• Dr Mupp

Varmaste vinterskorna

Vilka är de varmaste vinterskorna? Har haft viking några år, fryser om mina tår trots ullstrumpor.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Svar på tråden Varmaste vinterskorna
  • Studentpappa

Skoterstövlar är rätt varma, annars så har jag ett par skinnpjux med ull på insidan det beror ju på vid vilket tillfälle du skall använda skorna?

• PVeraB

jag har haft ett par Sorel de är skitvarma

• Dr Mupp

Jag bo i sörmland så skorna måste tåla både väta och kyla. Eftersom jag har förfrusit mina tår som barn så är jag extremt känslig för kyla. (sitter tex nu med tjocka ullsockar i duntofflor inomhus). Tanken är att det ska bli mina varje dag vinterskor.

• LaFontaine

Jag kör med curlingkängor från Clarks. Det är sköna och varma och har dessutom en hög gummikant som gör att de står emot väta.

• Majuni

jag köpte ett par varma höga stövlar som man snörar, frös inte en sekund i dem. (timberland)

• Studentpappa

Finns ju skinnpjucks med Gore-tex i. Med tjock sula och ullfoder står det ju mot kyla bra. Något specifikt märke kan jag inte nämna, vi är ju antagligen inte av samma kön heller.
    Något som är att rekommendera om du inte redan har det är klar ullfrotte's strumpor heter numer woolpower.
    Vanligt bland pistörer och liftpersonal/skidlärare som jobbar i sträng kyla. Jag är själv fd skidlärare vi jobbade heldagar i -30 och då var man noga att ha rätt kläder.

• 3xm

Är skorna/stövlarna helt torra på morgonen när du tar på dem.
    Jag kunde inte förstå varför jag jämt frös om fötterna men kom på sen att dom blev väldigt fuktiga invändigt av fotsvett som man inte märkte och att dom inte kunde torka sig själva under natten.
    Så jag ställer mina i en skotork någon timme för att dom ska få i sig lite värma.  

• Margaux

Sorel är väldigt bra och varma... dock är de ju extremt klumpiga. Jag kör Uggs, den modellen med riktig sula för de är lätta och bekväma.... tar fram Sorel bara när det är sydpolenkallt!

• Dr Mupp
    Studentpappa skrev 2011-09-01 20:59:17 följande:
    Finns ju skinnpjucks med Gore-tex i. Med tjock sula och ullfoder står det ju mot kyla bra. Något specifikt märke kan jag inte nämna, vi är ju antagligen inte av samma kön heller.
    Något som är att rekommendera om du inte redan har det är klar ullfrotte's strumpor heter numer woolpower.
    Vanligt bland pistörer och liftpersonal/skidlärare som jobbar i sträng kyla. Jag är själv fd skidlärare vi jobbade heldagar i -30 och då var man noga att ha rätt kläder.
    Jag använder Smartwool, woolpower och minimundus ullstrumpor. Använder aldrig andra strumpor än ull. På sommaren använder jag tunna ullstrumpo och på hösten och vintern tjockare.
    3xm skrev 2011-09-01 21:04:15 följande:

Är skorna/stövlarna helt torra på morgonen när du tar på dem.
    Jag kunde inte förstå varför jag jämt frös om fötterna men kom på sen att dom blev väldigt fuktiga invändigt av fotsvett som man inte märkte och att dom inte kunde torka sig själva under natten.
    Så jag ställer mina i en skotork någon timme för att dom ska få i sig lite värma.  

Ja de är helt torra.
  • Margaux

Jag har båda dessa. Den översta är en favorit, den nedersta är för varm då skaftet är smalare och därför inte släååer ut någon värme...... Det finns även vattentät modell men den har jag inte provat. Se nedersta link.

global.uggaustralia.com/sunburst-tall/5218,en_MU,pd.html&start=31&cgid=womens-boots-casual

global.uggaustralia.com/tularosa/3331,en_MU,pd.html&start=9&cgid=womens-boots-casual

global.uggaustralia.com/adirondack-tall/5498,en_MU,pd.html&start=2&cgid=women-boots-weather-performance

Svar på tråden Varmaste vinterskorna