• Anonym (Orolig)

Nötallergi?

Då jag var liten hade jag lite allergier, vissa pälsdjur, fåglar, pollen, gräs blodapelsiner & lever  (tror jag fick med allt).
    I januari i år gjorde jag allergitester mot pälsdjur, pollen som inte påvisade något, minns inte om dem testade födoämnen dock. Jag fick även en PEF-mätare & Bricanyl för att se om jag har astma, dock blev det aldrig så att jag slutförde de testerna hemma & läkaren hörde inte av sig.  (Allergier/astma ligger i släkten mormor, mamma & lillasyster har alla astma & andra allergier)

I onsdags åt jag dubbelnougat efter ca 30min började det klia och sticka på min tunga, jag mådde allmänt dåligt och hade en konstig känsla i kroppen, tungan svullnade lite grann och jag var i kontakt med sjukrådgivning då jag iof var osäker på om tungan var svullen, jag tyckte jag kunde andas som vanligt.
    På torsdag ska jag bli uppringd av en läkare, tills dess ska jag undvika allt med nötter, skulle jag få samma symptom igen skulle jag ringa 112 direkt.

Är nu orolig för att äta saker & ting tänk om jag blir dålig igen =(, sjuksköterskan jag pratade med som bokade läkartiden pratade om oljor som kan innehålla nötter etc som man också kan reagera på, vilka oljor är det så jag vet vad jag ska titta efter i innehållsförteckningar?
    Jag vet att jag har blivit dålig förut då jag har ätit något men jag vet inte vad det var jag åt, den gången kliade det bara på tungan, nu blev det alltså värre. Nougat äter jag väldigt sällan så det är mycket möjligt att det kan ha varit just nougat den gången också.

Kan nötallergi komma plötsligt? (Jag är nyss fyllda 30 år )
    Kan jag få en allergichock om jag får i mig nötter igen?

• Svar på tråden Nötallergi?
  • Allergiexperten

Hej! Allergier kan uppkomma vid olika åldrar och eftersom du har reagerat allergiskt mot nötter i denna ålder så du ska räkna dig som nötallergisk. Nötallergi kan sätta sig på luftvägarna så att man svullnar igen och får svårt att andas så visst kan du få en allergichock om du får i dig nötter.

Mitt råd är att du bör boka tid hos din husläkare och be att få göra en allergiutredning och ta blodprov för att se vilka födoallergier du har och då speciellt se efter vilka typer av nötter du kan vara allergisk mot.
    Läs alltid på innehållsförteckningar på det du äter, undvik alla slags nötter överhuvudtaget. Undvik även lösgodis som ligger öppet eftersom det kan innehålla spår av nötter. Om olika kroppsoljor kan innehålla nötter känner jag inte till men undvik förstås även sådana.
    vänliga hälsningar Anitha

• Anonym (Orolig)

Tack för ditt svar, angående oljor var det mer matoljor jag tänkte främst på ex. står det vegetabiliska oljor kan dem innehålla nötter & står det isf kan innehålla spår av nötter?

Svar på tråden Nötallergi?