• Emy 345

Hur skulle ni göra? behöver era råd !!

För att göra en lång historia kort...
    Jag har haft 7 missfall, och i början på denna graviditet hade jag 4 blödningar. 
    I vecka 15 började foglossningen, och i vecka 20 fick jag även inflamation i bäckenfogarna..
    I Vecka 23, 27 och 29 har jag åkt in o stoppat, allt detta gör att jag nu inte får anstränga mig alls och sitter i rullstol för jag KAN verkligen inte röra mig längre sträckor innan jag viker mig dubbelt av smärta..
    Följderna på detta är att jag nu blivit riktigt förlossningsrädd och ska nu in den 15 sep o diskutera med läkaren olika alternativ av förlossningen.. (Förlossningsplanering)
    Jag har panik syndrom och när jag blir rädd "flyr" jag in i mig själv och blir okontaktbar.. (Vilket jag är rädd för att detta ska hända under förlossningen) För att kunna förbereda mig på smärtan måste jag ha ett "slutdatum." För då får jag en chans att bearbeta ångesten. Men detta är ju svårt när man inte vet när bebisen behagar att komma ut...

Jag ska även diskutera om att få föda tidigare för detta börjar bli väldigt påfrestande för mig...
    Så en igångsättning är ett alternativ men det sägs att det ska göra ondare än om man kommer igång själv..
    Detta gör att jag överväger keisarsnitt, men då känner jag mig misslyckad och är rädd för att dem ska göra fel o att jag sedan inte kan få fler barn...

Hur var era förlossningar och hur skulle NI göra i min situation? Behöver hjälp...

• Svar på tråden Hur skulle ni göra? behöver era råd !!
  • mamma2kids

Jag skulle inte välja kejsarsnitt pga förlossningräddsla.det tycker inte jag är något alternativ.jag har fött barn 2 gånger,och förlossningarna var väldigt olika.en igångsättning har jag dålig erfarenhet av.och rekomenderar inte det heller till någon som ska föda första gången och vill få en så bra förlossning som möjligt.för ingenting av den förlossningen var normalt för min del.det blev jätte jobbigt.jag lider själv av panikångest,och personligen tycker jag att en oplanerad sak som kommer hux flux är bättre i slutändan,då hinner man inte stressa upp sig själv och börja få panik i god tid INNAN.för oron blir ju värre desto närmare bf man kommer.så låta allt starta av sig självt och ta de som de kommer helt enkelt.de kommer gå så himlans bra ska du se.kram.

• Emy 345
    mamma2kids skrev 2011-09-04 09:52:03 följande:
    Jag skulle inte välja kejsarsnitt pga förlossningräddsla.det tycker inte jag är något alternativ.jag har fött barn 2 gånger,och förlossningarna var väldigt olika.en igångsättning har jag dålig erfarenhet av.och rekomenderar inte det heller till någon som ska föda första gången och vill få en så bra förlossning som möjligt.för ingenting av den förlossningen var normalt för min del.det blev jätte jobbigt.jag lider själv av panikångest,och personligen tycker jag att en oplanerad sak som kommer hux flux är bättre i slutändan,då hinner man inte stressa upp sig själv och börja få panik i god tid INNAN.för oron blir ju värre desto närmare bf man kommer.så låta allt starta av sig självt och ta de som de kommer helt enkelt.de kommer gå så himlans bra ska du se.kram.
    Tack för ditt svar !
    Grejen är att jag redan nu är uppstressad då jag readan varit inne 3 gånger på förlossningen och sista gången höll dem inte på att få stopp på mig :(
    Jag har haft panik syndom sedan jag var 11 (är 23 nu) och kan hantera en situation om jag får förbereda mig innan... det är när jag lever i ovishet jag inte kan hantera den...

Varför hade du inte en bra upplevelse med igångsättning? vad var det som gjorde att den inte var normal?
  • mamma2kids

allt vart så lång draget gick med värkar i 3dgr innan någe hände,att de starta ordentligt liksom.när de väl starta hade jag värkar non stop och jätte jätte ont i 16h.jag krystade i över 2h.spydde flera timmar under förlossning,svimmade 12 efter förlossningen tom.höll på att dö av räddlsa när hjärtljuden gick ner till 55 från 150.allt va katastrof.sen tog jag EDA och den stacks fel naturligtvis ockå med min tur,så hade ingen smärtlindring alls.en skit gubbe som stöd,som slog och snarka i fotöljen behöver jag säga mer hehe.

jo är de så du känner så ska allt naturligtvis planeras noga.men de behöver inte bli såhär för dig,men risken är stor att den inte blir sig lik en normal förlossning.

