• Sassajajja

Tips på böcker till 8-åring

Jag känner en 8-årig tjej som är väldigt duktig på att läsa och tycker att det är väldigt roligt. Hon har t ex nyss läst Harry Potter och den flammande bägaren. 

Jag skulle vilja ha hjälp om boktips till henne. Problemet är att den läsnivå hon är på gör att jag hamnar i bland böcker för 11-12 åringar och det känns inte alltid helt rätt.  Böcker som är mer inriktade på 8-åringar blir oftast för lättlästa för henne, så hon läser ut dem på ett par timmar. 

Jag känner att jag fastnar i böcker som jag läste när jag var i hennes ålder och lite äldre, men det var ju 30 år sedan. Det måste ju ha kommit nya spännande böcker för en tjej som hon.

Hon gillar deckare, men inte 5-böckerna. På förslag har jag:
    - Kalle Blomkvist (Astrid Lindgren)
    - Mio, min Mio (Astrid Lindgren)
    - Bröderna Lejonhjärta (Astrid Lindgren)

Men det blir ju bara Astrid Lindgren.... Kan någon komma med andra förslag! 

• Svar på tråden Tips på böcker till 8-åring
  • 010306

Har en snart 10 åring här hemma som gillar Tvillingarna på Sweet Valley High böckerna ( gjorde jag med i mellanstadieåldern) men nu  finns det ju över 80 st nu så tar väll iaf en stund att plöja igenom ;) & även tjockare böcker vid sidan om.
    Gillar hon deckare så kanske Kitty böckerna då?

• grinchen

Maria Gripes böcker kanske? "Tordyveln flyger i skymningen" är jättebra (men kanske för lite äldre barn ändå) och böckerna om Hugo och Josefin likaså (de är nog mer rätt i målgrupp). Annars Kastrullresan (Edith Unnestad). Men hua vad lätt man fastnar i vad man själv läste ; )

Äsch...jag tipsar om den här sidan istället:
    http://barnensbibliotek.se/Bokjury/tabid/783/Default.aspx

Där kan man hitta "barnbokskatalogen" med alla årets böcker. Man kan också vara med i barnboksjuryn och  vara med och rösta fram årets bästa böcker. Det kan nog vara kul för en bokslukare! Jag hade älskat det om det funnits när jag var liten. Sidan är dessutom lät att söka på och man fastnar inte i i och för sig  suveräna Astrid Lindgren och Maria Gripe utan får tips på nyutkomna böcker i olika genrer!

Hoppas du/ni hittar något! Jag längtar tills mina tjejer kommer in i den där läsaråldern!

• Sassajajja

Tack för bra tips!

Kitty har jag oxå funderat på, men är hon inte lite ung. Mitt minne av Kitty-böckerna är att de är skrivna för 11-12-åringar, men jag kanske har fel. 

Tvillingböckerna kanske vore nått ska kolla lite..

Visst är det lätt att hamna i det jag själv läste? Men Maria Gripe hade jag faktiskt glömt så det var bra. Ska kolla in länken oxå.

Molly Moon är något nytt - ska absolut kolla upp. 

• PrincessOfIce

Min syster som idag är 14 läste lassemajas detektivbyrå när hon var mellan 8-10 år.. Numera är det Twilight m.,m som gäller..

Själv började jag läsa Sagan om Isfolket när jag gick i 4:an.. Kanske kan vara något? 

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • sahara sahara

Är Eva Ibbotson för barnslig? "Häxtävlingen" håller fortfarande, trots sin ålder, tycker jag. Annars håller jag med både om Molly Moon och Maria Gripe.

Peter Pohl, kanske? Det är ju inte samma genre, men fantastiska böcker.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara

Och Michelle Magorian.

• Sassajajja

PrincessOffice: Tjejen älskar Lasse-Majas detektivbyrå men de tar henne ca 1-1,5 h att läsa ut. De är helt enkelt alldeles för lätta för henne! Det är det som är problemet.

Presens indikativ. Jag tror absolut på Eva Ibbotson. Ska föreslå detta! De andra två ska jag kolla upp kan nog vara någontign.

Jag har föreslagit Maria Gripe, så nu får vi se vad som händer...

Tack för bra tips!  

• Sassajajja

PrincessOffice: Oj missade sagan om isfolket - jag ska kolla med hennes mamma, som har hela serien, vad hon tycker.

• PrincessOfIce

Det finns många lite "tyngre" böcker som ett lästokigt barn klarar..

Jag som älskade Historia när jag var yngre läste mycket memoarer och biografier.. Har hon någon särskillt genre som hon gillar? Kanske kolla för ungdomar typ Twilight böckerna m.m?

Sagan om Isfolket är mycket historia och man lär sig mycket om olika slag och krig m.m..  Gå till en bokhandel och kolla runt så får hon se om hon hittar något kul..

Akademibokhandeln har en "Tävling" för läsande barn som heter läsborgarmärket.. kolla lite på det..    

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • sahara sahara

Förresten, varför inte fråga på biblioteket? På barn- och ungdomsavdelningen brukar de ha bra koll och kunna ge förslag.

• Sassajajja

Jag har frågat på biblioteket. Tyvärr var de inte så himla hjälpsamma. Kanske ska försöka igen...

• Indianica

Klassiker är ju också bra t ex Momo och kampen om tiden, Peter Pan, Det susar i säven, Bilbo (o hela Ringentrilogin), Djungelboken och alla riktiga Mumintrollsböcker tycker jag.

En annan grej är ju att du också börjar låta henne läsa böcker på engelska, det gör min åttaåring och då tar det lite längre tid.

• Emilia75

Hon skulle säkert gilla Syster Varg!
    Den är från 9 år, men jag vet många mellanstadie- och högstadieklassare, både killar och tjejer som läst den med stor behållning! Den är både spännande och en riktig bladvändare!

Svar på tråden Tips på böcker till 8-åring