• Anonym

Ögonkontakt 6 månaders bebis

Jag är lite orolig över kontakten med min 6 månader gamla son.
    Han är glad, ler och skrattar mycket. Han skiner upp när han får syn på oss.
    Han tar ögonkontakt, vissa dagar riktigt bra. Andra dagar och stunder får jag så flyktig ögonkontakt tycker jag.
    Han tittar på mig snabbt, ler och tittar sedan på någonting annat.
    Jag känner oro över att han inte oftare vill titta mig i ögonen låååånga stunder. Hur är era bebisar? Han vänder sig alltid och tittar på mig när jag kallar på honom, men oftast bara några ögonblick.
    Känner mig superorolig nu...

• Svar på tråden Ögonkontakt 6 månaders bebis
  • BaMystery

Det är nog bara det att det finns så mycket roligt att titta på!

Barnlängtan i Göteborg
  • ModestyB

Släpp oron. Din bebis låter, efter vad du har berättat, helt normal. Bebisar har ögonkontakt när det passar dom. Finns det något intressant att titta på är det inte alls säkert att just ögonkontakten är det mest spännande för tillfället.

• viseversa

ha ha tror du han vill ligga och glo på morsan hela tiden? Det finns ju MASSOR att upptäcka och när man är 6 månader börjar man bli mer medveten om allt runtomkring också. Jag har också en 6 månaders och han är super intresserad av ALLT som händer runt om. Hundar som går förbi,fåglar som flyger på himlen,andra barn som leker i parken,träd,bussar,bilar,katter mm mm Inte fasiken sitter han och stirrar läääänge på mig hela tiden! Det har han inte tid med!

• Anonym

Tack för svaren!
    Visst är det så att det är mycket att upptäcka just nu.
    Han vrider nästan huvudet ur led när han sitter i mitt knä för att han vill se så mycket som möjligt.
    Det som oroar mig är att han ofta väljer att titta bort fast jag pratar med honom eller sjunger för honom.
    Han ger mig liksom bara någon eller några sekunders uppmärksamhet och sedan vill han titta på annat...
    Gaaahh, så jobbigt när man börjat noja över något!! 

• pluppfamiljen

Jag och mina bejbisar brukar ha ögonkontakt när jag ammar

Blivande 6 barns mamma
  • Anonym

Någon som skulle kunna tänka sig att beskriva hur era bebisar tar ögonkontakt med er?
    Förstår att det är svårt såklart, men på ett ungefär... Typ hela tiden, eller någon gång ibland, oftast bara några sekunder eller älskar att drunkna i era ögon ...?? 

• Anonym

Någon?
    Jag förstår att jag verkar vara en galet hysterisk mamma, men jag är verkligen hyperorolig...
    Är faktiskt själv lite chockad över all denna oro som drabbat mig sedan jag fick barn. Vi har kämpat i så många år för att få vår älskade son och nu när han äntligen äntlgen är här hos oss så är jag livrädd för att något skall vara fel, att han ska bli sjuk osv...
    Detta med ögonkontakten kan jag inte släppa... Blä för oro!!

• Lapsang

Min son är som din. Tar ögonkontakt, men håller den inte så länge. Nu 'är han ett år, men så var det när han var 6 mån också. Om du tänker på autismspektrumstörningar så tror jag inte du behöver vara orolig, då är det mer tydligt att barnet undviker ögonkontakt och ofta inte intresserad av nära kroppskontakt heller. Kolla  om han verkar vilja dela upplevelser med dig. Nu är ju 6 mån kanske lite ungt för att peka på saker, men gör han ngt och tittar upp på dig för att se din reaktion? håller han upp saker för dig och visar dig dem? Kan tänkas att din bebbe är lite ung än, men nästan alla utan autismspektrumstörning börjar förr eller senare peka på saker de vill att andra ska uppmärksamma. Detta visar att de fattat att den andre är en annan person med en annan upplevelse, att de därför kan dela med sig av sin upplevelse till andra genom att visa dem.

• Anonym
    Lapsang skrev 2011-08-28 18:21:39 följande:
    Min son är som din. Tar ögonkontakt, men håller den inte så länge. Nu 'är han ett år, men så var det när han var 6 mån också. Om du tänker på autismspektrumstörningar så tror jag inte du behöver vara orolig, då är det mer tydligt att barnet undviker ögonkontakt och ofta inte intresserad av nära kroppskontakt heller. Kolla  om han verkar vilja dela upplevelser med dig. Nu är ju 6 mån kanske lite ungt för att peka på saker, men gör han ngt och tittar upp på dig för att se din reaktion? håller han upp saker för dig och visar dig dem? Kan tänkas att din bebbe är lite ung än, men nästan alla utan autismspektrumstörning börjar förr eller senare peka på saker de vill att andra ska uppmärksamma. Detta visar att de fattat att den andre är en annan person med en annan upplevelse, att de därför kan dela med sig av sin upplevelse till andra genom att visa dem.
    Tusen tack för ditt svar! Det lugnar!
    Ja, visst är det den typen av störningar jag är rädd för. Min son kan fortfarande inte peka eller visa att han vill dela upplevelser med mig, men jag antar att han fortfarande är lite för liten. Det jag märkt att han gör är däremot, när han blir rädd för något tex, så kollar han på mig och liksom söker bekräftelse på att allt är som det skall.
    Din son håller alltså inte heller ögonkontakten så länge? Är det något du varit orolig över? Ungefär hur länge håller han den? Förstår att det varierar...
    Jag känner att jag liksom överanalyserar allt min lille gör. Det är ju inte alltid vi vuxna tittar varandra djupt in i ögonen några längre stunder heller utan att titta bort när vi pratar med varandra.
  • Litet My

Min lilla är förvisso bara en vecka men inte alls speciellt intresserad av att titta på oss, pappan är något roligare tydligen, lampor är det hon kan titta på riktigt länge och är intresserad av.

Min stora kille tog ögonkontakt samma dag han föddes och älskade att titta på mig, kan tillägga att han är den som faktiskt har Autism =) Så olika kan det vara.

Svar på tråden Ögonkontakt 6 månaders bebis