• Nuttzh

fel med att säga den man lever med är extra pappa till barn från tidigare förhållande??

Hej. Vill bara veta vad ni tycker eller hur ni själva gör i era familjer. Att ett barn har en biologisk mamma och pappa det är nog vi alla överens om. Men om föräldrar valt att inte leva ihop och skaffar sig nya familjer så måste man väl kunna säga att då i mitt fall att min sambo är som en extra pappa för min dotter från tidigare förhållande?? Kan tillägga att han varit med sen hon varit 6 månader. Mvh Nathalie

• Svar på tråden fel med att säga den man lever med är extra pappa till barn från tidigare förhållande??
  • Nuttzh

Min har ju med bara bonus/extra pappa på riktigt. Som jag vet iallafall. För han byter tjejer som jag byter underkläder och det ser jag inte som något seriöst än. Men han skulle verkligen behöva ha ett stadigt förhållande så han kan börja förstå lite om hur ett riktigt familjenliv ser ut :P

• Nuttzh

Men fråga är nu om det är rätt eller fel att kalla den man lever mer för extra/bonus förälder?? Och vad tycker den biologiska föräldern om det. Och visst kan man inte bli anmäld för det??

• Red drum

Min sambo har varit med sen v 12 och min dotter kallar honom för pappa ibland och vid namn ibland. Sin biologiska pappa kallar hon detsamma. Hon kommer ju växa upp med två pappor, så det är inget konstigt alls. Vad den biologiska pappan tycker och tänker om det rör mig inte i ryggen.

• Nuttzh

Skönt att höra :) för han påstår att man kan göra en anmälan på att jag säger att han är en extra pappa.. Och min dotter säger Pappti till min sambo då han heter Martin och vi sa pappa Martin förr innan hon själv började kallade honom Pappti. Och hennes biologiska pappa kallar hon ju pappa och hans namn. Så jag förstår inte riktigt hans problem varför det skulle vara problem med att min dotter kallar min sambo för pappa Martin/ Pappti.

• Hannah76

Jag tycker det är helt rätt att kalla personen för bonus/extra, om det är någon varaktig i barnets liv. Det har dock inget med att göra vad barnet kallar personen.

• La Lola
    Nuttzh skrev 2011-08-27 07:18:37 följande:
    Men fråga är nu om det är rätt eller fel att kalla den man lever mer för extra/bonus förälder?? Och vad tycker den biologiska föräldern om det. Och visst kan man inte bli anmäld för det??
    Anmäld???
    För vad?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nuttzh

Precis vad jag med tycker.. Hon får väl kalla en person vad hon själv vill.. Hon ville inte gå till honom nu igår utan stod och grät säkert i 20 min för att hon inte ville gå till honom. Och det är ju inte mitt fel, jag kan ju inte tvinga ett litet barn på 19 månader att gå iväg när hon står helt förtvivlad. Kan ju bara uppmana att hon ska gå till pappa. Så jag fick skiten för att ho. Inte ville gå till honom, och han ifrågasatte vad jag hade gjort med henne. Som om jag typ manupelerat ett sånt litet barn :/ helt sjukt enligt mig. Och då drog han upp om jag fortfarande håller på att säga pappa martin/ Pappti om min sambo. Och jag svarade ju skälvklar ja eftersom det är så min dotter kallar honom. Och det är väl inget fel med det enligt mig. Och säger med att Martin är ju en extra pappa för henne. Men det tål han inte att acceptera.. Suck

• Nuttzh

Och det var då han sa att han kan anmäla mig för det..

• La Lola
    Nuttzh skrev 2011-08-27 08:53:45 följande:
    Och det var då han sa att han kan anmäla mig för det..
    Hur gammal är han?
    5 år?

Han kommer ingenstans med en sån anmälan.
    Exakt vad ska han anmäla dig för isf?
  • Princess84

Nej, det är det inte och det går inte att anmäla enbart pga det.

Här kallar min sjuåring sin bonuspappa för pappa och sin bio.pappa för pappa x till bio.pappans stora förtret. (Han försökte "ge igen" genom att få sonen att kalla sin farmor för mamma) Förvånad
    Nu när de faktiskt börjat ha regelbundna umgängen så kallar sonen sin bio.pappa för enbart pappa när han pratar med honom. Glad

• EllaAnette

Min flicka har själv valt att kalla min sambo för pappa och sin biologiska pappa vid namn....kan ju tillägga att hon träffar sin biopappa väldigt sällan och att det är hans val.

• emsmamma

I vår familj har vi biologiska föräldrar fattat beslut att nya partners blir "bonusvuxna" om de nu måste ha en titel, annars funkar namnen bra.  :)

• Nuttzh

Det är min dotter som kallar honom det. Så nu när hon gett honom det namnet och vet vem det är när man säger Pappti så klart att vi andra runt om henne säger Pappti till honom när vi pratar med henne..

• Nuttzh

Det han ska anmäla mig för var att vi säger Pappti/ pappa Martin om min sambo.. Helt sjukt!!

• La Lola
    Nuttzh skrev 2011-08-27 09:34:37 följande:
    Det han ska anmäla mig för var att vi säger Pappti/ pappa Martin om min sambo.. Helt sjukt!!
    Ja men låt honom anmäla er för det då.....jag bara undrar vad polisen ska rubricera det som.
  • midcon

Anmäla er???? han har det jobbigt med sig själv över att det är som det. Jobbigt för er så klart men stå ut det kommer förhoppningsvis ge sig med tiden. Låt barnet bestämma va de vill kalla din partner, spelar ingen roll va de säger. Det viktiga är att vara vuxen och visa dem det.

Svar på tråden fel med att säga den man lever med är extra pappa till barn från tidigare förhållande??