• nathalie13

Yngsta mamman på dagis, någon som känner igen sig?

Hej på er som läser detta...
    Min dotter ska fylla tre år och jag är 26. Hon har nu kommit i den åldern då hon behöver vänner, och alla föräldrarna på dagis är långt över 30 år och har en helt annan livssituation än mig själv. Just nu känns det som om jag är den enda "unga" mamman i världen. Fast jag tycker inte att jag är så ung egentligen jag tycker att det är medelåldern för nyblivna föräldrar som stigit.
    Om det finns någon "ung" mamma i min ålder som känner igen sig så skriv gärna till mig så slipper jag känna mig ensam.
    Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-28 21:08
    bor i stockholm

• Svar på tråden Yngsta mamman på dagis, någon som känner igen sig?
  • Ida1990

Känner igen mej, jag är 21 år och min son är 1,5. Vi har valt ett dagis som inte komunen har hand om utan ett fristående. De flesta föräldrarna till barnen som går där är över 30 vissa närmare 40. Så man känner väl sig lite utanför :P värst är på föräldramötena. Men det är ett bra dagis och jag gillar personalen:)

Leo 2010 02 05 <3
  • nathalie13

Hej Ida, då vet du precis hur jag känner.
    Min dotter går också på en privat/fristående förskola med jättefin personal.
    Hon har vänner på dagis men det tar emot i hela min kropp att ta kontakt med
    barnens föräldrar för att fråga om vi kan träffas och låta barnen leka med varandra.
    Det känns att de dömmer mig.
    Har du  vänner/syskon i din ålder som har barn?

• Ida1990
    nathalie13 skrev 2011-08-28 21:45:46 följande:
    Hej Ida, då vet du precis hur jag känner.
    Min dotter går också på en privat/fristående förskola med jättefin personal.
    Hon har vänner på dagis men det tar emot i hela min kropp att ta kontakt med
    barnens föräldrar för att fråga om vi kan träffas och låta barnen leka med varandra.
    Det känns att de dömmer mig.
    Har du  vänner/syskon i din ålder som har barn?
    Ja jag har vänner som har barn som jag umgås med på fritiden. Men kommer nog inte direkt börja umgås med föräldrarna på dagiset, blir väl kanske senare sen när barnen börjar leka på fritiden utanför dagis. att folk ska döma dej tycker jag inte du ska vara rädd för :)
    Leo 2010 02 05 <3
  • Linda38

Jag känner igen det där jag var 17 och 19 när jag fick mina barn alla föräldrar var över 40 .varje gång man gick på föräldramöten och man sa nåt så stirra typ alla föräldrar på än.hellre ung än så gammal

• Primrose

Vad lustigt - själv känner jag litet tvärtom. Jag är 46 år och min son fyller snart 3 år. Och jag känner mig en smula udda, trots att jag bor på Östermalm, där medelåldern för förstföderskor är högst i landet. Föräldrarna på sonens dagis ser ut att vara, i snitt, 10-15 år yngre än jag. En del tror att jag är nanny eller personal - troligen för att jag har litet "fel" ålder för att vara mamma. Jag får väl se om jag får syn på någon mamma som är runt 20 år - då kan vi ju börja prata litet.

• alltfördig

Har en dotter på 2.5år själv är jag 18, På hennes förskola tycker jag alla är väldigt öppna och inte alls dömmande :)  

• nathalie13

tack för era kommentarer. det var mycket intressant att höra någon annans syn i liknande situation.

• hannahlilla

Jag är 21 och har en 4½åring och en 3månaders. Klart man känner sig ung ibland när man ser andra föräldrar på förskolan men det är inget jag reflekterar över. Jag vet att jag har mycket att tillföra och jag märker sällan att någon dömer mig pga min ålder. Och skulle någon göra det så är det ju faktiskt deras problem och inte mitt.

Elvira, 19/3-07.
  • nathalie13
    Primrose skrev 2011-09-01 01:37:09 följande:
    Vad lustigt - själv känner jag litet tvärtom. Jag är 46 år och min son fyller snart 3 år. Och jag känner mig en smula udda, trots att jag bor på Östermalm, där medelåldern för förstföderskor är högst i landet. Föräldrarna på sonens dagis ser ut att vara, i snitt, 10-15 år yngre än jag. En del tror att jag är nanny eller personal - troligen för att jag har litet "fel" ålder för att vara mamma. Jag får väl se om jag får syn på någon mamma som är runt 20 år - då kan vi ju börja prata litet.
    Hej vad kul att du delade med dig, precis närjag skrivit klart min tråd tänkte jag för mig själv att undra om det finns de som känner tvärtom. Jag tycker att det inte finns någon fel ålder att bli förälder på. Jag tycker att det är dumt att man får ögon på sig om man sticker ut från mängden. Tack för ditt inlägg!!!
  • annakoh1209

TS: jag har två söner 5år o 3år gamla själv är jag 25 nu i december-11
    och en gång sa jag något som fröknarna trodde bara föräldrar över trettio säger'

jag har fått en del fula ord slängda emot mig du är ung oerfaren föräldrer vad vet du om barn sa en fröken till mig en gång 

• hallencreutz89

Känner mig inte så utanför för åldern, däremot så känner jag att de andra verkar leva så annorlunda liv från mig så därför tycker jag det känns svårt att ta kontakt och prata med folk. Känns som alla andra lever såna fina samboliv med badrumsrenoveringar och jobb och sånt. Och så går jag hemma med praktik för jag inte får/kan börja jobba just nu, är inte ihop med barnets pappa längre osv. Känns som om jag liksom bekräftar folks fördomar om unga mammor. Hade jag haft allt fixat och jobb och allt sånt hade jag nog inte känt på samma sätt..

