cosinus skrev 2011-08-31 22:25:07 följande:
Man måste lära sig att söva om utan att ge mat, finns inga genvägar tyvärr. Bebisen måste lära sig att somna om utan mat.
Nu har jag bara vant av från amning men med yngsta barnet så åt hon typ var 2-3 timme kring 6-7 månader och då bestämde jag mig för att hon skulle få amma kl 1 och kl 5 (tidigast) och innan dess var det bara att härda ut.
Första natten var vi vakna från 23-01 då hon ammade och somnade om. Sen var vi vakna från 3-5 samma sak.
Andra natten samma sak men tredje natten så fick jag henne att somna om kl 23 och sova till kl 1 och samma sak vid 3 så då åt hon 1 och 5.
Sen började hon av sig själv gå att söva om så hon åt första passet kl 3 och sen en gång vid 6.
När det sen skulle bort då fick hennes pappa ta det eftersom han inte kunde amma och fuska och då tog det 2-3 nätter till.
Men det är bara att bestämma sig, bita i det sura äpplet, vinka hejdå till några nätters sömn och vyssa och söva, vyssa och söva tills man lyckats glesa ut matningarna helt eller till en nivå man är nöjd med. Och så inte låta barnet sova ikapp allt för mycket dagtid så det orkar vara vaken för mycket på natten och strula utan verkligen är trött när det ska sova.
Tack för ditt svar! :)
Min tanke oxå.. förstod att det skulle vara så.. hoppades bara att ngn hade lite tips på hur man kan göra det smidigt :)
Blir bara att bita i det sura äpplet när vi känner oss tillr starka för att härda ut..