• Thegran

HEMNES dagbädd - hur är den?

Ni som har en sådan, är ni nöjda? Är de sköna att sova i? Hur gör man för att få den till dubbelsäng, drar man ut nånting eller viker fram? (framgår inte på Ikeas hemsida) fungerar den bra som barnsäng?

Funderar på en sån till vår snart 3åring...tycker om stilen på den och lådorna under, men den är ju rätt dyr så man vill ju veta att den är bra :)

• Svar på tråden HEMNES dagbädd - hur är den?
  • Jennifer 060828

Hej!
    Nu har jag inte en sån säng åt min femåring, men en snarlik som är köpt på Jysk i Köping.
    Den var med i reklambladet här i veckan och kostade 1500:- och sen fick jag köpa madrass till för 450:-. Den har dock bara två lådor under och dem är mindre.

Men jag tror helt klart att det skulle fungera utmärkt som säng till din dotter

Denna säng har min dotter och hon älskar den:

• Skruttelito

Vi har en som säng till dottern (runt 2 år) och är jättenöjda! Vi köpte en stödbräda som funkar bra så att hon har lite stöd från att ramla ner. Vi använder den även som gästsäng emellanåt. Man drar ut fronten med lådor och allt så har man en dubbelsäng. Hur skön den är att sova i beror ju på madrasserna. Tänk på att man måste köpa dubbla uppsättningar madrasser för att täcka hela sängen när man drar ut den.

Nackdelen med den är att den tar ungefär 100 år att montera ihop och att dottern gärna sätter sig i lådorna så att de har blivit lätt skeva. Men det är å andra sidan inte tänkt att man ska sitta i lådorna vad jag vet

• Thegran
    Jennifer 060828 skrev 2011-08-31 20:42:22 följande:
    Hej!
    Nu har jag inte en sån säng åt min femåring, men en snarlik som är köpt på Jysk i Köping.
    Den var med i reklambladet här i veckan och kostade 1500:- och sen fick jag köpa madrass till för 450:-. Den har dock bara två lådor under och dem är mindre.

Men jag tror helt klart att det skulle fungera utmärkt som säng till din dotter

Denna säng har min dotter och hon älskar den:

Haha vad kul, jag bor också i Köping :) Helt klart bättre pris på sängen från Jysk, fast jag gillade inte stilen på den lika mycket som på Hemnes sängen :)
  • Thegran
    Skruttelito skrev 2011-08-31 20:43:45 följande:
    Vi har en som säng till dottern (runt 2 år) och är jättenöjda! Vi köpte en stödbräda som funkar bra så att hon har lite stöd från att ramla ner. Vi använder den även som gästsäng emellanåt. Man drar ut fronten med lådor och allt så har man en dubbelsäng. Hur skön den är att sova i beror ju på madrasserna. Tänk på att man måste köpa dubbla uppsättningar madrasser för att täcka hela sängen när man drar ut den.

Nackdelen med den är att den tar ungefär 100 år att montera ihop och att dottern gärna sätter sig i lådorna så att de har blivit lätt skeva. Men det är å andra sidan inte tänkt att man ska sitta i lådorna vad jag vet
    haha ok :) Vad bra att ni är nöjda! Vad har ni för madrass?
    Jag läste nånstans att man kan ha en 90 madrass i fast det egentligen är till för en 80 madrass?
    Är lådorna lika djupa som själva sängen är? I sånnafall får man ju plats med en hel del grejer i dem :)

dottern har en växasäng nu, men det vore smidigare med en full lång säng så man kan ligga bredvid henne vid nattningar...
  • Thegran
    Thegran skrev 2011-08-31 20:52:04 följande:
    Jag läste nånstans att man kan ha en 90 madrass i fast det egentligen är till för en 80 madrass?
    Är lådorna lika djupa som själva sängen är? I sånnafall får man ju plats med en hel del grejer i dem :)

dottern har en växasäng nu, men det vore smidigare med en full lång säng så man kan ligga bredvid henne vid nattningar...
    kan man ha båda madrasserna bäddade även när sängen är som enkelsäng? eller måste man bädda om utdragsmadrassen varje gång?
  • Skruttelito
    Thegran skrev 2011-08-31 20:52:04 följande:

Jag kommer inte riktigt ihåg hur breda madrasser vi har och dottern sover nu så jag kan tyvärr inte kolla. Vi köpte nån standardmadrass (från IKEA då) men tyckte det blev för hårt så vi köpte till lite tjockare bäddmadrasser som vi kan använda när vi har den som gästsäng. Dottern klarar sig bra med endast en madrass. Lådorna rymmer massor! De är lika djupa som sängen. Vi har fullt med leksaker i lådorna. Supersmidigt!
  • Jennifer 060828
    Thegran skrev 2011-08-31 20:49:15 följande:
    Haha vad kul, jag bor också i Köping :) Helt klart bättre pris på sängen från Jysk, fast jag gillade inte stilen på den lika mycket som på Hemnes sängen :)
    Köping, trevlig stad haha!

