• Maddiee

Måste man ta hål på vattnet för att få epidural?

Nu när jag nyligen plussat så kommer minnen från tidigare förlossningar tillbaka.
    Jag har bett om epidural bägge gångerna men då tar dom hål på vattnet först och iom det så får jag krystkänslor och inom några minuter är bebisen ute.

Dom har vägrat mig epidural innan jag är öppen typ 7 cm vilket betyder nästan outhärdliga smärtor i många timmar innan och när dom tar hål på vattnet så öppnar jag mig resterande cm direkt.
    Jag vill ha epidural men lyckas aldrig få det!

Kan man inte få epidural när man är bara någon centimeter öppen eller måste jag fortsätta föda utan smärtlindring? Rynkar på näsan
    Detta till att jag alltid har gått över med minst två veckor och därmed får stora barn så förlossningen har jag lite ångest för.

• Svar på tråden Måste man ta hål på vattnet för att få epidural?
  • Pia och Elna

Min första förlossning fick jag epidural när jag var öppen mindre än 7 cm och innan vattnet gick. Jag var öppen 3 cm när jag kom in och epiduralen beställdes på en gång och jag vet inte exakt hur öppen jag var när jag fick den kanske 5.

Den senaste förlossningen nekade de mig både epidural och lustgas initialt fast jag var öppen 3 cm och jag meddelade att det förra gången gick asfort från det sen hanns det inte med epidural. Ska jag föda igen ska jag stå på mig och kräva för jag gillade verkligen epiduralen.

• LiJo10

Jag fick epidural när jag var öppen 4 cm. Då hade iofs vattnet gått redan.

• En Åsa

Jag var öppen 4cm när jag fick epiduralen. Vattnet hade inte gått. De tog hål på hinnorna när jag var öppen 8.

Svar på tråden Måste man ta hål på vattnet för att få epidural?