• EGO79

Gammal snäll men äcklig granne - hjälp TACK!!

Hej alla kloka på FL!
    Här kommer ett dilemma som jag behöver hjälp med;

I min trappuppgång (bostadsrätt) bor många äldre människor, en av dem är min närmsta granne. Hon är över 90 år och bor själv. Varje dag får hon besök av en eller två karlar som kan vara hennes barn/barnbarn. Inga problem.

Problemet ligger i att hon luktar illa - hon tar sig ut en gång varje dag, hon har en rollator från lägenheten och en nedan för den lilla trappen ut genom porten - det tar jättelång tid men hon klarar det själv och vill inte ha hjälp. Varje gång hon gått förbi så luktar det kiss i hela trapphuset så vi måste hålla porten öppen för att vädra ut. Det luktar också kiss från själva lägenheten. Varje gång jag ser henne har hon samma gamla trasiga kläder på.
    Jag har varit i kontakt med socialtjänsten i den kommun där vi bor och hon har tackat nej till hemtjänst - men de skulle kontakta henne igen och göra ett hembesök.
    Eftersom det känns lite av en sanitär olägenhet samtidigt som jag tror att hon inte mår så bra och inte kan ta hand om sig själv, känner jag att jag borde göra något.

Så vad gör man?

1) Går till bostadsrättskontoret och anmäler saken - händer säkert inget...Vad ska de göra? De kan ju inte vräka henne.
    2) Konfronterar en av hennes "besökare" - är säkert det enda rätta men det vågar jag nog inte...
    3) Skriver ett brev till henne - Uteslutet - hon kommer säkert att ta alldelse för illa vid sig.
    4) Skriver ett brev till en av dem som besöker henne, jag tror att jag kan ordna deras adress...

Hjälp mig -  vad är det rätta att göra i denna situation?

• Svar på tråden Gammal snäll men äcklig granne - hjälp TACK!!
  • Trisse78

Försök samla mod att prata med hennes besökare.
    Klarar du inte det så skriv ett brev till någon av dem eller båda. 

• EGO79

Tack för svar! Jag vet att det är det enda rätta men HUR lägger man upp ett sådant samtal? Jag har aldrig mer en hejat på dem i trappen...

• Mälaröbo
    EGO79 skrev 2011-08-26 19:28:17 följande:
    Tack för svar! Jag vet att det är det enda rätta men HUR lägger man upp ett sådant samtal? Jag har aldrig mer en hejat på dem i trappen...
    Kanske kan du stoppa dem och fråga om de ska hälsa på XX. Om de svarar ja kan du ju fråga hur det är med henne. När du fått svar kan du säga att du varit lite orolig men inte riktigt vetat vem du ska vända dig till.
    Att hon luktar kommer ju knappast att räcka för att nån ska göra nåt, men det kanske finns andra bekymmer...
  • EGO79
    Mälaröbo skrev 2011-08-26 19:40:08 följande:
    Kanske kan du stoppa dem och fråga om de ska hälsa på XX. Om de svarar ja kan du ju fråga hur det är med henne. När du fått svar kan du säga att du varit lite orolig men inte riktigt vetat vem du ska vända dig till.
    Att hon luktar kommer ju knappast att räcka för att nån ska göra nåt, men det kanske finns andra bekymmer...
    Tack för svar - jag vet att det är det rakaste att göra. Det jag grämer mig över förutom att jag är lite för feg för att våga, är vad som händer sen, tänk om de inte tar tag i det - hur gör jag då?
    Någonstans tror jag att det kanske kan vara bra att ta upp frågan med bostadsrättsrepresentanten (eller vad det heter) för att få stöd - kanske har andra också framfört samma synpunkter? Jag vill verkligen inte att det på något vis ska bli dålig stämning i porten och heller inte att hon ska hamna i en sits där hon känner sig utpekad/hatad/illaluktande/fel/gammal och ful och dålig, mer än hon säkert gör idag...
Svar på tråden Gammal snäll men äcklig granne - hjälp TACK!!