Lapsang skrev 2011-08-28 18:21:39 följande:
Min son är som din. Tar ögonkontakt, men håller den inte så länge. Nu 'är han ett år, men så var det när han var 6 mån också. Om du tänker på autismspektrumstörningar så tror jag inte du behöver vara orolig, då är det mer tydligt att barnet undviker ögonkontakt och ofta inte intresserad av nära kroppskontakt heller. Kolla om han verkar vilja dela upplevelser med dig. Nu är ju 6 mån kanske lite ungt för att peka på saker, men gör han ngt och tittar upp på dig för att se din reaktion? håller han upp saker för dig och visar dig dem? Kan tänkas att din bebbe är lite ung än, men nästan alla utan autismspektrumstörning börjar förr eller senare peka på saker de vill att andra ska uppmärksamma. Detta visar att de fattat att den andre är en annan person med en annan upplevelse, att de därför kan dela med sig av sin upplevelse till andra genom att visa dem.
Tusen tack för ditt svar! Det lugnar!
Ja, visst är det den typen av störningar jag är rädd för. Min son kan fortfarande inte peka eller visa att han vill dela upplevelser med mig, men jag antar att han fortfarande är lite för liten. Det jag märkt att han gör är däremot, när han blir rädd för något tex, så kollar han på mig och liksom söker bekräftelse på att allt är som det skall.
Din son håller alltså inte heller ögonkontakten så länge? Är det något du varit orolig över? Ungefär hur länge håller han den? Förstår att det varierar...
Jag känner att jag liksom överanalyserar allt min lille gör. Det är ju inte alltid vi vuxna tittar varandra djupt in i ögonen några längre stunder heller utan att titta bort när vi pratar med varandra.