• Primrose
    nathalie13 skrev 2011-09-04 11:24:33 följande:
    Hej vad kul att du delade med dig, precis närjag skrivit klart min tråd tänkte jag för mig själv att undra om det finns de som känner tvärtom. Jag tycker att det inte finns någon fel ålder att bli förälder på. Jag tycker att det är dumt att man får ögon på sig om man sticker ut från mängden. Tack för ditt inlägg!!!
    Ingen orsak.
    hallencreutz89 skrev 2011-09-05 12:58:32 följande:
    Känner mig inte så utanför för åldern, däremot så känner jag att de andra verkar leva så annorlunda liv från mig så därför tycker jag det känns svårt att ta kontakt och prata med folk. Känns som alla andra lever såna fina samboliv med badrumsrenoveringar och jobb och sånt. Och så går jag hemma med praktik för jag inte får/kan börja jobba just nu, är inte ihop med barnets pappa längre osv. Känns som om jag liksom bekräftar folks fördomar om unga mammor. Hade jag haft allt fixat och jobb och allt sånt hade jag nog inte känt på samma sätt..
    Även där måste jag säga att jag har litet samma erfarenhet just nu. Trots min ålder. Jag arbetade mycket (och studerade vid sidan om) när jag var i 20-årsåldern. Första halvan i 30-årsåldern studerade jag på hög nivå utomlands. Andra hälften arbetade jag (inte inom det jag hade studerat). Sedan flyttade jag tillbaka till Sverige. Jobbade något år och började sedan studera igen, eftersom jag inte fick något jobb inom det jag hade studerat utomlands. Sedan var jag mammaledig och därefter har jag sökt jobb inom det nya området jag har utbildat mig till - utan att få något! Så även jag känner mig just nu udda, eftersom alla andra föräldrar på sonens dagis arbetar, vad jag vet. Och inom välbetalda yrken också. Som tur är har jag min man nu. Förut var det jag som var huvudförsörjaren, nu är det han.
  • Primrose
    annakoh1209 skrev 2011-09-05 12:52:00 följande:
    jag har fått en del fula ord slängda emot mig du är ung oerfaren föräldrer vad vet du om barn sa en fröken till mig en gång 
    Vilken korkad kommentar. Man vet väl inte mer om barn om man är en äldre förälder. Man har mer livserfarenhet, troligen (vilket inte nödvändigtvis medför bättre omdöme). Men mer om barn behöver man ju absolut inte veta.
  • annakoh1209
    Primrose skrev 2011-09-06 01:34:45 följande:
    Vilken korkad kommentar. Man vet väl inte mer om barn om man är en äldre förälder. Man har mer livserfarenhet, troligen (vilket inte nödvändigtvis medför bättre omdöme). Men mer om barn behöver man ju absolut inte veta.
    precis men denna fröken blev anmäld för detta o en annan blev avstängd i 3månader för allt hon gjort,

nej det som gav henne detta utbrottet är för att hon påstod att hon visste mer om våra barn än vi föräldrar gör, sen var den en sak på dagis jag o min sambo kom på var fel o då blev det fel där enligt dem 
  • Boel1

Om din flicka vill leka med något annat barn så ska du inte vara rädd för att fråga den flickans mamma Jag är en äldre mamma, 42 år, och jag "tycker" inte något särskilt om att en mamma är yngre - tycker förresten absolut inte att 26 år är att vara en "ung mamma", då tänker jag tonåring! Du behöver ju inte bli så bekant med barnens föräldrar för att de ska leka, de kanske tycker att det går bra att du tar hem kompisen t.ex. Vissa föräldrar vill ju bli lite bekanta, men det finns många som tycker att det går bra att leka ändå!

• CrazyCam

*s* Jag var den yngsta mamman från föräldragrupp, genom dagis och nu i skolan. Under dagistiden blev jag även ensamstående student med allt vad det innebär. Mina barn är nu 14 och 15 år gamla och jag är gravid igen och kommer helt plötsligt vara den äldsta mamma istället - det kommer att bli en intressant upplevelse  

Mitt tips är du själv skiter i ålder och vad de andra har för sig och är dig själv bara - det är barnen som väljer sina kompisar och man måste inte umgås med föräldrarna bara för att barnen leker med varandra!

• Tant Green

Jag fick barn när jag var 36 men jag skiter fullkomligt i vad dotterns kompisars föräldrar har för ålder. Alla kanske jag inte har så mycket gemensamt med (men det behöver man ju inte ha för att man är jämnårig heller), men det är ju inte jag som ska leka med dem, det är ju barnen.

• Gull Mamman

Känner också igen mig. Jag är 24 och mina barn är 3 och 7. På förskolan finns det fler unga mammor.
    Men i min sons klass, där är alla över 30 , Men tycker inte det gör nåt Kul att vara ung

Svar på tråden Yngsta mamman på dagis, någon som känner igen sig?