• babybabybaby

Kortison vid äggdonation

Jag vill höra hur ni andra har använt prednisolon (när i cykeln fick ni det, vilken styrka mm) . Berätta allt ni kännner till kring denna stödmedicinering!

Kram på er andra kämpare som längtar efter en liten!

• Svar på tråden Kortison vid äggdonation
  • Caspianne

Jag använder prednisiolon vid nuvarande försök (RD 5) och har även använt vid tidigare försök.
    Läkarna har ordinerat 5 mg/dag, men denna gång fick jag lite höjd dos, dvs 10mg. Jag tar dock 15mg/dag (morgon/middag/kväll).

• BollanB

Jag fick också 5 mg/dag vid första ÄD. Dosen ökades till 10 mg vid andra försöket. Började ta dem i samband med ET/FET.

• Caspianne

Doktorn ordinerade start vid ET men jag började med dem några dagar innan ET.

• Juliette F
    babybabybaby skrev 2011-09-05 11:24:10 följande:

Jag vill höra hur ni andra har använt prednisolon (när i cykeln fick ni det, vilken styrka mm) . Berätta allt ni kännner till kring denna stödmedicinering!

Kram på er andra kämpare som längtar efter en liten!

5 mg Prednison en gång om dagen, med början ett par veckor före ET. Ska tas ända fram till ett eventuellt plus. Mitt första ÄD (Tjeckien).
  • kaprifol66

Nja... fick föreskrivet 5mg de första 3 ÄD-behandlingarna (tog 20mg efter rekomendation på forumen...). Någon amerikansk studie visar på att under 15-20mg inte har någon som helst effekt. Har dock ingen källa. Jag tog även sprutor m blodförtunnande fragmin. Inte tillstymmelse till plus på stickan.
    4e behandlingen tog jag inget extra alls! Ingen prednosolon, ingen fragmin, ingen trombyl. Fick ingen prednisolon föreskriven av kliniken heller. Och det blev ETT STORT FETT PLUS!
    Jag har ingen diagnos på speciella problem där dessa mediciner skulle behövas. Varför självmedicinera? Vare sig min svenska läkare eller den utländska för den delen har tyckt att jag behövde prednisolon.
    Lycka till med ruvandet!

• Juliette F
    kaprifol66 skrev 2011-09-17 11:52:27 följande:
    Nja... fick föreskrivet 5mg de första 3 ÄD-behandlingarna (tog 20mg efter rekomendation på forumen...). Någon amerikansk studie visar på att under 15-20mg inte har någon som helst effekt. Har dock ingen källa. Jag tog även sprutor m blodförtunnande fragmin. Inte tillstymmelse till plus på stickan.
    4e behandlingen tog jag inget extra alls! Ingen prednosolon, ingen fragmin, ingen trombyl. Fick ingen prednisolon föreskriven av kliniken heller. Och det blev ETT STORT FETT PLUS!
    Jag har ingen diagnos på speciella problem där dessa mediciner skulle behövas. Varför självmedicinera? Vare sig min svenska läkare eller den utländska för den delen har tyckt att jag behövde prednisolon.
    Lycka till med ruvandet!
    Håller med om att klinikerna skriver ut rutinmässigt utan tester. Äter 5 mg kortison precis som alla andra på min klinik, fast jag inte ens vet om TNF-alfafaktorn är förhöjdObestämd. Och skulle den vara det, så är 5 mg antagligen för lite för att göra nån skillnad. Men man är ju snäll och väluppfostrad svensk som lyder doktorn Skrattande
Svar på tråden Kortison vid äggdonation