Men den är snyggare när man ser den på riktigt. Dottern sover som en prinsessa i den.
    Vänta ska kolla om jag hittar en bild  
  • Thegran
    Skruttelito skrev 2011-08-31 21:00:13 följande:
    Jag kommer inte riktigt ihåg hur breda madrasser vi har och dottern sover nu så jag kan tyvärr inte kolla. Vi köpte nån standardmadrass (från IKEA då) men tyckte det blev för hårt så vi köpte till lite tjockare bäddmadrasser som vi kan använda när vi har den som gästsäng. Dottern klarar sig bra med endast en madrass. Lådorna rymmer massor! De är lika djupa som sängen. Vi har fullt med leksaker i lådorna. Supersmidigt!

Tack för svaren!

Låter som att det är ett bra köp iaf :)
    kan man ha "extra madrassen" bäddad jämnt eller måste man bädda den varje gång den ska dras ut?

nu återstår bara att övertala sambon om att det är just en sån säng dottern måste ha ;)

• vanligmamma75

Vi har också en och håller med ovanstående om att den är fantastisk. Men vi köpte vår på rean de hade i början av sommaren. Har nu sett att det ligger en del på blocket. Hett tips eftersom den var ganska tuff att montera.

• Skruttelito
    Thegran skrev 2011-08-31 21:04:01 följande:

Tack för svaren!

kan man ha "extra madrassen" bäddad jämnt eller måste man bädda den varje gång den ska dras ut?

nu återstår bara att övertala sambon om att det är just en sån säng dottern måste ha ;)

Du kan ju lägga madrasserna på varandra när sängen inte är utdragen. Tänk dock på att sängen blir väldigt hög då för en 3-åring, om ni inte köper relativt tunna madrasser vill säga. Och köper ni tunna madrasser blir det inte särskilt bekvämt för en vuxen att sova på dem Men som sagt, vi är supernöjda med vår Hemnes!
  • Thegran
    Skruttelito skrev 2011-08-31 21:10:18 följande:
    Du kan ju lägga madrasserna på varandra när sängen inte är utdragen. Tänk dock på att sängen blir väldigt hög då för en 3-åring, om ni inte köper relativt tunna madrasser vill säga. Och köper ni tunna madrasser blir det inte särskilt bekvämt för en vuxen att sova på dem Men som sagt, vi är supernöjda med vår Hemnes!
    aha, så madressen kan alltså inte ligga kvar och åka med under den ordinarie madrassen?
    attan, men det kanske kvittar iof. Antar att dubbelsängen inte kommer användas så mycket.

Den är ju sååååå fin och stilen passar utmärkt i dotterns sovrum! Stora lådor vet jag inte vad jag ska ha till egentligen, då de flesta leksakerna är i lekrummet på våningen under...men nåt att kasta ner hittar man väl ;)
  • Thegran
    vanligmamma75 skrev 2011-08-31 21:08:29 följande:
    Vi har också en och håller med ovanstående om att den är fantastisk. Men vi köpte vår på rean de hade i början av sommaren. Har nu sett att det ligger en del på blocket. Hett tips eftersom den var ganska tuff att montera.
    surt att man missade rean då :) fast kom iof på för några veckor sen att jag ville ha en sån...

har kollat blocket ,tyvärr finns det inga i närheten av oss. De närmsta verkar vara i sthlm, och det känns lite väl långt.
    monteringen struntar jag i, det får sambon ta, haha!
  • Kodia
    Thegran skrev 2011-08-31 21:04:01 följande:

Tack för svaren!

Vi har också en åt vår dotter, och är nöjda.

