• tvåbarnsmor89

Få sin 4mån bebis sova i sin säng hela natten

Ja våran son nu 4mån(2mån korrigerad ålder) somnar ibland i sin säng på kvällarna annars ska han ha närhet och somnar då i våran säng(skriker annars tills han får som han vill :S)
    Han äter oftast 1mål på natten mellan 01-05
    Men vi skulle vilja att han sov i sin säng hur gör vi?
    vi ska ju inte ta bort nattmålet det behöver han än enl dr...
    han har inga problem att sova i sin säng på dagarna..

• Svar på tråden Få sin 4mån bebis sova i sin säng hela natten
  • eilien

Låt honom sova i er säng då, han behöver ju närheten till er som du själv säger. Inte alls konstigt att ett så litet barn vill vara nära sina föräldrar hela tiden.  
    Ett alternativ är ju att ställa spjälsängen tätt mot eran säng och ta bort ena sidan så han kan ligga i den men ändå ligger tätt bredvid dig/pappan.

• Katarina76

Vi hade spjälsängen mot vår säng och monterade bort ena sidan. Det är speciellt viktigt för prematurfödda att de får närhet. Du ökar anknytningen och minskar risken för PSD.
    Även fullgångna barn vill ha mycket närhet.

• tvåbarnsmor89
    Katarina76 skrev 2011-09-07 22:16:31 följande:
    Vi hade spjälsängen mot vår säng och monterade bort ena sidan. Det är speciellt viktigt för prematurfödda att de får närhet. Du ökar anknytningen och minskar risken för PSD.
    Även fullgångna barn vill ha mycket närhet.
    Ja lyckade möblera om i sovrummet idag så vi kunde klämma in spjälsängen mellan väggen och våran säng, har en ikea säng www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80108662 med avtagbar sida så tog bort den, men till min fråga nu, hur mycket "tyngd" klarar "skivan"? tänkte i och med att den är bredvid oss så kommer man ju vända sig bara om till han på natten och tänker hur mycket tyngd vågar  man lägga på den(så klart inte hela mig..)
  • Katarina76
    tvåbarnsmor89 skrev 2011-09-08 18:32:02 följande:
    Ja lyckade möblera om i sovrummet idag så vi kunde klämma in spjälsängen mellan väggen och våran säng, har en ikea säng www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80108662 med avtagbar sida så tog bort den, men till min fråga nu, hur mycket "tyngd" klarar "skivan"? tänkte i och med att den är bredvid oss så kommer man ju vända sig bara om till han på natten och tänker hur mycket tyngd vågar  man lägga på den(så klart inte hela mig..)
    Jag hängde nog bara in huvudet och armen. Eftersom pappan sov lite mer sprattligt och tungt, så låg jag närmast hela tiden.
  • Meal

Vår kille behövde också ligga intill mig under en ganska lång tid. Han var 6 månader (4 mån) innan han kunde sova själv i egen säng utan problem hela natten. Hos oss låg han i egen säng fram till första amning, och hamnade hos mig efter det. Då sparkades gubben ur sängen och la sig på madrass på golvet. Det är en begränsad tid i livet som de har så stort behov för närhet så jag tyckte det var en helt ok lösning. Och helt plötsligt så började han ligga i egen säng och sova utan nattmat. Vi hade inte en sån säng som man kunde ta bort ena sidan på utan att sängen blev ostabil, så det var tyvärr ingen lösning för oss. Men vet att det ska finnas en extra planka (sänghäst) att köpa till ikeas sängar som ska göra att den fungerar utan en sida.

• Katarina76

Jag kom att jag ska tillägga att dottern (som nu är 2,5 år) sällan sover hela natten i sin egen säng. Som tur är kommer hon själv till oss om hon vaknar, och somnar om direkt igen.

• saarvitossan

Varför inte bara lyssna på din bebis behov och låta honom sova hos dig? Lär ju resultera i mest sömn för er alla!

Vår dotter sov på mitt bröst i två månader, sen i egen säng ungefär halva nätterna för att framåt småtimmarna vilja vara nära igen. Så är hon fortfarande vid 10 månaders ålder. Som någon sa, det handlar om en såpass kort period i livet att det inte borde vara något problem. Passa på att njut istället :)

• tvåbarnsmor89
    saarvitossan skrev 2011-09-09 21:56:16 följande:
    Varför inte bara lyssna på din bebis behov och låta honom sova hos dig? Lär ju resultera i mest sömn för er alla!

Vår dotter sov på mitt bröst i två månader, sen i egen säng ungefär halva nätterna för att framåt småtimmarna vilja vara nära igen. Så är hon fortfarande vid 10 månaders ålder. Som någon sa, det handlar om en såpass kort period i livet att det inte borde vara något problem. Passa på att njut istället :)
    För att sambon inte ligger still när han sover, men sedan vi nu lyckades möblera om så sover han hela natten i sin säng bara ja kan lägga en hand mot hans kind så han ändå känner närhet, tycker det är viktigt att vi vuxna också får behålla våran närhet. vist är bara en vis period barnet är litet men det är så mycket annat som är påfrestande för förhållanden med små barn så vill inte behöva ha olika sängar...
  • saarvitossan
    tvåbarnsmor89 skrev 2011-09-10 16:54:27 följande:
    För att sambon inte ligger still när han sover, men sedan vi nu lyckades möblera om så sover han hela natten i sin säng bara ja kan lägga en hand mot hans kind så han ändå känner närhet, tycker det är viktigt att vi vuxna också får behålla våran närhet. vist är bara en vis period barnet är litet men det är så mycket annat som är påfrestande för förhållanden med små barn så vill inte behöva ha olika sängar...
    Skönt att det löste sig när ni möblerade om!

Självklart måste man ta hand om varandra också, även om jag personligen anser att barnets behov kommer före.
Svar på tråden Få sin 4mån bebis sova i sin säng hela natten