• Sveasson

Mjukbyxor i skolan?

Har barnen det ibland eller är det bara jeans som gäller? Eller varierar det från skola till skola vad de brukar ha?
    Min kille har precis börjat första klass och jag tycker fortfarande mjukisbyxor är bäst på honom då han är väldigt smal och jeans bara trillar ner, men kommer han vara den enda som har det?
    Nu menar jag inte oformliga mjukisbyxor i grälla färger utan mer raka ganska snygga i svart eller grått. Han är tokig i rött så något par klarröda finns förstås också.

• Svar på tråden Mjukbyxor i skolan?
  • cosinus

Vill han ha det tycker jag gott han kan ha det.

Men jag har också smala barn och har du provat Lindex detroit-jeans (den smalaste modellen) de funkar iaf på mina smalisar om man drar ihop lite i midjan. Sen tycker jag Åhlens har smala byxor och även KappAhl har ganska smala modeller. Där kan jag ibland handla byxor åt mina killar på killavdelningen. Annars handlas allt här på tjejsidan för att sitta uppe.

• eco

Skulle tro att det varierar mkt från skola till skola. På landet är det nog ok rätt länge, i stan växer barnen upp snabbare och kravet på att klä sig mer vuxet kommer tidigt. Men det verkar ju underligt om det vore "fel" redan i ettan att ha mjukisar....tycker jag.

ot, men bedrövligt att tjejkläderna är smalare, det borde finnas kläder för alla kroppsformer på båda avdelningarna. Tjejer är ju inte smalare än killar i den åldern!  

• Sveasson
    cosinus skrev 2011-08-28 19:39:57 följande:
    Vill han ha det tycker jag gott han kan ha det.

Men jag har också smala barn och har du provat Lindex detroit-jeans (den smalaste modellen) de funkar iaf på mina smalisar om man drar ihop lite i midjan. Sen tycker jag Åhlens har smala byxor och även KappAhl har ganska smala modeller. Där kan jag ibland handla byxor åt mina killar på killavdelningen. Annars handlas allt här på tjejsidan för att sitta uppe.
    Problemet är inte bara just jeansen utan att han glömmer/tycker det är svårt att dra upp gylfen och knäppa knappen, oftast är gylfen uppdragen men knappen oknäppt och byxorna har ett ordentligt häng :)
  • Finamamman

Mina tonåringar har mysbyxor i skolan, så borde inte vara några problem för någon som går i ettan.

• 010306

Tjejerna här har mjukisbrallor ibland, iallafall 8 åringen .. 10 åringen ibland men är mer leggins & jeans människa.
    Har oxå en spinkis (8 åringen )& hon har KappAhls jeans.. enda jag hittat som sitter normalt , tror modellen heter Nicole eller nå likn :P

• cosinus
    Sveasson skrev 2011-08-28 19:47:17 följande:
    Problemet är inte bara just jeansen utan att han glömmer/tycker det är svårt att dra upp gylfen och knäppa knappen, oftast är gylfen uppdragen men knappen oknäppt och byxorna har ett ordentligt häng :)
    Min son har ett par muddjeans från KappAhl som faktiskt funkar, det är resår och knyt i midjan men han behöver inte använda knytet. Men han är den minst smala av mina smalisar så jag är osäker om den smalaste kunnat ha dem. Men kanske värt ett försök iaf om man vill ha något jeansliknande någon gång.
  • Sveasson
    cosinus skrev 2011-08-28 19:52:27 följande:
    Min son har ett par muddjeans från KappAhl som faktiskt funkar, det är resår och knyt i midjan men han behöver inte använda knytet. Men han är den minst smala av mina smalisar så jag är osäker om den smalaste kunnat ha dem. Men kanske värt ett försök iaf om man vill ha något jeansliknande någon gång.
    Underbart, jag älskar sådana jeans men de är svåra att hitta. Han har ett par från Ellos som sitter perfekt för det är resår i midjan. ska genast kika på Kappahl med. Tack för tipset.
  • TyraPaloma

Det är nog olika! I mina barns förra skola var mjukisar ok ända upp till 5:an (dvs högsta årskursen på skolan). Skolan de går i nu är det "riktiga" byxor som gäller från första klass. Mjukisar har de bara på gympan eller så.

Jag tycker annars att mjukisar är bra lekplagg och kan sakna deras förra skola som inte var lika statusfixerad.

• Sveasson
    cosinus skrev 2011-08-28 20:17:00 följande:
    Det här ser ut som de jag köpte till min son i våras www.kappahl.com/misc/ProductDetails/?ArtNo=37... då är ju bara frågan om din son ff kan ha 128?
    Nej, tyvärr måste han ha 134. Han är väldigt lång för sin ålder.
  • såärdet

mina två grabbar är totalt olika. 11åringen har ofta jeans med bälte, för han är så smal. 10åringen tycker att jeans är "hårt" och inget skönt när han leker, han har alltid typ mjukisbrallor med resår i midjan eller snören som han knyter. Han blir galen om jag försöker ge honom ett par jeans.
    med andra ord: låt ditt barn ha det han tycker är bekvämast:)

• pigglet

Våra döttrar har bara mjuka byxor. Äldsta har tights, nästa har vida mjukisbyxor. Har aldrig reflekterat över att det skulle vara konstigt...

• PrettyPoppy

Har använt mjukisar på vintern tycker det känns skönast under overall/täckbyxa. Men annars är det jeans som gäller. HM har också jeans för smalisar.

• Aprikos

Nova star har ju annars jättebra jeans. Dom är mjuka och har mudd i midjan, bara att dra upp och ner vid behov :)

• såffan

det är väl inget ovanligt med mjukisbyxor i skolan? här är det något som används upp i gymnasieåldern, men jag bor iofs i ett ganska ko-tätt område...

• FruG
    Aprikos skrev 2011-09-10 19:00:54 följande:
    Nova star har ju annars jättebra jeans. Dom är mjuka och har mudd i midjan, bara att dra upp och ner vid behov :)
    Precis det jag tänkte säga också!

Jag skulle absolut satsa på jeans från Nova Star till pojken då. Eftersom de har mudd i midjan och ingen gylf att tänka på.

Men om det är okej med mjukisar är nog olika från person till person. Personligen har mina barn mjukisar hemma och annars jeans eller andra sorters byxor. Men Nova Star används mest eftersom de är mjuka som mjukisar men fortfarande jeans.
Svar på tråden Mjukbyxor i skolan?