Nej, du kan inte ha extramadrassen bäddad hela tiden. Sängen är konstruerad så att det är en ribbotten, och när du drar ut fronten följer hälften av ribborna med. Vi har två ganska tunna madrasser (10 cm?), som ligger på varandra i vanliga fall. Då glider iofs den översta utåt ibland, så den lösningen kanske inte passar så bra med en livlig 3-åring.
  • Thegran
    Kodia skrev 2011-08-31 21:17:33 följande:
    Vi har också en åt vår dotter, och är nöjda.

Nej, du kan inte ha extramadrassen bäddad hela tiden. Sängen är konstruerad så att det är en ribbotten, och när du drar ut fronten följer hälften av ribborna med. Vi har två ganska tunna madrasser (10 cm?), som ligger på varandra i vanliga fall. Då glider iofs den översta utåt ibland, så den lösningen kanske inte passar så bra med en livlig 3-åring.
    Tack för svaret! Njae, madrasser som glider låter inte så bra, hon rör sig en hel del i sömnen :)

Blir mer och mer sugen på sängen ändå :)
  • Kodia
    Thegran skrev 2011-08-31 21:20:54 följande:
    Tack för svaret! Njae, madrasser som glider låter inte så bra, hon rör sig en hel del i sömnen :)

Blir mer och mer sugen på sängen ändå :)

Nej, men det är för att vi hade en madrass över, som vi liksom förvarar där... Har hon bara en madrass kan ni ju ha gästmadrassen någon annanstans! (eller dra ett par band runt dem, under lakanet)
  • Hon prinsessan

Hörru, åk till Ikea och prova den.

Jag kikade på den för nåt år sen, och har för mig att den var klumpig och otymplig att dra ut för att förvandla till dubbelsäng.

• Gurkan

Vi har den, köpte den till en början som extra säng men meningen är att lilleman ska ha den som säng när han blir större. Just nu sover han middagsluren i den. vi köpte en stödbräd från ikea som gick lätt att sätta dit.

Vi upplever den som lätt att dra ut och göra om till dubbelsäng nackdelen är att madrassen som tillhör den delen får förvaras någon annanstans vilket iofs inte är något problem för oss.
    tyvärr är sängen ett helsike att skruva ihop men har man väl gjort det är så är det gjort! Lådorna slukar mängder med leksaker men lockar tyvärr till att sätta sig i dem med vilket gör att man får rätta till lådorna lite då och då men det är inget som stör oss alls. Lådorna ger så praktiskt förvaring i ett mindre rum att det är strunt samma om jag måste fixa till dem lite.
    Sängen känns ombonad och mysig! 

• ssk student

Hemnes Dagbädd vill jag inte rekommendera. Det finns inte en enda bit i sängen som består av massiv trä-. då kan ni själva tänka er hur kvalitén blir. När jag skruvade i hop den för 5-6 veckor sedan till dottern på 8 år funderade jag just på detta, att det inte fanns annat än Plymouth material i hela sängen.

Visst är den snygg, bra med förvaring i de tre lådor som är under. Som säng för enkelt bruk blir den lite stabilare, men som utdragen säng med plats för två mycket mindre stabil. I går när jag bäddade sängen märkte jag att hela botten i del av sängen som man drar ut totalt rasat ihop. Lösa skruvar låg under sängen. Dottern på 10 år har ibland sovit bredvid sin syster (2-3 gånger) då som dubbelsäng. Viss kan de ha stått i sängen eller satt sig hårt, men det borde en säng tåla och det hade den säkert gjort om sängen varit mera stabil från början m,ed mera robust material.

Hemskt besviken. Som enkelsäng fungerar den väl si så där till bara minsta dottern, men att ha full nytta av sängen event. som gästsäng. Vågar inte tänka på i fall två vuxna skulle villa sova i sängen, den skulle den verkligen inte klarat ens 5-6 veckor.

Köp en annan säng än  denna! Den håller verkligen inte måttet. Pris: 3 495 kr. + 2 skummadrasser för 1190,.- samt körning hem 490 kr = jobbet att sätta ihop = 5 185 kr.

SSK-karolinska inst,
  • Laisa75

Vi har haft den i tre år, förvarar båda madrasserna på varandra. Vi använder den utbäddad som dubbelsäng säkert 10 ggr per år till kompisar som sover över och när två vuxna gäster besöker oss är det deras sovplats. Hur enkel som helst att bädda ut och inte en skruv har lossnat. Värd varenda krona + slitet att montera den. Bara fördelar.

Svar på tråden HEMNES dagbädd - hur är den?