• Linda888

Hur flyttar man till en ny stad? Hjälp!!

Jag bor i Stockholm, och är så jävla trött på hur lite man får för pengarna här! Både jag och min sambo jobbar heltid, och har ändå inte mycket pengar kvar efter att räkningarna är betalda. Vi vill skaffa barn inom några år, men som det ser ut nu så vägrar jag. Det finns inte en chans att vi skulle ha råd helt enkelt! Vi skulle inte ha ett öre över till att ens gå och exempelvis bowla någon gång varannan månad.

Vi bor långt ute i skärgården (det tar en och en halv timme för mig att ta mig till jobbet kommunalt och det tar mer än en timme bara in till city), i en liten tvåa som vi betalar närmare 6000 i månaden för (hyresrätt). Det känns så jävla tråkigt när man ser vad man kan få för lägenhet för de pengarna i en liten stad! Och som sagt tar det väldigt lång tid för mig till jobbet kommunalt, men som det ser ut nu så skulle jag inte ens ha råd med bensinen till och från jobbet varje dag om jag körde bil - jag har väl en närmare sex mil till jobbet, så det skulle ju bli 12 mil om dagen :( 

Som sagt - är så sjukt trött på Stockholm! Inte bara ekonomiskt såklart, även pga andra saker!

Så till saken: Hur gör man egentligen?? Jag flyttade till Barcelona för ett par år sedan, men då var det så mycket enklare; jag hade inget lägenhet med uppsägningstid att ta hänsyn t.ex. Det var bara att spara ihop en budget och åka när man hade fått jobb - lägenhet var väldigt enkelt att få tag på.

Det första steget är naturligtvis att spara ihop pengar ifall en ny lägenhet krockar med den tidigares uppsägningstid, kostnad för själv flytten, en buffert m.m. Så mycket förstår jag, men sen då?

Jag kan ju inte söka en lägenhet innan jag har fått jobb i den nya staden, och jag kan inte ta ett jobb innan jag har en lägenhet där. Hur har ni andra som bytt stad gjort? Är tacksam för alla tips :)) Det skulle vara kul att höra vilken stad ni har flyttat till också :)  //Linda

• Svar på tråden Hur flyttar man till en ny stad? Hjälp!!
  • sirisdotter

Sökte jobb först -  något annat skulle ha varit otänkbart för mig.   Andra gör andra val.   Arbetsgivaren  nämnde nog att   var beredda att leta fram en hyreslägenhet.   Simsalabim hittade min anknytning på nya orten ett nybygge i sitt kvarter,  där någon backat ur den tingade lägenheten innan den var klar.   Jag fick t o m välja tapeter!. 

Eter något år flyttade jag till annan bostad,  eftersom  kallhyra med elvärme gav mig för mycket dramatik....

Flyttade så att jag smidigt kan ta tåg till Stockholm på två timmar -  till Göteborg på annu kortare tid.  

Tyvärr blev inte mitt nya liv direkt billigare -  blev "sist in  först ut"   och accepterade ett jobb som krävde BIL,  vilket visade sig vara betydligt dyrare än att åka SL-kort....

• Linda888

Oj, vilken tur du hade! Jag har inga anknytningar någon annanstans än i Sthlm tyvärr.. Jag ställde mig i bostadskö i Nyköping för ett tag sen. Men det måste ju som sagt klaffa så att man lyckas få jobb och lägenhet ungefär samtidigt :/ jag kan ju inte ta ett jobb i en stad där jag inte har ett boende... Mitt nuvarande jobb i Sthlm kan jag inte heller pendla till via sj, eftersom det inte går att komma för sent... Det kanske bara är jag som är nojig, men det känns som att jag inte direkt kan svara på en annons om en andrahandslägenhet och säga att jag inte har någon inkomst, och som sagt känns det omöjligt andra hållet också... Min kompis hade ett sånt himla flyt när hon ville flytta till Sthlm, men varken hade jobb eller boende på g - hon hade en killkompis som lät henne bo hos sig gratis medan hon letade jobb :) Tänk om man hade en mamma eller pappa i nån annan stad, det hade ju varit super haha :D

• Tecken

Jag hade gjort såhär:
    1. Sökt jobb.
    2. Tagit första bästa bostad då jag fått jobb, t ex andra hand, vandrarhem eller vad som helst. Därefter hade jag sökt efter en bättre lägenhet på plats.
    3. Hyra ut lägenheten i Stockholmsområdet i andra hand, med värdens godkännande för provboende/arbete på annan ort.
    4. När provanställningen gått ut på jobbet på nya orten => sagt upp lägenheten i Stockholmsområdet (givet att jag trivdes på nya orten förstås).

För mig hade det varit otänkbart att göra det i någon annan ordning.

• Linda888

Ja alltså den omvända ordningen vet jag också är omöjlig. Problemet är bara att den rätta ordningen också känns omöjlig :/ att man ska lyckas få en bostad i tid liksom... Om man inte får det så står man där sen utan bostad, och har sagt upp sig på jobbet i sthlm (alltså, man har ju lägenheten kvar i Sthlm, men inget jobb att betala hyran för :/). Men nu nämnde du ju vandrarhem, då undrar jag; blir inte det väldigt dyrt?

