Hundar -kortison
Är det någon här som har en hund som går på kortison dagligen? Jag har en fralla som jag misstänker kanske behöver komma att äta kortison dagligen och jag är nu orolig för hur det påverkar hunden....
Är det någon här som har en hund som går på kortison dagligen? Jag har en fralla som jag misstänker kanske behöver komma att äta kortison dagligen och jag är nu orolig för hur det påverkar hunden....
Din veterinär kan väl ge dig råd? Du vet ju inte än om dina misstankar är riktiga?
Ska dit imorn, men tänkte bara kolla här för att kanske lugna ner mig själv lite ....
Vad lider den av?
Han har troligen en inflammation på synnerven...hans vänstra öga ser han inget med men han hade syn på höger, sen när vi sänkte kortisondosen så blev hans högra öga sämre igen efter en vecka...
Min förra hund stod på kortison för sin allergi och det enda som märktes var att han var hungrigare och drack mer så mer motion och tätare rastningar var ett måste för att han inte skulle gå upp i vikt eller kissa inne.
Nu har vi varit hos veterinären och det blir en ökad dos av cortison för att sedan trappa ner igen. Hon sa att det kanske blir att vi får göra så här hela hans liv men att det inte skulle påverka honom negativt. Ända är ju som dezibel säger att han kan bli hungrigare och dricker mer, men det tar vi =)
min blev dålig i magen. å då hade han dessutom foder allergi så de bara rann ur honom. en kompis hund gnagde på tassarna under en kortisonkur, å ennes vett sa att de var pga medicinen.
Usch då!men än så länge så märker vi inget konstigt, han dricker och missar mer men inget annat...hoppas det fortsätter så =)
Min lilla Ebba blev väldig fort "gammal" när hon fick kortison (Prednisolon) dagligen.
Hon blev törstig, kissnödig och trött
Min har fått 5 mg prednisolon dagligen en längre tid pga allergier och jag har inte märkt av några biverkningar
Trötthet och att han är mer törstig märker vi också av....men hellre en lite tröttare hund än en blind....nu har han fått två tabletter om dagen i två veckor och vi ska gå över till en om dag, förhoppningsvis blir han lite piggare igen då =)
Vår fralla gick på Prednisolon 2,5 mg 1,5 tablett/dag i hmm....8 år tror jag det blev tillslut....Pga kraftig allergi och det enda som gjorde att han inte blev "tokig" av klåda och tappade pälsen var kortisonbehandling. Inga synliga bieffekter på vår hund som törst eller trötthet. Kortisinet gav honom livskvalitet.
Min hund började kissa inne och tappade aptiten. Jag slutade med kortison efter ett par dagar. Hon är helt rumsren annars men blev jätte törstig och kissade mycket.