Hassel och hasselnötsallergi?
Hejsan!
Jag har en dotter på 18 år som aldrig haft någon allergi men atopiskt eksem under uppväxten (böjveckseksem) men senaste halvåret har eksemen förvärrats bla på överarmarna och rygg men vid kontakt på skukhus har hon bara fått den vanliga kortisonsalvan och mjukgörande som inte hjälper i längden.
Helt plötslig i maj nu i år fick hon en kraftig allergisk chock en dryg timme efter ett besök på Mc Donalds där hon åt en starkt kryddad hamburgare, det blev ambulansfärd till akuten, hon svällde upp i ögon och ansikte, kunde inte se något alls och fick pipande väsand andning.
Efter hjälp på akuten med mediciner och ett par timmar där så släppte det, pratade med akutläkaren och dom hade tagit prover sa han men vi skulle inte räkna med att få reda på vad det kunde vara hon reagerat på utan han tyckte vi skulle kolla med matstället vad det var i kryddorna för han trodde det var dom.
Efter ca 1 mån var det dags igen. Denna gång hade hon käkat en vanlig burgare på en restaurang, återigen ambulans till akuten.. Denna gång fick hon utskriven en adrenalinpenna och tabletter att ha med sig. Ca 3 v senare var det dags igen.. Denna gång hade hon käkat en hemmagjord toast med endast banan och ost emellan (brödet var rostbröd med solrosfrö) Hon använde inga kryddor men vi andra har ju kryddat med starka kryddor av olika slag tidigare så rester kunde ju finnas kvar.
Vi var ute och badade när allergin slog till (Igensvullna ögon/ansikte och tät i bröstet)och hon hade inte tagit med sig sprutan då det var väldigt hett ute (skyllde hon på) fast det hade nog snarare att göra med brist på rutin och ovanan..) Tog beslutet av köra in själv till akuten vilket vi fick mycket skäll av personalen för men men.. Äntligen skulle vi få ta prover allafall!
Fick komma tillbaka efter 2 veckor och ta prover för att ev antikroppar skulle hinna försvinna.
Har nu fått provsvaren och dom säger: Ingen allergi mot mandel, bigift, geting, jordnötter, äggvita, mögel men det visade att hon var överkänslig mot hassel och hasselnötter..
Vadå överkänslig? Är det skillnad på allergisk och överkänslig? Med tanke på dom kraftiga reaktionerna så känns formuleringen konstig. Har hon tagit testerna för tidigt eller har inte det någon betydelse?
Vad ska hon tänka på nu då förutom att inte äta hasselnötter? Vart vänder vi oss för att få bäst hjälp med info? Vi bor på en liten ort med vårdcentral som har olika läkare från dag till dag med utländsk härkomst till 99 % och det har jag inga problem med men språket ställer till det för det är svårt att förstå allt dom säger och svårt att göra sig förstådd själv.
Är det vanligt att få mer problem med eksem och samtidigt utveckla allergi? Känner att jag har 1000 frågor, hoppas du kan hjälpa mig med några.