Hur räknar man åldern ??
Hej hej
Fick en liten flicka i v 33+2 för 6 dagar sen... Sitter och funderar på hur man räknar ålder ? Eftersom hon är 7 veckor tidig.. Räknar man då från att hon föddes dvs v 33 eller börjar man räkna senare ?
Hej hej
Fick en liten flicka i v 33+2 för 6 dagar sen... Sitter och funderar på hur man räknar ålder ? Eftersom hon är 7 veckor tidig.. Räknar man då från att hon föddes dvs v 33 eller börjar man räkna senare ?
Om hon föddes den 20 Augusti så fyller hon ett år nästa 20 augusti.
Om hon föddes för tidigt kvittar. Hon föddes den dag hon föddes.
Man brukar prata om biologisk ålder och korrigerad ålder. Biologisk ålder är den ålder barnet är enligt personnumret. Den korrigerade åldern är den ålder barnet skulle ha haft om det fötts när det var planerat. Den korrigerade åldern kan du alltså använda först när beräknade födelsedatumet har passerat. Så 3 månader efter det beräknade födelsedatumet är din dotter:
biologisk ålder = ca5mån
korrigerad ålder = ca 3mån
jo det var väl det jag tänkte.. Men har sett endel som har tidigt födda som räknar veckor.. Så därav att man undrade lite
Men kanske man ska ha det lite i tanke när det gäller utveckling, äh jag vet inte
Tackar för svar
På neo och bvc räknade de vårt barn i graviditetsveckor + faktisk ålder fram till bf, sen korrigerad ålder + faktiskt ålder fram till ettårsdagen. Hon var "ikapp" tidigare, men så gjorde de där. Vissa barn behöver korrigeras längre.
Ja, hennes första födelsedag är såklart 1 år efter hon föddes. Men när det gäller utvecklingen och när man läser om hur långt hon "ska" kommit. (Men alla barn utvecklas ju olika) Då kan du räkna hennes ålder från BF-datumet, det brukar stämma bättre.
Det brukar även stå ibland på internetsidor där det skrivs om just utveckling på bebisar.
Ja, nu blev mitt svar lite sent där.
Har en son född v33+2, vi korr aldrig hans ålder.
vår son är född i v26. han räknade dom i grav.veckor tills han skulle varit född. det sade aldrig, han är 4veckor. utan då sades det en gosse i v 30.
nu när han passerat BF så räknar man honom i korrigerad ålder (om han vore född den 11 juni) och även i okorrigerad ålder (när han faktiskt föddes). Han är snart 6 månader om man räknar från dagen han föddes, men han gör ju ingenting som en "normalfödd" 6månadersbebis skulle göra.. Han väger 4kg och är54 lång. Om man tittar på hur han skulle varit om han föddes i v40 så är han ändå sen i utvecklingen, men ändå kan man jämföra lite,
Då vi inte är utskrivna från sjukhuset än vet jag inte hur bvc räknar. så här gör de på neo. Oftast sägs det bara att en gosse född i v26 när man gör undersökningar osv . för då förstår personalen att han är en liten kille som föds alldeles för tidigt.
På vårat bvc används både korr. ålder och okorr. ålder. Hon har även 2 kurvor, en prematur och en för hennes riktiga ålder, dessa kurvor kommer sakta att gå ihop till en kurva.