• Emy 345
    mamma2kids skrev 2011-09-04 10:46:33 följande:
    allt vart så lång draget gick med värkar i 3dgr innan någe hände,att de starta ordentligt liksom.när de väl starta hade jag värkar non stop och jätte jätte ont i 16h.jag krystade i över 2h.spydde flera timmar under förlossning,svimmade 12 efter förlossningen tom.höll på att dö av räddlsa när hjärtljuden gick ner till 55 från 150.allt va katastrof.sen tog jag EDA och den stacks fel naturligtvis ockå med min tur,så hade ingen smärtlindring alls.en skit gubbe som stöd,som slog och snarka i fotöljen behöver jag säga mer hehe.

jo är de så du känner så ska allt naturligtvis planeras noga.men de behöver inte bli såhär för dig,men risken är stor att den inte blir sig lik en normal förlossning.
    Det lät inte så kul :S och nej, den behöver inte bli så men risken finns ju :S

Jo, allt ska planeras noga men jag måste själv veta hur jag vill göra först och det är det jag inte vet än, för att kunna få min vilja igenom för läkarna vill ju att man försöker vaginalt först...
    Och jag vill vara bestämd och få min vilja igenom, men när jag inte vet hur jag vill göra så kan han/hon köra över mig hur lätt som hellst.. =(

Angående igångsättning, om det inte skulle funka så blir det akut keisarsnitt och det vill jag inte heller då risken är större att det blir sämre snitt när dem är under "press"... just nu är ett planerat snitt det lutar åt men alla olika alternativ har det lutat åt förut så detta "lutande" vänder fort... suck.. vet ju inte hur jag känner och vad som är bäst för både mig och barnet...

hur gick din andra förlossning då? vad hade du för smärtlindring och hur tänkte du innan?
  • mamma2kids

jag va så jäkla rädd,så rädd så rädd att de skulle bli nå liknande.den startade av sig självt bf+11.hela alltihopa va så lungt.startade en kväll vid 23 med värkar.som avtog på morgon vid 6.gick hela dagen utan smärtor,sen på kvällen kom de tillbax och då gjorde dom ont.åkte in på förlossningen för koll.dom menade på att jag skulle återvända hem,men jag gjorde aldrig de utan stanade på patienthotell tur det för jag fick himlans ont och tryck i underlivstrakten mitt i natten.kunde inte ens gå till förlossningsavdelningen.inga värkar på ctg kurvan.vart ju inte trodd liksom.jaja du fpr väll en spruta då och gå o lägg dig på bb sa dom bara skit sura.

på morgonen kolar dom en ctg,oregelbundna värkar.de säger igen om hemgång.men kollar om jag öppnat mig för säkerhetsskull.ÖPPEN 4CM!! värkarna hade börjat komma tillbax och kändes,där på förmiddan.vid 11 flyttas jag till förlossningen.mår skit bra sitter i fotöljen andas igenom värkarna en stund.babblar massor med min barnmorska som råka jobba där den dagen som annars varit på mvc.pigg som en mört.
    vid 7cm får jag ryggbedövning,som fungerar då jag skrivit i förlossningsbrevet att denna gång ska en kunnig sticka den så den tar.gud så underbart det var!!vid 15 föds iallafall en frisk son efter krystning på 15min.

väntar nu tredje

• Mellen73

Fast om du fått stoppa förlossning 3 gånger kanske det inte blir så långdraget om du sätts igång, fråga de på mötet du ska på. Sen är det väll bra om du berättar alla dina rädslor så kan ni tillsammans bestämma vad som blir bäst för dig. Alla förlossningar är olika, ngt som varit skrämmande för mig kan vara helt ok för dig.
    Lycka till!

