• Anonym (kinesiskflickvän)

Uppehållstillstånd - hur fungerar det?

Jag har en kinesisk flickvän som jag gärna träffar lite mer...

Men hur fungerar det egentligen om jag vill att hon ska komma hit?
    Hon har inte direkt möjlighet att semestra här eller så, utan då hade det fått vara för en längre tid.

Kan hon söka uppehållstillstånd eller måste vi gifta oss?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Uppehållstillstånd - hur fungerar det?
  • Minifer

Om ni är gifta eller ej spelar ingen roll om man söker uppehållstillstånd på grund av förhållande. Däremot skall ni kunna visa att ni har bott ihop under minst 6 månader. Hon måste söka uppehållstillståndet från svenska ambassaden i sitt hemland om jag miss rätt. Sedan blir ni kallade till intervjuer och får eventuellt visa upp brev etc som styrker att ni har ett seriöst förhållande. Ring och prata med migrationsverket så förklarar de säkert, eller det kanske står på deras hemsida? Ni behöver i alla fall inte gifta er, om ni inte väldigt gärna vill, såklart ;) Samma regler gäller oavsett (såvida inte detta ändrats sedan mitt ex kom till sverige)

tack snälla!

men man ska alltså bo 6 månader tillsammans i kina då? eller kan hon bo här i sex månader på t ex turistvisa och sen ansöka?

• Minifer

Huvudsaken är att ni bor tillsammans 6 månader, sedan är det inte viktigt var. Har ingen aning om hur länge turistvisum gäller här och i Kina, men i värsta fall kanske ni får ta tre här och tre där. Men kolla med migrationsverket så det jag säger stämmer, så jag inte lurar dig. Var tio år sedan jag var igenom processen så kan minnas fel. Stort lycka till :)

• Smilla75

Man behöver inte ha bott ihop utan det räcker att man har för avsikt att göra det i Sverige och att man har ett seriöst förhållande. Hon ansöker om uppehållstillstånd på anknytning hos ambassaden i Peking. Därefter blir ni kallade till intervju. Räkna med minst 7 månader för att handlägga ärendet.

Tack tack!

Bäst att starta processen direkt då :)

• kinesiskflickvän2

Hej,

Hur gick det för dig? Jag sitter i samma situation med min flickvän, dock så har vi redan bott tillsammans här i peking i över ett år.
    Ville bara höra ifall du stötte på några problem eller om det var helt smärtfritt.

Tack på förhand.

Svar på tråden Uppehållstillstånd - hur fungerar det?