Min sons skola testar barnen i läsning. När han började förra året så kunde han inte läsa. Då gick det inte heller att testa honom. Men när de testade honom senast så läste han på samma nivå som sin ålder. Vilket är fantastiskt. Så vi vet precis hur bra vår son är på att läsa.
Vi har provat Kumon när vi bodde i Tyskland. Men det var för jobbigt för sonen. Han var fem år då. Det tog jätte lång tid för honom att göra uppgifterna. Uppgifterna var inte svåra men eftersom han bara var fem år så kunde han inte skriva så snabbt. Han gjorde klart nivå 4A och hade börjat med 3A.
http://www.kumon.ne.jp/english/about/worksheets.html
Jag funderade på att låta honom fortsätta med Kumon via en korrespondens kurs. Men sonen tyckte inte att det var så roligt att göra uppgifterna. Så vi väntar med det ett tag. Nu känns det viktigare att han lär sig simma och att han förbättrar sin läsning och skrivning. Kumon kostar runt 75 Euro i månaden skulle jag tro. Så det är jätte dyrt. Sedan så måste barnen spendera minst 15 minuter per dag och ämne. Men när jag tänker efter så kan det nog ta upp emot 30 minuter per dag ibland. Kumon är kanske inte för alla men jag tyckte att det var värt att nämna i alla fall.
Finns det hemspråksundervisning i Danmark?
Om jag var er så skulle jag be att få extra undervisning i danska eller hemspråksundervisning istället för engelskan. Den kan inte vara speciellt avancerad nivå på engelskan i skolan.
Jag tror att ni gör rätt i att låta honom stanna kvar i årskurs 1. Anledningarna är att han är född i mitten av året och inte i början, det blir bättre för honom socialt sätt att stanna i årskurs 1, han kan varken prata, läsa eller skriva på danska, han låg inte långt fram i läsning när ni bodde i England och hans matematikkunskaper är inte extremt bra för hans ålder utan ligger på en helt normal nivå tror jag.
Vi bor i Holland. Det vi kämpar med är att vår son pratar tyska men både jag och min man har svenska som modersmål. Det har vi löst genom att vi har en tysk barnvakt, han går fem gånger per termin på tysk undervisning, vi åker till Österrike en gång per år och åker skidor, vi åker och hälsar på våra tyska kompisar samt de kommer hit och hälsar på, vi har tyska vänner här i Holland, sonen tittar på tyska DVD filmer och lyssnar på tyska CD skivor. Barn lär sig språk lätt men glömmer också lätt. Så det gäller att ligga i. Vi jobbar också med att sonen ska lära sig holländska men det går så där. Sonen får ingen undervisning i Holländska i skolan eftersom hans engelska inte är tillräckligt bra än i läsning och skrivning. Vi har haft en privatlärare som har kommit till oss en dag per vecka i ungefär sju veckor. Han kan inte längre komma eftersom han har för mycket annat jobb. Så det blir lite holländsk tv och så ska vi öva lite själva också. Jag ska också se om jag kan få in honom på ett holländsk fritids en dag per vecka.