• Anonym (orolig)

Min 7 åring kan inte cykla:(

Min 7 åriga dotter kan inte cykla än, vi har försökt och övat men hon verkar rädd och tappar balansen hela tiden:( annars har hon inga problem med motoriken.. hon har börjat 1:an nu och kan inte cykla:(

• Svar på tråden Min 7 åring kan inte cykla:(
  • Husis

Träna på en kickbike, då är man nära marken. Hjälm på förstås!!!

En kompis till mig har en son med lätt funktionshinder. Han var rädd för cykeln och kunde inte hålla balansen.

Han fick ha sin kickbike inne hela vintern och träna. När våren kom, försökte han på cykel. En egentligen för liten cykel, men han nådde ner HELT med fötterna. Nu hade han balansen och kunde cykla på en gång.

Testa med cykel som är så liten så man kan ha hela fötterna i marken, det är ju LÄSKIGT där uppe! 

• Anonym

Lugn det kommer då hon är redo, min makes ena  "brorsbarn" kunde heller inte cykla förrän efter 7års ålder. "Plötsligt så händer det" då cyklar dem som om de aldrig har gjort annat. Håll ut, träna lite varje dag.

• Tant Green

Vi satt en halsduk under dotterns armar och höll i där bak. Det blev tillräckligt stadigt för att hon skulle känna sig trygg att inte ramla, men ändå så vingligt att hon blev tvungen att lära sig hålla balansen.

• Anonym (åtta)

Min son lärde sig inte cykla utan stödhjul förrän nu i somras. Han är åtta. Har inga problem i övrigt, men hade inte riktigt motivationen att lära sig cykla innan, och var nog ärligt talat lite halvskraj för den där otäcka saken. Flört

• miie

Våra barn har tränat upp sin balans på en vanlig sparkcykel...

• Anonym

Vi tränade på en stor gräsmatta!

• Husis

Börja INTE med stödhjul!
    Det ger fel lutningsteknik och de måste "lära om" när man tar bort dem.
    Har de lite svårt med själva tekniken, så blir det inte lättare av att lära sig två ggr. 

• Moncster

Min son, som är extremt duktig motiriskt, hade trots det hopplöst svårt att knäcka just cyklingskoden. Han var väl rädd, kan man tänka.

En kollega tipsade om att träna i en lätt lutande backe med att bara rulla, alltså inte trampa, för att pojken skulle få in balansen. Vi gjorde detta under några dagar. När han väl kände sig trygg med att cykeln inte skulle välta tog vi nästa steg och började trampa på plan mark. Jag tror det tog 3-4 dagar för honom att lära sig cykla med den här metoden. Då var han 7,5 år.

• Anonym

Jag tror jag var 9 när jag lärde mig cykla. En dag gick det bara. I övrigt är det inget fel på mig och jag är inte klumpigare än genomsnittspersonen.

• Anonym (Samma)

Vår dotter fyller snart 8 och vi har samma ?problem?. Hon vägrar, hon är inte motiverad medan jag känner sån stress att hon inte kan cykla. Hon är inte sen motorisk och simma och annat lärde hon sig snabbt. 

Fattar inte hur vi ska lära henne. 

• Anonym (111)

Min ena son var ca 9. Vi kämpade och både han och vi vuxna hade nog rätt jobbigt med detta. Han hade svårt att hinna med att observera vad alla andra gör när han cyklar, så även om han gjorde rätt själv blev han osäker tex på en cykelbana. Han har dessutom glasögon med rätt stark styrka, så möjligt att han hade svårt att bedöma avstånd osv. 

Idag är han vuxen men han tycker ff inte om att cykla, även om han cyklade rätt flitigt mellan ca 10-13 års ålder. 

• Anonym (Cilla)

Som så många andra redan gjort så kommer jag med lugnande erfarenheter. Min dotter var 9½ då hon lärde sig. Det som krävdes var att rätt vänner uppmuntrade och hejade på henne och att miljön var lugnare än den i stan. 

Det kommer, ta gärna till er tipsen men pressa inte utan uppmuntra eller lämna ämnet ett tag. Lycka till Glad

• Popetot

Tipset att öva balans i lätt lutning är ju jättebra! Vi har inte samma utmaning men har gått hos fysioterapeut med vår son när han var liten av andra anledningar. Pratade faktiskt med henne nyligen om cykling när jag sprang på henne på stan. Vår pojke är 5 och håller precis på att knäcka koden. Hon är oerhört positiv till springcyklar för att lära balansen. "sätt inte på stödhjul på cykeln, du får springa" sa hon till mig när jag sa att vi övade cykling. Hoppas det losdnar snart! Lycka till! 

