• ELHU

Vart anmäla vanvård av djur?

Har sett flera trådar förrut med samma frågeställning...

MEN vart hör man av sig för att anmäla vanvård av djur?

Kan man vara anonym? Hur går det till?

Har hört att det är väldigt slappt... de åker ej ut o kollar för de får för många anmälningar osv..

• Svar på tråden Vart anmäla vanvård av djur?
  • SofiaD

Du kan anmäla till polisen. Det är sen deras skyldighet att utreda och om de anser det finns fog så ansöker de hos länsstyrelsen om att få omhänderta djuret. Bara anmäl!! Det har blivit lättare att ta djur som missköts.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

Du kan vara ananym, men en anmälan med namn väger tyngre!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • ELHU

Jag har inte tänkt vara anonym.. tänker på djuren! Känner inte dessa människor o vi har ca 15 mil från varandra.

Jag svarade på annons om kaniner.. åkte dit idag o köpte kanin, hade tänkt oss 2 st.
    När jag kommer dit ser huset helt skabbigt ut (oväsentligt egentligen), utanför entren stor fullt av saker o skräp.
    Massor med katter far runt överallt... knackar på dörren, då springer säkert 6-8 katter ut genom kattluckan oxå!

En av katterna ser hemsk ut i ansiktet, bara ett öga. En kattunge har fullt av snorgegga runt näsan. På en annan ser öronen helt konstiga ut.

De öppnar o en tjej kommer ut, det lukta fastän jag stod 1-2m från dörren. Blev ej inbjuden att komma in, vi gick direkt till ladugården där kaninerna fanns.
    Mörkt o ruskigt, burarna va mkt ofräscha, väldigt ensamt. Vattenskålarna (ej vattenflaska) va äckliga med grönbrunt slem/alger i, vissa va utan vatten.
    En jättelurvig kanin hade geggig tova hängandes efter sig i baken. En annan bur/box va jätte mkt skit i, ej "mockat".

Som sagt så hade vi tänkt oss 2 kaniner... kom hem med 3 pga omständigheterna...

• riboflavin

Vid akuta fall av vanvård så kan det vara en bra idé att kontakta polisen. Annars vinner man mycket på att få tala med en djurskyddshandläggare. Det är Länsstyrelserna som idag har ansvaret för djurskyddet.

http://www.lst.se/lst/sv/amnen/Djurskydd/

Leta upp ditt län i listan till höger, alla länstyrelser ska ha telefonnummer direkt till djurskyddet på sina hemsidor (Ibland får man klicka sig fram lite, hittar du inte, skicka mig ett PM så letar jag fram numret åt dig)

En anonym anmälan tas på lika stort allvar, men om man inte kan få tag på anmälaren så blir det betydligt svårare att genomföre en utredning. Länsstyrelserna har idag tyvärr alldeles för få handläggare och på tok för mycket att göra, ock dessvärre så kan kvaliteten bli lidande. Ligg på och anmäl igen om du tycker att det sköts dåligt.

Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn vid telefonkontakt, alla information som lämnas är offentlig, så har du presenterat dig så kan man inte anonymisera anmälan i efterhand. 

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • riboflavin
    Grodan82 skrev 2011-09-07 21:26:04 följande:
    Är det inte jordbruksverket som har hand om detta sen förra året ! ?
    Jordbruksverket är ansvarig myndighet (sen Djurskyddsmyndigheten lades ner 2007).
    Kontrollen står länsstyrelserna för (sen 2009 då de övertog ansvaret från kommunerna).
    I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
Svar på tråden Vart anmäla vanvård av djur?