Sedan kom jag att tänka på, att om jag och min sambo lyckas få jobb i en liten stad, borde det inte vara väldigt enkelt att få en lägenhet? Jag tänker på att de flesta flyttar bort från de städerna pga av brist på arbeten och att det alltså finns tomma lägenheter som värdarna har svårt att hyra ut? jag är nämligen undersköterska, och de jobben brukar det ju finnas gott om överallt.

Om jag och min sambo bestämmer oss för Nyköping, där det inte är superenkelt att få bostad så har vi planerat lite luddigt att vi ska spara ihop till tre månadshyror till en ny lägenhet, och tre månadshyror för att täcka den gamla om uppsägningstiden krockar med den nya. Plus pengar till de andra räkningarna, kostnad för flytt och mat och sånt. Ja, tre månaders leverne helt enkelt. Får vi besked om en lägenhet så börjar vi söka jobb då. Vi ska gärna ha sparat till flera månader, men minst tre. Jag är som sagt uska, och han är plattsättare - inom hans bransch brukar det inte heller vara svårt att hitta jobb. Vad tycker du om idéen?

• broglo

Jag tror absolut att ni skall söka jobb först och sedan lita på att det löser sig med bostad. Att söka bostad på en mindre ort är inte som att söka bostad i Stockholm. Ni kan ju ta något provisoriskt i ett mindre attraktivt område under en övergångsperiod.

Ni kan ju vidga vyerna och söka på kanske tre orter och så tittar ni er omkring och tar ställning till orten när ni båda får napp på ett jobb på samma ort. 

• sirisdotter
    Tecken skrev 2011-09-07 19:11:10 följande:
    Jag hade gjort såhär:
    1. Sökt jobb.
    2. Tagit första bästa bostad då jag fått jobb, t ex andra hand, vandrarhem eller vad som helst. Därefter hade jag sökt efter en bättre lägenhet på plats.
    3. Hyra ut lägenheten i Stockholmsområdet i andra hand, med värdens godkännande för provboende/arbete på annan ort.
    4. När provanställningen gått ut på jobbet på nya orten => sagt upp lägenheten i Stockholmsområdet (givet att jag trivdes på nya orten förstås).

För mig hade det varit otänkbart att göra det i någon annan ordning.
    Just det,  hyrde också ut lägenheten i Stockholm.  Den finns i en bostadsförening   (går inte riktigt under bostadsrättslagen -  kan ha sina helt egna stadgar).    Plötsligt hade styrelsen bestämt att min månadsavgift (="hyra")  skulle höjas med 40 % -  en markering mot andrahandsuthyrning! 

Kom mig inte för att begära tjänstledigt från jobbet för att prova annat jobb.   (flyttade med barn,  som snart skulle börja skolan,  så jag var inte inställd på att flytta tillbaka).
  • Linda888

Sirisdotter: Oj, 40 %! det låter ju sinnessjukt? Om de godkänt uthyrningen så borde de ju inte "markera". Dåligt!

Ja det är ju just det med jobbet. Jag har ju fast anställning, och det är ju inget man kastar bort lätt. Men det skulle ju vara super om de godkände tjänstledighet! Det hade jag inte ens tänkt på!

• Linda888

Broglo: så det kan alltså vara så lätt att få bostad i vissa städer? Det skulle ju såklart vara kanon!

• BuoBä

De flesta kommunala bostadsbolag har hemsidor där man kan söka på lediga bostäder, så ni kan kolla upp bostadssituationen på de orter som ni tror är mest intressanta i förväg. Man kan så klart inte räkna med att få lägenhet i det mest attraktiva området direkt, men tak över huvudet brukar man alltid få inom ett par månader. Antar att du har uppsägningstid på ditt nuvarande jobb så det i alla fall inte är aktuellt med flytt från en dag till en annan.

• sirisdotter
    Linda888 skrev 2011-09-08 07:45:12 följande:
    Sirisdotter: Oj, 40 %! det låter ju sinnessjukt? Om de godkänt uthyrningen så borde de ju inte "markera". Dåligt!

Ja det är ju just det med jobbet. Jag har ju fast anställning, och det är ju inget man kastar bort lätt. Men det skulle ju vara super om de godkände tjänstledighet! Det hade jag inte ens tänkt på!
    Självklart ska du höra dig för om du kan få tjänstledigt för att prova annat jobb!   Jag var lasad och gick på vikariat efter vikariat,  som brukade förlängas på 3-6 månader i taget.   Tack vare det betalade AF  flyttfirma till fast jobb!   Efteråt fick jag av en   tillfällighet höra av någon på personalavdelningen  att även med så hattig anställningsform hade jag kunnat få tjänstledigt....

Om du jobbar kommunalt kan  möjligheten att få tjänstledigt variera med kommunens ekonomi och budget.   Ska det sparas pengar kan det   t o m gå ut påbud att bevilja alla sorters tjänstledigheter!
  • Anonym (Åsa)
    Jag flyttade till Sthlm efter att jag fick en första hands kontrakt. Var alltid sugen att bo just i Sthlm :) 
    Hade två månader på mig att flytta så sökte jobb direkt och började jobba precis efter flytten.
    Trivs inte alls kan jag säga... För mig känns det jobbigt å tröttsamt att bo här. Kommer absolut flytta härifrån så småningom ;)
    "Trivs du inte där du är så flytta på dig. Du är inget jävla träd"
Svar på tråden Hur flyttar man till en ny stad? Hjälp!!