• Kissmebeautiful

Får jag som bonusförälder ge ultimatum?

Min sambo-fästman har en son på 1,5 år sedan innan som är hos oss 2 helger, sen har mamma 1 osv.
    Dvs tre helger i månaden ungefär.

Jag har tröttnat nu, är de inte skrik på dagarna så är det på nätterna.
    Har de senaste månaderna fått gå o lägga mig i vår gästsäng för att få sömn när han här,
    han sover ingen annanstans än i vår , MIN säng.
    Jag kan inte pussa, närma mig min sambo försen han skriker och ska va ivägen.

Nu har jag fått nog och orkar inte ha det såhär, att inte få sova går ut över min arbetssituation, mitt humör och framförallt går de ut över vårt förhållande.

Jag vill att  han bara är här varannan helg, de är iofs bara en helg de rör sig om men de gör väldigt mycket.
    Är det okej för mig att lägga mig i hur dem har bestämt, får jag ställa detta ultimatumet och hur fan lägger man fram det utan att de ska låta helt sjukt?

Hjälp mig, håller jag på att tappa greppet?

• Svar på tråden Får jag som bonusförälder ge ultimatum?
  • fesun

Nej det tycker jag inte. Har du pratat med din sambo om det? Ni kanske kan komma överens om något, kanske varannan helg tills han blir lite äldre? Svartsjukeperioden går över ganska snabbt om ni visar att ha ninte behöver vara svartsjuk. Tänk på att han fortfarande är väldigt liten!

• Litet My

Oj, kan både förstå och inte hålla med.

Hade blivit skogstokig om min sambo (bonuspappa) föreslagit mindre umgänge med min son för att han skulle få sova, däremot gissar jag att eftersom det då gått ut över hans sömn att lösa sömnfrågan på annat sätt tex genom att sova i gästsängen, han eller jag hade åkt bort på kvällen en helg i månaden så sambon fått sova lite.

Glöm inte att barnet inte alltid kommer att vara litet och skrika på natten utan att det går i perioder.

Som sagt det kan vara känsligt att ta upp att minska umgänget, kanske kan du lägga fram det som att "Hur löser vi mitt sömnproblem, har du något förslag,för jag måste verkligen få sova när jag skall upp och jobba?"

• Alexandra77

Du får nog acceptera att sonen är hos er, du har själv valt att ha ett förhållande med en man med barn och nu är det bara att gilla läget. Fy skäms på dig som vill förbjuda honom att komma så ofta Skrikandes, han har större rätt till sin far än vad du har!

• Tinnys

Nej det kan du inte, det är ett litet barn, som behöver närhet och sin pappa.

• Demeter

Allt som berör dig har du rätt att prata med din sambo om men att kräva att han ska ha mindre umgänge med sin son annars..., vill du verkligen höra svaret?

• CallGirl

Är man 1,5 år så är man inte så stor. Det är även en känslig ålder för barnet då barnet går igenom en stor separationsfas och det är fullt naturligt med jobbiga nätter och barn som vill sova nära.

• Kissmebeautiful

Ungen är här 3 helger i månaden och min Sambo jobbar den 4:e..
    Men när tusan ska vi ses, bara Jag & min Sambo.
    Jag kanske inte vill höra svaret , men jag vet att jag vill inte ha det såhär heller.

• Alexandra77
    Kissmebeautiful skrev 2011-08-28 17:30:32 följande:
    Ungen är här 3 helger i månaden och min Sambo jobbar den 4:e..
    Men när tusan ska vi ses, bara Jag & min Sambo.
    Jag kanske inte vill höra svaret , men jag vet att jag vill inte ha det såhär heller.

Ses ni inte i vecorna? Träffar han alls sonen i veckorna?
  • Minna76

Men om det är bara är ca två till tre helger per månad så är det ju faktiskt inte så många dagar i månaden han är hos er sist och slutligen? Jag tror du ska vara försiktig med att säga att hans barn inte ska komma lika ofta till er, det ger inte ett bra intryck av dig. LillaMy hade ju bra fundering där att istället ta upp ditt sömnproblem och hur ni kan lösa det. Inte genom att pojken inte skulle kunna vara hos er, utan det finns säkert andra praktiska lösningar på just sömnproblemet? Kan du sova i gätsrummet för att få din sömn tills han sover bättre på nätterna exempelvis? Det är ju ändå inte så många dagar det är frågan om.

• Demeter

Det känns tråkigt att du tycker att sonen är i vägen. Du kanske ska se dig om efter en annan relation för du kommer aldrig komma före barnen. Jag säger det med all välmening och du får inte läsa mig som att jag är "stöddig" jag kan bara inte uttrycka mig annorlunda just nu.
    Berätta för din sambo att du skulle vilja spendera mer tid på tu man hand och fråga honom om han har något förslag. Nu är sonen ganska liten och jag vet inte om hur han är som person men vv-boende?

Svar på tråden Får jag som bonusförälder ge ultimatum?