• Analoga

Hur hjälper man sitt barn på bästa sätt med läxorna?

Har en dotter som nyss börjat 1:a klass. Gissar att de snart kommer att börja få små läxor med sig hem. Har inga skolbarn sedan förut så jag har 0 erfarenhet vad gäller läxor.

Det jag funderar över är:

När man sitter och hjälper sitt barn med läxorna och ser att de kanske gör något fel; säger jag då till barnet att det är fel och hjälper henne till det rätta svaret?  Eller ser man mellan fingrarna för att fröken ska få se de fel barnet gjort, för att på så sätt få reda på deras "svaga" sidor?

Hjälper jag henne så blir det ju alla rätt; men då tror ju fröken att hon verkligen kan allt?

Hoppas ni förstår vad jag menar?          

• Svar på tråden Hur hjälper man sitt barn på bästa sätt med läxorna?
  • SofiaD

När jag hjälper mina barn (de går nu i 1:an och 2:an) och de gör fel så säger jag det men de får själv tänka ut rätt svar - kan de inte så hjälper jag dem.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Analoga
    SofiaD skrev 2011-08-31 10:19:51 följande:
    När jag hjälper mina barn (de går nu i 1:an och 2:an) och de gör fel så säger jag det men de får själv tänka ut rätt svar - kan de inte så hjälper jag dem.

Ok jag förstår. Så med andra ord har de alla rätt när de kommer till skolan då?  Brukar du skriva något litet meddelande till fröken vad de hade svårt med?
  • SofiaD
    Analoga skrev 2011-08-31 10:21:58 följande:

Ok jag förstår. Så med andra ord har de alla rätt när de kommer till skolan då?  Brukar du skriva något litet meddelande till fröken vad de hade svårt med?
    Ja om jag inte varit trött och missat nåt slarvfel Nej, det märker de ändå i skolan då de ju jobbar i tex matteboken där också. Det är klart, är det något de absolut inte greppar hade jag nog sagt till men inte annars.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Analoga
    SofiaD skrev 2011-08-31 10:31:53 följande:
    Ja om jag inte varit trött och missat nåt slarvfel Nej, det märker de ändå i skolan då de ju jobbar i tex matteboken där också. Det är klart, är det något de absolut inte greppar hade jag nog sagt till men inte annars.
    Ok, tack för tipsen
  • vetvadjagvill

jag tyckte också attdet var jättesvårt  att plugga med min äldsta barn eftersom jag inte hade vana hur jag skulle göra.

I ettan var det inte så mycket läxor tack å lov.

Sedna lärde jag mig lite hur jag skulle plugga med samtal med fröken.. matte ta tex makaroner eller kulor och dela upp öva plus och minus.

Svar på tråden Hur hjälper man sitt barn på bästa sätt med läxorna?