• Juliette F

Graviditetsstatistik vid ÄD

Har frågat min ÄD-klinik i Brno om deras graviditetsstatistik, och fick följande uppgifter:

Chans till graviditet om 2 embryor sätts in: 50-55%

Chans till (eller risk för, beroende på hur man ser det) tvillingar om 2 embryor sätts in: 45%  (mycket hög tvillingfrekvens).

Chans till graviditet om endast ett embryo sätts in: 30-35%.

Tycker det låter lite märkligt detta, att det skiljer hela 20% i graviditetschans, beroende på om man sätter in eller två? Är det bara jag som tycker att dessa siffror verkar lite märkliga eller brukar det vara så stor skillnad?

Ska tilläggas att kliniken gjorde 235 ET med ÄD 2010, så det statistiska underlaget är inte enormt. Men ändå...        

• Svar på tråden Graviditetsstatistik vid ÄD
  • plupp06

Vi var på besök på en finsk klinik förra veckan och fick uppgift om att 1 embryo ger ca 35% chans och 2 st ger ca 50 -55 % chans. Läkaren sa däremot att risken för tvillingar ökar men att den inte är så hög då oftast ett av embryona slutar utvecklas eller ej fäster.

• Juliette F
    plupp06 skrev 2011-08-31 10:21:31 följande:
    Vi var på besök på en finsk klinik förra veckan och fick uppgift om att 1 embryo ger ca 35% chans och 2 st ger ca 50 -55 % chans. Läkaren sa däremot att risken för tvillingar ökar men att den inte är så hög då oftast ett av embryona slutar utvecklas eller ej fäster.
    Ok, det låter ungefär som mina siffror då.. fick du någon siffra för tvillingstatistiken? Vi har alltså fått hela 45% chans/risk för twins med 2 embryor - och vår klinik rekommenderar att man sätter in 2 st..svårt val det där, man vill ju ha så hög chans till plus som möjligt, men tvillingar är inte helt självklart heller Obestämd. Blir nöjd bara vi får + - men vi vill helst ha 1 åt gången pga praktiska skäl och lite pga hälsorisker också. Men blir såklart glad för tvillingar också!
  • Thuleslapper

Brno ligger väl i Tcheckien?
    Undrar då min väninna (som är gynekolog) har sagt till mig att hon helst jobbar med kollegor i CZ då hon har väldigt positiva erfarenheter utav dem

• Juliette F
    Thuleslapper skrev 2011-09-06 22:30:42 följande:
    Brno ligger väl i Tcheckien?
    Undrar då min väninna (som är gynekolog) har sagt till mig att hon helst jobbar med kollegor i CZ då hon har väldigt positiva erfarenheter utav dem
    Jo det stämmer, Brno är Tjeckiens näststörsta stad. Mycket trevlig stad! Påminner en hel del om Wien som ligger 1,5 timme bort, med vackra utsmyckade husfasader och mysiga gränder. Billigare än Wien dock! Har bara positivt att säga om Tjeckien. Underbar personal på kliniken, dr Frgala och särskilt Klara (utlandskoordinator och sjuksköterska) - 5 poäng av 5 möjliga. Då har vi erfarenhet av två andra kliniker (Sverige och Polen) som vi jämför med. Detta var i en klass för sig och vi kommer defintivt att återvända, om detta försök inte tar sig. :)
Svar på tråden Graviditetsstatistik vid ÄD