Hur mycket ansvar ska min sambo ta när barnen är hos sin mamma???!
Hej!
Tycker att det verkar finnas så många kloka männsikor här och skulle verkligen vilja höra er åsikt, ni som både är biologiska föräldrar eller liksom jag bonusmamma. Alla andras åsikter värderar jag såklart högt också
Jag lever med min sambo sen 1 år tillbaka (var tillsammans ett år innan det också) och han har två jättefina barn sedan tidigare, 8 och 6 år. Barnen är hos oss varannan vecka och dessa veckor är det självklart full fokus på dem. Och det gör mig ingenting, tvärtom tycker jag att det är jättebra att pappan ägnar mycket tid åt dem och hittar på roliga saker. Jag är väldigt involverad i barnen också, skjutsar till och från skola samt till vänner och aktiviteter. Huvudansvaret ligger självklart på pappan men eftersom barnens skola och aktiviteter ligger på andra sidan stan (mamman bor där) krävs det att vi hjälps åt. Ibland "flyr jag självklart fältet" och hittar på mina egna grejer när barnen är hos oss, dels för att de främst är där för att träffa pappan men också för att man av naturliga skäl behöver en break, tror nästa alla bonusföräldrar förstår mig.... Jag gör nästan inga anspråk alls på att min sambo ska tillbringa någon tid med mig dessa veckor och jag både förstår och tycker det är rätt att han är så mycket som möjligt med dem. Vill förtydliga att jag och barnen har en jättebra relation, ibland kanske lite för bra så att barnen helst av allt vill umgås med oss vuxna isället för att hitta på egna saker...
Så till det som jag tycker är problematiskt. Barnen har tillsammans några aktiviteter och det innebär bla gymnastik, fotbollssträningar och matcher flera gånger i veckan. Min sambo tycker (liksom jag också gör) att det är jätteviktigt att de får gå på dessa aktiviteter (som dessutom ligger på andra sidan stan). På våra veckor säger jag: INGA PROBLEM, kör hårt! Men nu är det så att barnens mamma inte tycker det är viktigt att ta dem till sina aktiviteter när hon har dem på sina veckor. Hennes bil är alltid trasig, hon hinner inte, kan inte etc etc. Bara massa ursäkter för att slippa. Detta har resulterat i att hon alltid frågar min sambo om han kan ta dem till aktiviteterna på hennes veckor. Han skulle ju kunna säga nej, men känner då alltid att det går ut över barnen. Tycker också det är tråktigt att det ska gå ut över barnen men där går min gräns för vad jag tycker är ok.....!
Jag lever min relatation med min sambo ganska anspråkslöst med full förståelse för att barnen är prio 1 under de veckor de är hos oss. När det sedan är min och mina sambos vecka räknar jag med att vi främst fokuserar på vår EGEN tid tillsammans och att jag faktiskt ska få utdelning för all den tid jag investerar i vår familj (bonusmammans ständiga dilemma??!). Jag gör det mesta för att min sambo och barnen ska vara lyckliga när vi alla är under samma tak men får jag ut lika mycket av dessa veckor som min sambo? Svaret är NEJ. Jag trivs bra när vi har barnen hos oss men om det är något jag ser fram emot så är det vår egentid.
Som ni förstår känner jag mig snuvad på den när hans veckor består i att skjutsa sina barn hela kvällarna eller att han tvingas gå tidigare från jobbet för att skjutsa för att sedan behöva jobba senare nästa dag för att ta igen den tiden.... Vår tid tillsammans blir näst intill obefintlig! Jag tycker han är fantastisk som ställer upp, precis en sån pappa jag vill ha till mina egna barn, men allt pga att mamman skiter i ta sitt ansvar som jag ser det.
Snäääääällllla, snälla, snälla kan ni inte ge mig lite feedback. Jag tycker det är så jobbigt att behöva vara bitchen som "inte låter honom ställa upp för sina barn på mammans veckor" men jag har ingen lust att få "skrapet" av tiden. Är det mycket begärt av mig att säga- en dag i veckan går bra på mammans veckor men sedan får du avsäga dig allt annat ansvar gällande aktiviteterna. Jag vill inte ens behöva ha de här diskussionerna med honom eftersom jag hoppas och tycker att han borde förstå även min situation. Snälla, ge lite input. Vad skulle ni ha gjort? Har jag rätt att sätta hårt mot hårt eller är jag hjärtlös då?
/Elvira