• qenzo

Med barn nr 2 hade jag bestämt mig för kejsarsnitt. Det var planerat med datum klart och allt. Pga rädsla.
    Men när vattnet gick många dagar innan beräknat snitt och barnet inte mådde bra hade jag inget val än att föda.
    Jag blev igångsatt och fick veta att jag skulle få barnet före kl 18 vare sig jag ville eller ej vilket naturligtvis spädde på min rädsla än mer.
    Jag tror jag fick alla bedövningar de kunde stoppa i mig. Vilket också gjorde mig såååå lugn :)
    Jag hade inga bekymmer i världen! Och så här i efterhand är jag ju glad att det blev som det blev, men jag tycker inte du ska utesluta snitt helt om det är så illa som du säger.
    Det är inte roligt att vara så rädd att man inte vet vad som ska hända. Och ingen som aldrig upplevt ångest eller panik i den formen vet hur det är!

Prata med din läkare, be om kurator eller dyl fram till förlossningen. Kanske tom ha tillgång till denne under själva förlossningen/snittet? Alla är där för att hjälpa dig men låt ingen annan tala om för dig hur ditt barn ska komma till världen. Det måste kännas bra för DIG... :) 

• Emy 345

Tack för era svar o råd, jag ska absolut ha dem i åtanke! Men det måste väl ändå finnas fler där ute med åsikter om hur ni skulle göra i min situation?!

• Victorius

Hej!

En svår sits och jättesvårt att veta vad som blir bäst för dig. Jag har fött 5 barn och blev igångsatt med det femte barnet och tyckte att de värkarna var väldigt mycket starkare än spontana värkar.
    Det första jag tänker på är att du skulle kanske ha stor nytta av en Doula. Som hjälper dig med att inte hamna i panik. Jag jobbar som Doula och om du undrar något så får du gärna fråga på

När du kommit fått åka in med tidiga värkar, öppnade du dig något, eller förkortades livmodertappen?

Du ska absolut inte känna dig misslyckad vid ett kejsarsnitt! Men däremot ska du kanske gå igenom noga för och nackdelar med ett kejsarsnitt och även vid spontan förlossning alt igångsättning.

Hoppas du får den hjälpen du behöver. Prata med en kurator som är kopplad till MVC och ta all hjälp du kan få, för det viktigaste är att du känner att du tagit ett val som är noga igenomtänkt och det bästa för dig.

Lycka till!

KRAM   

Saga född 000420, Anton född 020905, Arvid född 070726, Vilda född 090801 & Vidar född 110107 victoriablomster.blogspot.com
  • Emy 345
    Victorius skrev 2011-09-08 16:57:22 följande:
    Hej!

En svår sits och jättesvårt att veta vad som blir bäst för dig. Jag har fött 5 barn och blev igångsatt med det femte barnet och tyckte att de värkarna var väldigt mycket starkare än spontana värkar.
    Det första jag tänker på är att du skulle kanske ha stor nytta av en Doula. Som hjälper dig med att inte hamna i panik. Jag jobbar som Doula och om du undrar något så får du gärna fråga på

När du kommit fått åka in med tidiga värkar, öppnade du dig något, eller förkortades livmodertappen?

Du ska absolut inte känna dig misslyckad vid ett kejsarsnitt! Men däremot ska du kanske gå igenom noga för och nackdelar med ett kejsarsnitt och även vid spontan förlossning alt igångsättning.

Hoppas du får den hjälpen du behöver. Prata med en kurator som är kopplad till MVC och ta all hjälp du kan få, för det viktigaste är att du känner att du tagit ett val som är noga igenomtänkt och det bästa för dig.

Lycka till!

KRAM   
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter =)
    Med risk för att låta korkad.. men vad är en Doula?

Min livmoderhals har förkortats med 1.5 cm vad jag vet hittills.. men jag har inte öppnat mig och att bara de gjorde så ont, skrämmer mig med tanke på, hur smärtan är när man öppnar sig och resten av förlossningen... Gråter

Jag kan inte låta bli att känna mig misslyckad vid kejsarsnitt då alla runt omkring tycker (och säger) att det är bara svaga och misslyckade personer som väljer kejsarsnitt pga rädsla m.m... Vågar inte säga att jag såhär långt vill göra planerat kejsarsnitt till dem, eller heller inte säga att jag sedan gjort de alls om det nu bli så...

