• megsi

Mina barn är inte tillräckligt tacksamma/hjälper till

Jag blir så ledsen, har tre äldre barn själv och ett gemensamt litet barn. Ett av dom äldre går i gymnasiet och bor hemma. Problemet är at när dom äldre som ej bor hemma är hos oss hemma eller p ålandet så tycker han att den ena hjälper till för lite plus inte tackar tillräckligt. Även den andra kan åka på att hon inte hjälper till ordentligt. Dom är verkligen inte hos oss jätteofta och vi har det trevligt när vi träffas men helt plötsligt så kan min man vräka ur sig att att kul att ni är här men ännu roligare om ni gjorde det och det. *Eller annars som idag, äldsta dottern var hemma för hon fyllde år och vi hade jättetrevligt med syskon och mormor o morfar. När alla har gått så säger han sarkastiskt, Ja undrar om xx tyckte att det var trevligt och hon var glad för den här kvällen. och han säger det på ett så dumt sätt. Antar att han aldrig skullle säga så om det var hans barn eller släkting. Ska jag helt enkelt gå den smidiga vägen och bara träffa mina utflyttade barn utan honom eller ska jag fortsätta att skaka av mig det här inför barnen och alltid ta ett bråk med honom när vi har träffats, Känne mig lite rådvill. Jättekonstig situation som bara blir värre o värre. Är han svart sjuk på mina barn? Hans släkt och mamma får man inte säga något ont om, möjligen då han pappa som jag tycker mycket om

• Svar på tråden Mina barn är inte tillräckligt tacksamma/hjälper till
  • coloredsnow

Jag tycker du inte ska göra något av det du funderar på, att antingen träffa barnen utan din sambo eller att inte bry dej om vad han säger.

Prata, prata, parat och prata lite mer med din sambo om det här.
    Varför funderade du inte på det som ett alternativ öht?
    Om du gjort det hade du inte frågat OSS om han är svartsjuk.

• ius lexis

jag undrar om han är väldigt delaktig i dina barn? Om man är styvis och har slitit inför ett kalas så behöver man oxå ett tack precis som om man hade ansträngt sig så för någon annan, det är ju inte ens egna barn och man behöver bli behandlad därefter. Att kanske han är för långt ifrån dem och borde göra något med dem ensam så de kan bounda. Lite svårt att säga, han kanske bara är en surkart;) nyp han i rumpan då och be honom gaska upp sig:)

• ius lexis

Eller nu vet jag, han blir spänd och vet inte hur han ska betée sig! Inte helt ovanligt när man inte vet sin roll. Min mormor blir likadan när jag kommer med min make och hans barn, fast hon blir elak med mej. Blir ganska jobbigt efter några timmar. Min makes systers kille var likadan, spänd som fasiken och hackade på maken, det togs inte emot bra.

• Alisa

Ta upp det precis som du gjort här. Att du upplever att han gnäller om dina barn, men att ni då måste komma fram till vad ni ska förvänta er av dem. Sen kan jag tycka att man som utflyttat barn inte längre ska förväntas delta i hushållssysslor, då kommer man som gäst, punkt. Gällande stora barnet som bor hemma får ni sätta er ned och prata om vad ni tycker är rimligt. Men var tydlig med att du inte gillar hans gliringar.

• Fanny b

Jag tycker du ska fråga vad detta klagandet på dina barn beror på, och sedan fråga hur det skulle kännas för honom om du ständigt klagade hans släkt.  Dina utflyttade barn ska inte behöva göra hushållsysslor, och om din sambo tycker det är jobbigt att ha kalas för dem, så kan han låta bli, och låta dig sköta om dem. När det gäller ditt barn som fortfarande bor där, så kan du tillsammans med din sambo komma överens om denne ska sköta några hushållsysslor.

Svar på tråden Mina barn är inte tillräckligt tacksamma/hjälper till