• vetvadjagvill

efterfråga en till läxa till 1a klassare?

Min dotter har precis börjat 1aa klass.
    Nu får de bokstavsläxa vaje vecka att öva på.

Men det känns inte som,någon utmaning för henne som redan kan läsa.  

Kan vi be att få någon läxa som mer stimulerar henne eftersom hon suktar efter att få lära sig hela tiden mer och är otroligt motiverad. Hennes mål  med 6års var att lära sig läsa.

En läsläxka kanske för att få mer flyt i läsandet kanske?

Vore roligt med en mer stimulerande läxa eftersom hennes nya målsättning på tex senaste utvecklingssamtalet var att lära sig knyta skor bla.
    En bra sak men shon behöver lite utmaning i skolan med.

Vad tycker ni, ska jag prata med fröken om detta eller ?     

• Svar på tråden efterfråga en till läxa till 1a klassare?
  • Punkster

Visst kan du det!

Eftersom skolan precis börjat och den nya läraren (antar att det är en ny lärare?) nog inte riktigt har kunnat kolla av nivån på alla barn än så får alla antagligen samma läxa. Ge det en vecka eller två så ska du se att det blir bättre! Men självklart så kan du även prata med läraren om det, och be om en liten utmaning för ditt barn. Om du vill så kan du ju också på eget bevåg läsa med ditt barn, för att stimulera henne mer.

• Loreena

Det kan du! De har individuella utvecklingsplaner i skolan plus att det numera står i skollagen att även de barn som ligger långt fram har rätt att utvecklas på sin nivå! Hon skulle kunna ha en läsebok som läxa som ni pickar av det hon läst, och kanske en liten skrivbok som hon skriver några rader/bokstäver/ord i varje vecka (utifrån det hon kan givetvis)

• Tuffen

Min son har matte och svenska med treorna, trots att han bara går i tvåan. Han behöver det eftersom han ligger så långt fram. Kanske kan du be att din dotter får ha svenska med tvåorna på er skola? 

• Noran

Är läxorna i 1 klass bara läsa, skriva och matte? För som som kan läsa skulle det väl vara mer spännande att lära sig om städer, flaggor, planeter eller nåt annat?

• Punkster
    Noran skrev 2011-08-30 22:05:13 följande:
    Är läxorna i 1 klass bara läsa, skriva och matte? För som som kan läsa skulle det väl vara mer spännande att lära sig om städer, flaggor, planeter eller nåt annat?
    Läxorna kan vara lite allt möjligt. Tycker dessutom det är lite trist med vanliga läxor, typ att räkna några tal i matteboken eller läsa några sidor i läsboken. Minns särskilt en läxa som läraren i en klass jag var knuten till skickade ut. Den handlade om mått och vikt, som liter, deciliter, gram, kilo och sånt. Uppgiften var att hjälpa till med matlagning eller bakning hemma, och sedan redovisa vad man hade gjort, vilka mått man använt osv. Mycket populär läxa!

Men det behöver inte enbart vara läxor i Sv eller Ma. Min nuvarande klass (som gick i ettan förra året) fick bland annat läxor i Eng, bild och idrott. Men mest i Sv och Ma såklart. Fokus i ettan ligger ju ganska tung på matte och svenska.
  • Analoga

Ni kan ju låna böcker på bibblan själva, så hon får läsa.

Har oxå en 7-åring som nyss börjat ettan, och som redan kan läsa. Hon är oxå besviken för att det är så lätta läxor, men än så läne har de bara fått en matteläxa och den var så löjligt lätt så en 5-åring hade lätt klarat det

Men vi lånar mkt på bibblan och hon läser böcker varje dag...    

• m med tre stjärnor

Klart du kan men jag har också barn som kunnat läsa när de börjat sexårs.
    Vi har alltid lånat böcker på biblioteket, sen har de fått göra mattegrejer på nätet osv.
    Min äldsta gick aldrig i ettan men i tvåan och trean tog jag bort läsläxan. Varför skulle hon läsa för enkla böcker (håkan bråkan och lassemaja)bara för läsandets skull. Hemma läste hon harry potter.
    Nu har hon börjat fyran på en ny skola så vi får se hur det blir nu.
    Lillasyster går i ettan och de har fått en läxa. De skulle gå runt och leta saker på S, rita och skriva ordet. Det tyckte hon var lite kul;)
    Får se vad de hittar på sen, gillar fröken så jag har förhoppningar...   

Svar på tråden efterfråga en till läxa till 1a klassare?