Jag har en kurator men hon är inge bra... hon sitter och pratar i munnen på mig och tar upp det hon hört andra säga och inte lyssnar på vad jag känner... dock så stöder hon mig i ett kejsarsnitt eller igångsättning om jag väljer de. Just nu är min mamma min kurator och jag bollar mycket med henne. Hon har födit vaginalt 2 gånger och jag kom i säte o min bror med huvudet före.. Med mig var det hemskt och med bror så bråkade hon med läkaren för hon ville gå o skita först innan men det fick hon inte så hon skulle skita på henne o då kom han utan att hon kände något Tungan ute 

Kram !! 
  • straw2008

Har två UNDERBARA snitt bakom mig, kan aldrig tänka mig att det finns ett säkrare o bättre sätt att föda barn på, du kan vara helt trygg med det om du nu väljer det.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Emy 345

Straw2008: tack för att du delar med dig :) känns bra att höra att fler har haft bra kejsarsnitt :) hur var tiden efter och vad var anledningen till varför det blev/du valde kejsarsnitt? :)

• Jenny Gustafsson

välj inte snitt, jag har haft världens problem och har fortfarande problem och det har nu gått 10 månader. Jag har så j-----la ont så fort jag snstränger mig minsta lilla. Jag fick infektion, man får hängbuk. Nu har jag inte så farligt men känns inte riligt ändå. Jag var tvungen att vara still innan jag födde så jag gick upp mycket Men snitt är inte att rekomenderas man hämtar sig mycket bättre om man inte snittar och  risken att organ spricker och man börjar blöda är obefintlig vid vaginal förlossning.

• Emy 345

Jenny, låter inte kul :( men var ditt snitt planerat eller akut?

• Victorius
    Emy 345 skrev 2011-09-09 08:21:10 följande:
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter =)
    Med risk för att låta korkad.. men vad är en Doula?

Min livmoderhals har förkortats med 1.5 cm vad jag vet hittills.. men jag har inte öppnat mig och att bara de gjorde så ont, skrämmer mig med tanke på, hur smärtan är när man öppnar sig och resten av förlossningen... Gråter

Jag kan inte låta bli att känna mig misslyckad vid kejsarsnitt då alla runt omkring tycker (och säger) att det är bara svaga och misslyckade personer som väljer kejsarsnitt pga rädsla m.m... Vågar inte säga att jag såhär långt vill göra planerat kejsarsnitt till dem, eller heller inte säga att jag sedan gjort de alls om det nu bli så...

Jag har en kurator men hon är inge bra... hon sitter och pratar i munnen på mig och tar upp det hon hört andra säga och inte lyssnar på vad jag känner... dock så stöder hon mig i ett kejsarsnitt eller igångsättning om jag väljer de. Just nu är min mamma min kurator och jag bollar mycket med henne. Hon har födit vaginalt 2 gånger och jag kom i säte o min bror med huvudet före.. Med mig var det hemskt och med bror så bråkade hon med läkaren för hon ville gå o skita först innan men det fick hon inte så hon skulle skita på henne o då kom han utan att hon kände något Tungan ute 

Kram !! 
    Hej igen

Det är absolut inte korkat att fråga, det är en hel del som inte vet vad en Doula är. En Doula är en stödperson under graviditet, förlossning och efter man har fött. Man jobbar som så att man träffas en gång och ser om det "klickar", det viktigaste är att den blivande mamman känner att detta är en person som jag kan lita på och trivs med. Om så är fallet går man vidare och träffas ca 2-4 gånger till, allt beroende på hur mamman och ev partnern känner sig. Man går igenom funderingar, tankar och känslor. Pratar om hur kroppen reagerar vid en förlossning och vad som faktiskt händer med kropppen under en förlossning. Sedan träffas man en gång till och går igenom avslappningsövningar och olika förlossningsställningar. Kommer fram till vad som kan passa just den mamman bäst. 
    Sedan finns Doulan med på förlossningen, från början till slut. Efter förlossningen träffas man minst en gång för att prata igenom förlossningen och behövs det mer så finns självklart Doulan där!
    Det viktigaste för en Doula är att den blivande mamman och ev partern får en positiv förlossningsupplevelse!

Gå in på www.doula.nu om du vill läsa mer.

Var bor du?

KRAM!

