• Med två små

Efterkontroll efter snitt?

Är det någon vits att gå på efterkontroll efter kejsarsnitt? Vad gör de i så fall på efterkontrollen? Och om man har problem med snittärret, kan de verkligen hjälpa en på MVC?

Numera Med tre små. Lillebror föddes 110725.
  • Svar på tråden Efterkontroll efter snitt?
  • 08 i Skåne

Jag gick på efterkontrollen efter mitt snitt och BM kollade ärret och klämde mig på magen. MVC kan nog inte hjälpa om man har problem med ärret men de kan ju guida dig med vart du ska vända dig.

Sen är ju efterkontrollen till för annat också, man pratar igenom förlossningen, man får kopia av sin förlossningsjournal och så kan man ju prata prevention.

• Med två små

Okej, ja, då låter det ju som om det kan vara värt det i alla fall. Jag trodde att MVC bara hade koll på det som sitter längre ner men då kanske de kan känna på ärret om det är onormalt på något sätt. Har de senaste dagarna fått så ont i ena kanten av ärret och det buktar ut lite konstigt på vänstra sidan.

Numera Med tre små. Lillebror föddes 110725.
  • Patetiskanka

Min barnmorska på mvc tittade bara på ärret och kände lite på magen. Annars inget mer än att prata om förlossningen, och hur allt var o.s.v..

• Lussekatten

Min BM tittade inte ens på ärret. Vi pratade om hur jag upplevde snittet, hur det kändes nu och sen gick vi igenom journalen. Fast jag hade inget problem med ärret, det läkte bra. Annars kanske hon hade tittat.

• Patetiskanka
    Lussekatten skrev 2011-09-02 23:28:30 följande:
    Min BM tittade inte ens på ärret. Vi pratade om hur jag upplevde snittet, hur det kändes nu och sen gick vi igenom journalen. Fast jag hade inget problem med ärret, det läkte bra. Annars kanske hon hade tittat.
    jag hade inte heller något problem med ärret, men hon titta ändå. :)
  • Fridaa87

Jag gick också på efterkontrollen efter mitt planerade snitt.. gjorde vaginal undersökning, kollade så jag kunde knipa ordentligt.. sen kollas blodtryck upp och vikt, tror även min bm tog blodprov och urinprov.. sen pratar men även igenom hur det är med avslaget och om man fått tillbaka mensen och så... tycker absolut att man ALLTID ska gå på efterkontrollen!
    Jag fick göra samma undersökningar efter mitt planerade snitt som efter min snabba vaginala förlossning

• Fridaa87

Min bm kollade också på ärret men mer av nyfikenhet än att kolla upp själva ärret tror jag.. bara kolla så det såg fint ut helt enkelt.. och vi gick även igenom journalen också så får man den med sig hem..

• Lussekatten

Jag fick inte min journal med mig hem. Däremot gick vi igenom den och jag fick se vad som stod i den.

Svar på tråden Efterkontroll efter snitt?