• mezzi

Vad bör en 3- åring kunna?

Är lite nyfiken vad ni anser att ett 3- årigt barn bör kunna?

Så som
    Tala/kommunicera?
    Siffror?
    Färger?
    Instruktioner?
    Skämt?
    Avstånd?
    Tid?
    Med mera allt som är "viktigt" så man inte anses "sen"!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad bör en 3- åring kunna?
  • Queenie70

Avstånd och tid? Det var väl att ta i....

• imsevimse

Min treåring kan tala/kommunicera, han kan vissa färger men långt ifrån alla, han kan inte läsa siffrorna men han kan räkna till 10 (med lite hjälp). Han kan inte klockan, om det var det du menade med tid?
    Han förstår lättare instruktioner, typ "kan du hämta det och det".
    Jag tror då att han är en ganska normal 3 åring, för hans kompisar i samma ålder ligger på ungefär samma nivå.
    Kanske ska tillägga att han inte går på förskola, de kanske lär sig mer då? 

• 201201232

Jag skulle säga att en treåring bör kunna prata och kommunicera. Följa enkla instruktioner i ett kort perspektiv (men kanske inte alltid om något roligare lockar), alla färger verkar väl rimligt att kunna annars borde det kunna tränas upp fort. Men inte avstånd och tid, kanske vara medveten om att begreppen finns, men inte förstå vad de betyder.

• mezzi

Till drottningen1970
    Avstånd menar jag typ vi ska åka en lång eller kort sträcka, mormor bor långt borta och "karin" bor nära!
    Och om de kan något om det alls? Så ta i vet jag inte, men nyfiken.

• mezzi

Så till exempel kan man säga till en 3 åring att gå till skylten och stanna tills jag kommer? ( jag går strax bakom, barnet springer fram ca 20 m själv och stannar)

samt nämna några färger och räkna/ramsa siffror till 5 kanske?

• morriis
    mezzi skrev 2011-08-29 10:47:20 följande:
    Så till exempel kan man säga till en 3 åring att gå till skylten och stanna tills jag kommer? ( jag går strax bakom, barnet springer fram ca 20 m själv och stannar)

samt nämna några färger och räkna/ramsa siffror till 5 kanske?
    Ja det borde de väl kunna, eller dottern kan iaf det.
    Hellre en räv i strumpan än en sträv pinne i rumpan
  • mezzi

Om ni bortser från de kategorier som jag skrivit, vad anser du att en 3 åring ska kunna för att inte var sen?

• Tow2Mater
    mezzi skrev 2011-08-29 10:44:58 följande:
    Till drottningen1970
    Avstånd menar jag typ vi ska åka en lång eller kort sträcka, mormor bor långt borta och "karin" bor nära!
    Och om de kan något om det alls? Så ta i vet jag inte, men nyfiken.
    Min strax 3-åring frågade i går i bilen för första gången om vi är hemma snart, så en viss känsla för det måste han ju ha :)
  • Queenie70
    mezzi skrev 2011-08-29 10:59:00 följande:
    Om ni bortser från de kategorier som jag skrivit, vad anser du att en 3 åring ska kunna för att inte var sen?
    Prata, gå, kunna ta instruktioner, kunna återberätta saker som hänt under dagen på dagis. Kunna skoja lite. Kunna några färger, kunna några siffror. Det är ju jättesvårt att "lista" De kan ju så mycket i den åldern.
  • Queenie70

Min unge är just nu väldigt intresserad av vad allt heter på engelska och frågar hela tiden. Vissa ord och fraser har fastnat men andra inte. Vi kör inte nån seriös språkträning om nån nu tror det, utan jag svarar när han frågar helt enkelt.

Svar på tråden Vad bör en 3- åring kunna?