Saga född 000420, Anton född 020905, Arvid född 070726, Vilda född 090801 & Vidar född 110107 victoriablomster.blogspot.com
  • straw2008
    Emy 345 skrev 2011-09-09 09:01:50 följande:
    Straw2008: tack för att du delar med dig :) känns bra att höra att fler har haft bra kejsarsnitt :) hur var tiden efter och vad var anledningen till varför det blev/du valde kejsarsnitt? :)
    Anledningen var/är att jag vägrar föda vaginalt, jag är livrädd för smärtan, tycker det är total förnedring att behöva bajsa på sig och eventuellt spricka både fram o bak.

Jag fick mitt löfte om snitt redan innan jag blev gravid, hade gjort abort utan det.

Tiden efter var inget speciellt, jo lite ont har man men jämfört med de två skatter jag fått så var det värt varenda stånk!!

Jag har inte det minsta hängbuk ?? ser ut som innan jag blev gravid.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Emy 345
    Victorius skrev 2011-09-09 12:18:33 följande:
    Hej igen

Det är absolut inte korkat att fråga, det är en hel del som inte vet vad en Doula är. En Doula är en stödperson under graviditet, förlossning och efter man har fött. Man jobbar som så att man träffas en gång och ser om det "klickar", det viktigaste är att den blivande mamman känner att detta är en person som jag kan lita på och trivs med. Om så är fallet går man vidare och träffas ca 2-4 gånger till, allt beroende på hur mamman och ev partnern känner sig. Man går igenom funderingar, tankar och känslor. Pratar om hur kroppen reagerar vid en förlossning och vad som faktiskt händer med kropppen under en förlossning. Sedan träffas man en gång till och går igenom avslappningsövningar och olika förlossningsställningar. Kommer fram till vad som kan passa just den mamman bäst. 
    Sedan finns Doulan med på förlossningen, från början till slut. Efter förlossningen träffas man minst en gång för att prata igenom förlossningen och behövs det mer så finns självklart Doulan där!
    Det viktigaste för en Doula är att den blivande mamman och ev partern får en positiv förlossningsupplevelse!

Gå in på www.doula.nu om du vill läsa mer.

Var bor du?

KRAM!

Jag bor i Örebro (Kumla) och detta ska jag absolut ha i åtanke! =) Tack!
    Karm
  • Emy 345
    straw2008 skrev 2011-09-09 14:04:11 följande:
    Anledningen var/är att jag vägrar föda vaginalt, jag är livrädd för smärtan, tycker det är total förnedring att behöva bajsa på sig och eventuellt spricka både fram o bak.

Jag fick mitt löfte om snitt redan innan jag blev gravid, hade gjort abort utan det.

Tiden efter var inget speciellt, jo lite ont har man men jämfört med de två skatter jag fått så var det värt varenda stånk!!

Jag har inte det minsta hängbuk ?? ser ut som innan jag blev gravid.
    Tack för att du delar med dig =) Måste säga att jag håller med dig med "förnedringen" men det händer inte alla heller så man kan ju heller inte veta i förtid ... Och så är det ju med kejsarsnitt med.. vissa får komplikationer o andra inte, dock har jag fått uppfattningen att dem som planerade kejsarsnitt har upplevt den possitiv o dem som har varit tvungna till akuta har upplevt dem hemska...
  • lotusmamman

Precis som Victorius skriver tror jag du skulle ha väldigt stor hjälpa av en doula.

Sen skulle jag försöka byta kurator om jag vore du, det är helt meningslöst att slösa tid på att träffa henne om hon inte kan hjälpa dig. BYT!  Det är inget konstigt, jag fick själva göra det och bad om hjälp. Tycker du det är jobbigt kanske din mamma eller partner kan hjälpa dig att ringa eller byta.

Mitt sista råd är att läsa på om själva förlossningen, förloppet och om kejsarsnitt. Du kan bara basera ditt val på information och vad som utifrån det känns rätt för dig. Inte hur andra skulle gjort i din situation. Det är din kropp, ditt val och jag hoppas du ska finna styrka att göra DITT val - oavsett vad din omgivning tycker! Du är aldrig misslyckad - VAD du än väljer!

Kram på dig!!

Besök min blogg! lotusmamma.se/
Svar på tråden Hur skulle ni göra? behöver era råd !!