• Anonym (Stång med handtag)

Vi hade en stång med handtag som man fäster i sadelstolpen när sonen skulle lära sig cykla. Fungerade väldigt bra för oss. 

• Anonym (A)
    Popetot skrev 2022-07-05 23:28:10 följande:
    Tipset att öva balans i lätt lutning är ju jättebra! Vi har inte samma utmaning men har gått hos fysioterapeut med vår son när han var liten av andra anledningar. Pratade faktiskt med henne nyligen om cykling när jag sprang på henne på stan. Vår pojke är 5 och håller precis på att knäcka koden. Hon är oerhört positiv till springcyklar för att lära balansen. "sätt inte på stödhjul på cykeln, du får springa" sa hon till mig när jag sa att vi övade cykling. Hoppas det losdnar snart! Lycka till! 
    Håller med
  • Bobo

Ser att många varnar för stödhjul men jag tänker säga tvärtom, beroende på vad som är "problemet". Vår son hade använt springcykel i flera år och hade inga somhelst problem med balansen. Han tyckte däremot att det var svårt att hålla balansen, trampa och hålla styret rakt samtidigt. Till slut köpte vi stödhjul aå att han fick in tramprörelsen och kunde styra utan problem. Succesivt höjde vi stödhjulen, utan att han visste, och då blev det tydligt att han cyklade utan att de behövde vara i marken. Till slut (efter bara ett par dagar) kunde vi ta bort dem helt.

Jag har 100% förståelse för dem som säger att man ska skippa stödhjulen om det är själva balansen som äe problemet. Då är det nog bättre att träna på andra sätt.

Lycka till!

• Anonym (Stödhjul 2)
    Bobo skrev 2022-07-07 22:26:45 följande:

Ser att många varnar för stödhjul men jag tänker säga tvärtom, beroende på vad som är "problemet". Vår son hade använt springcykel i flera år och hade inga somhelst problem med balansen. Han tyckte däremot att det var svårt att hålla balansen, trampa och hålla styret rakt samtidigt. Till slut köpte vi stödhjul aå att han fick in tramprörelsen och kunde styra utan problem. Succesivt höjde vi stödhjulen, utan att han visste, och då blev det tydligt att han cyklade utan att de behövde vara i marken. Till slut (efter bara ett par dagar) kunde vi ta bort dem helt.

Jag har 100% förståelse för dem som säger att man ska skippa stödhjulen om det är själva balansen som äe problemet. Då är det nog bättre att träna på andra sätt.

Lycka till!

Vi har precis samma erfarenhet. Hon fick inte ihop hur hon skulle trampa, styra och sitta upp samtidigt. Efter några gånger med stödhjul, hade vår dotter fått in "rörelseschemat" i huvudet och sen gick det utmärkt att cykla. Många förståsigpåare har självklart upplyst oss om hur fel det var, men ungen cyklade innan hon fyllt fyra. 
  • Anonym (Trebarnsmamma)

Har också en pojke på snart sju år som inte lärt sig cykla än. Vi övade en del förra året och även nu utan några större framsteg och han är själv inte speciellt motiverad heller. Inte heller hans andra förälder. Dock frågar vissa andra välmenande släktingar ofta hur det går, om vi övar regelbundet, om de ska öva med honom, tips hur vi ska göra o.s.v.
    En del av mig känner att vi måste tag i det här nu i på semestern så han lär sig och en del av mig känner ?äh, bättre att vänta tills han vill själv?. Kanske för att det här är tredje barnet också och jag vet att det mesta brukar lösa sig med tiden, men det börjar kännas lite jobbigt och det hade varit kul att kunna göra lite cykelutflykter med barnen i sommar.

• Anonym (Den tusende gången)

Det finns absolut de som är sena med att cykla men om det finns andra problem med balansen, barnet är klumpigt och ibland klagar på huvudvärk så hade jag velat att en läkare kollade upp det.

Ett barn i min omgivning hade hjärncancer som orsak till motoriska problem/huvudvärk vid 6-7 år.

Då det tog lång tid med att föräldrarna lät sig lugnas av att alla andra och VC sa att allt är så normaaalt innan en släkting reagerade rejält och fick barnet till neurolog, så slutade det inte bra, tyvärr. Det barnet kommer aldrig att klara sig utan assistans dygnet runt.

Svar på tråden Min 7 åring kan inte cykla:(