• didda

Hur fungerar det med lager på lager-principen på förskolan?

Funderar över detta med flera lager av kläder på förskolan. Säg att det är riktigt kallt i vinter. Inne på förskolan har barnet tex leggings och tröja. När de sen ska ut har man kanske köpt ett underställ i ull, ett fleeceset och en vinteroverall. Ullen ska ju vara närmast kroppen för bästa funktion inte sant? Kommer då personalen att klä av barnet leggings och tröja för att sedan klä på underställ, fleeceset och overall? Och samma sak fast tvärtom när de går in? På 20 barn liksom...hinner dom verkligen det? Eller snarare- tar de sig den tiden? Min dotter har precis börjat förskolan så jag vet inte hur detta funkar. Jag ska höra med personalen hur dom ser på detta men jag vill gärnaa höra hur det är hos andra.

Eller kan man ha kvar leggings och tröja och dra antingen underställer eller fleecen ovanpå det? Det sparar ju en del arbete men då blir det ju inte riktigt samma funktion eller hur?

• Svar på tråden Hur fungerar det med lager på lager-principen på förskolan?
  • Busbellan

Har svårt att tro att personalen byter kläder på barnet, i alla fall om det är många som ska byta om. Den tiden finns helt enkelt för det mesta inte.
    Men om man nu vill ha ull närmast kroppen, varför inte ha det stället på barnet istället för leggings och tröja

Mamma till Nora, August och Ella
  • HEARM

varför inte ha ullunderstället inne oxå. då är det lättare för personalen. det finns inte så mycket tid till o byta om på alla bar utan det som är på kroppen inne hamnar inners under ytterkläderna ute

• didda
    Busbellan skrev 2011-09-03 12:59:31 följande:
    Har svårt att tro att personalen byter kläder på barnet, i alla fall om det är många som ska byta om. Den tiden finns helt enkelt för det mesta inte.
    Men om man nu vill ha ull närmast kroppen, varför inte ha det stället på barnet istället för leggings och tröja
    Precis så tänker jag också, de lär inte hinna göra det liksom.... Visst kan man ha ullstället närmast kroppen men isf får ju ungen gå med samma kläder i flera dagar...om man bara har ett ullunderställ menar jag   Inte sp skojigt att gå med samma kläder hela dagarna i typ en hel vecka tänker jag...

Vad är vanligast att man gör då? Ta tex polaren och pyret som försspråkar alla dessa lager i olika turorningar.....tror de själva på att det är så man gör på förskolorna eller vad? Jag blir bara så förvirrad...det sägs hur det ska vara men ingen har tid att göra så...hmmmmm....
  • norgesessan

Nej, det tvivlar jag starkt på, det är redan tidskrävande med alla ytterkläder, att i tillägg byta ut kläder tar ju ennu längre tid.

Jag tycker det är bra om det finns olika alternativ så man kan variera efter vädret.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • didda
    HEARM skrev 2011-09-03 13:01:24 följande:
    varför inte ha ullunderstället inne oxå. då är det lättare för personalen. det finns inte så mycket tid till o byta om på alla bar utan det som är på kroppen inne hamnar inners under ytterkläderna ute
    Mmmm, så tror jag också att det blir...men som jag skrrev till Busbellan här ovan så känns det ju lite knäppt att baarnet ska gå i ullunderstället hela dagarna...

Observera att jag inte menar detta som någon kritik mot förskola eller annat utan jag bara undrar hur det funkar rent praktiskt. Jätteintressant att höra hur andra gör osv
  • didda
    norgesessan skrev 2011-09-03 13:08:04 följande:
    Nej, det tvivlar jag starkt på, det är redan tidskrävande med alla ytterkläder, att i tillägg byta ut kläder tar ju ennu längre tid.

Jag tycker det är bra om det finns olika alternativ så man kan variera efter vädret.
    Tror också det är för tidskrävande. Hur menar du med olika alternativ då? Att det finns tex underställ och fleeceseet menar du? Men jag tänker att även om det finns så verkar det kanske inte användas på rätt sätt då pga tidsbrist. Och då faller ju lite av idén med att lager på lager
  • Dr Mupp

Mina går i ullunderställ på förskolan. Brukar köpa 2-3 underställ och byter mellan, ull behöver sällan tvättas utan fräschas upp genom vädring.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • norgesessan

Mom, att det finns fleece, och jacka tillexempel, ifall det blir varmt eller väldigt kallt.
    Vissa har bara en overall, som inte alltid passar till vädret.

Jag har också hört att Ull bara behövs vädras.

• norgesessan

Vad är det för underställ ni köper förresten? Lite tjockare eller som strumpbyxor?
    öpte från Lindex (Leggings) men dom var såpass billiga att det antagligen inte matchar kvaliten på dyrare ställ.

Svar på tråden Hur fungerar det med lager på lager-principen på förskolan?