• tvåbarnsmor89

bada i badhus med prematurbarn

Ja när kan man göra det?
    Stora sonen på 4år vill åka till gustavsvik upplevelsebad i morgon.
    Men kan våran 3½mån(korrigerad ålder 1½mån) bebis bada i babypoolen eller bubbelpoolen en liten stund?
    Eller bättre han ligger i barnvagnen hela tiden?
    Han vägen 5160gr

• Svar på tråden bada i badhus med prematurbarn
  • mina12

Den är nog väldigt individuellt, men jag skulle inte stoppa ner min 1,5 mån bebis i poolen. Bebisen har ju inte ut så speciellt mycket av det (inte mer än att bada i badkaret...), men utsätter sig för onödiga baciller så tidigt. Jag skulle behållt lillen i vagnen och låtit den stora killen bada i så fall.

Nu föddes ju vår dotter mycket tidigare, men hon var 1år (okorr) innan hon badade i någon allmän pool. 

• 071001

Hur kallt är det i poolen? På Babysim (som brukar vara från 3 mån) är det ju 32 grader i vattnet. Kallare än det skulle jag inte bada med en så liten.

• klaramamma

Jag hade nog hållt min lilla i barnvagnen ist. Fast jag ser att du skrev detta i fredags, hur gjorde du?

• Snösparv

Skulle inte våga ta med prematurisen till badhuset, undvek sådana ställen när min bebis var så liten iaf.

• sussilur

som babysims instruktör avråder jag dig från att bada med din lilla innan den blivit 3 mån korrigerat.
    sen ska man inte bada längre än 30 min med de minsta och då som lägst i temperatur 34 grader.
    de minsta blir snabbt avkylda i när de kommer upp i luften, har ni då badblöja el babybadbyxor så ta av dem direkt när ni lämnat vattnet. se till att altid ha minst två handukar till de minsta för att alltid kunna vira in i en torr handduk.

• nilam 74

vi har badat med våran dotter  förra veckan va då 10 veckor gammal,är född i vecka 36 och kraftigt tillväxthämmad.vägde 2044 gram när hon föddes väger nu 4020 gram,hon badade kanske max 5 minuter.

Svar på tråden bada i badhus med prematurbarn