• appelsinen

Ont i magen, vad undvika..hur underlätta?

Hej,

Försökte hitta svar på min fråga men fann inget (orkar inte söka mer) så jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Vår lille son är 2 veckor... han sover och äter ca varannan till var tredje timma under dagen men på kvällen så han så ledsen- värst är det mitt i natten. Han ligger och sparkar, gnyr, gråter, gallskriker och krampar med armarna och jag kan tro att han har ont i magen för när han pruttar/bajsar verkar det bli bättre för en stund. Tar man upp honom hackar han med munnen mot bröstet.. även om han just ätit. Att amma honom oftare lugnar honom för stunden man jag har en känsla av att han bara får mer ont i magen av det. Ibland kräks han för att han fått för mycket.

Vad har ni för knep?? Kan jag massera, hur? Skall jag låta bli att amma honom så ofta? Hur skall jag få honom att sluta skrika (det låter ju som att han håller på att dö!).

Mycker är ju för att vi är så ovana.. och lite oroliga. Vi har ju aldrig varit i den här situationen förr! Och man blir ju så ledsen för hans skull.

Sedan vet jag att man kan äta i stort sett allt men jag undrar ändå vad ni har märkt att era bebisar får ont i magen av? Jag har hört lök, vitlök, kål?? Vad mer?
    Igår var jag själv dålig i magen och då hade han jätteont ochså.. måste ha varit någonting jag ätit men jag vet inte vad!!

Tacksam för alla råd och tips!

• Svar på tråden Ont i magen, vad undvika..hur underlätta?
  • Liam är min grabb

hej hej!!!

min lillekille hade oxå mkt magknip när han va några veckor gammal.
    pröva att hålla knäna mot magen i 6 sekunder, sträck på dom å skaka lätt. upprepa de i 5minuter. de sätter igång tarmarna. sa dom på bvc iaf. för oss funkade de lite.

sen fick jag tips på bvc att inte äta:
    choklad
    godis
    dricka kolsyra
    äta citrusfrukter
    inga mjölkprodukter
    ingen lök
    inte kål

pröva att utesluta en sak i taget å se om de blir bättre. blir de ingen skillnad kan du fortsätta äta just de.

har du prövat minifom?? finns att köpa på apoteket,
    jag dricker fänkålste, de funkar oxå för oss, finns i hälsokosten.

de är vanligtmed magknip hos dom små, tarmarna är så omogna.
    men jag lovar de blir bättre
    kanske funkar inte dessa tips för dej men de är värt att pröva!

lycka till!!
    kram

• Liam är min grabb

jag ammade varannan timme tills han var 8veckor
    tydligen kan de ge magknip men för oss va de de enda sättet att få honom att må lite bättre för stunden

• appelsinen

Ok, tack snälla för tipsen. Har ätit mjölkchoklad idag och drack en massa must igår.
    Det gjorde nog inte saken bättre!!

• marre 5

Har några fler tips på vad du bör undvika. Jordgubbar, skaldjur i alla de former, päron och nu till jul ät ingen kål överhuvudtaget!! Har själv fått barn lagom till jul och det är jobbigt med tanke på vad man äter på julen. Allt du själv kan få gaser av får oftast bebisarna magknip av som ägg, kolsyra,glögg, för att inte tala om fikon, dadlar och sånt som kan sätta sprätt på tarmarna. Hoppas du blev lite hjälpt.

• marre 5

Och som Lisa sa minifom är kanon bra. Det har räddat många. Glöm bara inte att ge varje gång du ammar annars har det ingen vidare effekt.

• hogga

Hej, Gå in och läs i min presentation. Där står lite tips.

• appelsinen

Drack glögg ochså igår... nu faller bitarna på plats

Hur gör ni med rapningen då? Det är ju så svårt när de ammar på natten och somnar att rapa dem då.. jag är dålig på att rapa honom överhuvudtaget för han somnar vid bröstet.
    Kan det ochså göra att han får väldigt ont i magen?

• Sol30

Lite mer vad man inte "ska" äta/dricka:

pepparkakor
    tomater
    nyponsoppa
    kaffe
    vindruvor
    bönor

• appelsinen

Tack för mera tips. Nu kommer ni att skratta.. jag har dessutom druckit nyponsoppa idag och ätit pepparkakor och druckit en latte (snacka om magknipscoctail), får nog vara vaken i natt

Det får bli bättring med maten!

Har hört att miniform är bra. Hur tidigt kan man ge det? Är det några biverkningar?

Fler tips om rapningen?

Oj, nu måste jag till undsättning... kommer tillbaks senare....

• appelsinen

Hur är det med sallad förresten, och råa grönsaker? Det äter jag i massor i vanliga fall?

Många frågor blir det!

Svar på tråden Ont i magen, vad undvika..hur underlätta?