hon vill, det visar hon tydligt, men hon vill inte gå lika ofta som det skulle behövas, det kommer ju bli bättre med tiden förstås, därav vill jag ha något som taggar henne att gå oftare. 
    Läst massa tips på vad folk gjort och barnen fattat jättesnabbt, men frågan är ju mest vad en tvååring skulle förstå av det. 
  • FijaLija

Jag tror mer på en rollig hurra-du-kissade-på-pottan dans i stället för "belöning" hoppas du hittar det som känns bäst för dig/er :)

• skånegås
    Mollz skrev 2011-09-08 10:25:54 följande:
    Hon vill, det visar hon tydligt, men hon vill inte gå lika ofta som det skulle behövas, det kommer ju bli bättre med tiden förstås, därav vill jag ha något som taggar henne att gå oftare. 
    Läst massa tips på vad folk gjort och barnen fattat jättesnabbt, men frågan är ju mest vad en tvååring skulle förstå av det. 
    HUr snabbt det går är olika för olika barn. Jag hade t.ex en son som bara började slita av sig blöjan och sätta sig på toan då han behövde 2,5 år. En son som började sätta sig på syrrans potta då han var 1,5 (hade uppenbarligen fattat vad den var till för) men som hade bakslag i ett år till och från och en tjej som VÄGRADE både potta och blöja tills hon var 3 och det började funka.

Ta det lite lugnt. Oftast går det inte på en dag trots belöningar...
  • CallGirl

Vi mutade med choklad och russin. När det kommit i pottan kom belöningen på en gång. Det tog ett par dagar innan pottrutinen kom in och belöningen blev överflödig.

• Mollz
    CallGirl skrev 2011-09-08 10:32:27 följande:
    Vi mutade med choklad och russin. När det kommit i pottan kom belöningen på en gång. Det tog ett par dagar innan pottrutinen kom in och belöningen blev överflödig.
    Haha, då skulle det bli skrik efter varje gång, hon skulle bli rasande om hon bara fick nån enstaka Tungan ute
    Men du förstår vad jag tänker iaf, för att kunna få in en bättre rutin så hon tycker det är mer taggande att gå ofta. Det är hon själv som börjat säga till att hon vill kissa på pottan, det är inte jag som tvingar fram nåt hon inte vill.
  • Pyris

Jag tror på att du uppmuntrar och bekräftar det hon har gjort. Iallafall har det räckt att göra så med mina.Har en 2-åring nu som fattat galoppen med att kissa på toaletten. Stolt unge som går ner från toaletten sen o springer och berättar för alla syskonen att hon kissade på toaletten och dom ger henne ett Wow, så skiner hon som en sol .

Nu ska hon bara förstå också att trosor inte är blöjor, men det kommer väl.

• Mamma och son

Inför rutiner jag har en son som är lika gammal som din, nu har jag pott tränat ganska länge så han är blöjfri hemma och på förskolan, men jag började med att läsa böcker för honom som muta när han inte riktigt ville gå.
    Dockan har sin egen potta så säger ofta att dockan vill ha sällskap och då går han med.
    Annars så är det när han vaknar, efter mat och innan och efter vi går/gått ut.
    Bara de vet när de ska gå så är det ju ingen fara sen går det naturligt att de går när de väl behöver.

Alla barn är olika, du får tänka ut vad som passar för just ditt barn.

• Mollz

Haha, jag har kommit på en egen grej som fungerat hittills idag (och 4 toabesök).
    Har ett larm som låter som en anka på mobilen, sätter in den så den ringer en gång i timmen, och nu förstår hon själv vad som gäller när den ringer och hon tycker det är skitkul att "ankan" säger till henne när hon ska sätta sig på pottan Tungan ute 

• Kimmice
    Mollz skrev 2011-09-08 13:29:20 följande:
    Haha, jag har kommit på en egen grej som fungerat hittills idag (och 4 toabesök).
    Har ett larm som låter som en anka på mobilen, sätter in den så den ringer en gång i timmen, och nu förstår hon själv vad som gäller när den ringer och hon tycker det är skitkul att "ankan" säger till henne när hon ska sätta sig på pottan Tungan ute 
    Det lät som en riktigt bra idé måste jag få säga. Glad
    Jag är ankan här hemma skulle jag tro, gravid i v. 41 måste jag på toa hela tiden och då vill min 2.5 åring med varje gång för att få sitta på pottan.
    Sedan får han hjälpa att hälla ner i toaletten och spola, det tycker han är superroligt.
  • sahara sahara

Min snarttvååring tycker att det är en riktig höjdare att själv få tömma pottan i toaletten och spola efteråt. Och att få leka med mobilen när hon sitter på pottan.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Belöningssystem en tvååring förstår!