Hur flyttar man till en ny stad? Hjälp!!
Jag bor i Stockholm, och är så jävla trött på hur lite man får för pengarna här! Både jag och min sambo jobbar heltid, och har ändå inte mycket pengar kvar efter att räkningarna är betalda. Vi vill skaffa barn inom några år, men som det ser ut nu så vägrar jag. Det finns inte en chans att vi skulle ha råd helt enkelt! Vi skulle inte ha ett öre över till att ens gå och exempelvis bowla någon gång varannan månad.
Vi bor långt ute i skärgården (det tar en och en halv timme för mig att ta mig till jobbet kommunalt och det tar mer än en timme bara in till city), i en liten tvåa som vi betalar närmare 6000 i månaden för (hyresrätt). Det känns så jävla tråkigt när man ser vad man kan få för lägenhet för de pengarna i en liten stad! Och som sagt tar det väldigt lång tid för mig till jobbet kommunalt, men som det ser ut nu så skulle jag inte ens ha råd med bensinen till och från jobbet varje dag om jag körde bil - jag har väl en närmare sex mil till jobbet, så det skulle ju bli 12 mil om dagen :(
Som sagt - är så sjukt trött på Stockholm! Inte bara ekonomiskt såklart, även pga andra saker!
Så till saken: Hur gör man egentligen?? Jag flyttade till Barcelona för ett par år sedan, men då var det så mycket enklare; jag hade inget lägenhet med uppsägningstid att ta hänsyn t.ex. Det var bara att spara ihop en budget och åka när man hade fått jobb - lägenhet var väldigt enkelt att få tag på.
Det första steget är naturligtvis att spara ihop pengar ifall en ny lägenhet krockar med den tidigares uppsägningstid, kostnad för själv flytten, en buffert m.m. Så mycket förstår jag, men sen då?
Jag kan ju inte söka en lägenhet innan jag har fått jobb i den nya staden, och jag kan inte ta ett jobb innan jag har en lägenhet där. Hur har ni andra som bytt stad gjort? Är tacksam för alla tips :)) Det skulle vara kul att höra vilken stad ni har flyttat till också :) //Linda