• Analoga

Var går gränsen för er med skolidrotten o förkylning?

Om era barn är förkylda, men inte så sjuka att de inte kan gå i skolan (Ingen feber), utan bara snuviga - låter ni dem ändå vara med i skolidrotten? Eller brukar ni skicka med en lapp att de inte kan vara med?

• Svar på tråden Var går gränsen för er med skolidrotten o förkylning?
  • Tuffen

Om man är i skolan kan man delta i ALLA aktiviteter där, annars är man hemma. Så gör vi.

• Analoga
    Tuffen skrev 2011-08-29 18:14:52 följande:
    Om man är i skolan kan man delta i ALLA aktiviteter där, annars är man hemma. Så gör vi.
    Håller inte riktigt med där. Man kan vara förkyld o snuvig men gott och väl orka sitta i skolbänken, och förkylda är ju så gott som alla ungar nu. Man kan ju inte hålla dem hemma bara för snuva.

Däremot så är det ju inte bra att träna med virus i kroppen; så idrotten skulle jag vilja att hon hoppade över. Fast det kanske inte är så avancerat i 1:a klassens idrottslektioner? 
  • Sweet life

Är man snorig så kan man träna...

Såhär säger jag till barnen/ungdomarna jag tränar i simklubben: "sitter det över näsan kan du träna, sitter det under näsan stannar du hemma!"

• Sweet life
    Analoga skrev 2011-08-29 18:18:49 följande:
    Håller inte riktigt med där. Man kan vara förkyld o snuvig men gott och väl orka sitta i skolbänken, och förkylda är ju så gott som alla ungar nu. Man kan ju inte hålla dem hemma bara för snuva.

Däremot så är det ju inte bra att träna med virus i kroppen; så idrotten skulle jag vilja att hon hoppade över. Fast det kanske inte är så avancerat i 1:a klassens idrottslektioner? 
    Det är ok att träna så länge man inte har feber, hosta eller halsont! Fråga vilken läkare som helst..
  • Analoga
    Sweet life skrev 2011-08-29 18:20:21 följande:

Såhär säger jag till barnen/ungdomarna jag tränar i simklubben: "sitter det över näsan kan du träna, sitter det under näsan stannar du hemma!"
    Halsont/hosta inte lämpligt att träna alltså?
  • Sweet life
    Analoga skrev 2011-08-29 18:21:43 följande:
    Halsont/hosta inte lämpligt att träna alltså?
    Big NONO!
  • Analoga
    Sweet life skrev 2011-08-29 18:21:10 följande:
    Det är ok att träna så länge man inte har feber, hosta eller halsont! Fråga vilken läkare som helst..

Nej det är direkt livsfarligt att träna vid feber o halsont!! Det är du som borde fråga läkare!
  • Analoga
    Sweet life skrev 2011-08-29 18:21:10 följande:

FÖRLÅT! LÄSTE FEL! Skäms
  • Sweet life
    Analoga skrev 2011-08-29 18:23:03 följande:
    Nej det är direkt livsfarligt att träna vid feber o halsont!! Det är du som borde fråga läkare!
    Ja, men skrev jag inte "det är ok att träna så länge man INTE har halsont, feber eller hosta"?
  • Sweet life
    Analoga skrev 2011-08-29 18:23:44 följande:
    FÖRLÅT! LÄSTE FEL! Skäms
    Ingen fara.. Händer alla ibland..
  • Analoga
    Sweet life skrev 2011-08-29 18:24:13 följande:
    Ingen fara.. Händer alla ibland..

Ja jag skriver ofta innan jag hunnit läsa klart
  • Kodia

Jag tycker att barnen ska vara med ändå. Däremot kan man säga till barnet eller meddela läraren att barnet ev. kan ta det lite lugnare.

Som lärare vet jag att barnen (även de som har lapp om att inte vara med på idrotten) oftast anstränger sig mer på rasterna än på idrotten...

• Majsan70

Gränsen är lite olika...o det beror på hur man mår. Har man nyligen varit sjuk i te.x influensa har de fått stå över o ta en promenad istället. Hosta blir det inget alls.

• Dr Mupp

Är det bara snor får de vara med, om det är hosta och/eller ont i halsen är det lapp till idrottsläraren.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Analoga
    Sweet life skrev 2011-08-29 18:20:21 följande:

Detta "mantra" har jag ristat in i minnet nu :)
Svar på tråden Var går gränsen för er med skolidrotten o förkylning?