• YezzCorner

Ny medryttare, mitt ansvar att informera den gamla för att vi känner varandra? Nej!

Jag har precis fått en medryttarhäst som jag erbjöds börja rida i måndags. Tjejen som tidigare ridit hästen är jag bekant med, men vi umgås inte aktivt. Fd medryttaren har haft hästen ett år, först tre dgr/v men sen drogs det ner till en dag/v för att ägaren fick rapport om att hon inte red hästen när det var hennes dagar. Tiden har gått och rapporterna har fortsatt komma in om att hästen fått stå när medryttarens dag varit, och medryttaren har hävdat att hon har ridit, trots att det märks på hästen och syns på utrustningen att det inte stämmer. Så nu valde ägaren att ge mig en chans och jag provred hästen och bara älskar den. Jag bloggade om detta fick veta att ägaren inte meddelat den gamla medryttaren om detta förrän dagen efter jag bloggat om det. (Dock kom inlägget upp mitt i natten..) Nu har fd medryttaren hintat på facebook att det var ju kul att man får veta saker på en blogg innan man ens fått veta det av hästägaren.

Jag anser inte att det är mitt ansvar att informera henne om att hon fått en ersättare, bara för att vi känner varandra. Vi umgås som sagt inte. Jag tycker att ansvaret ligger på ägaren, och att hon dessutom varit väldigt snäll ändå med tanke på hur hon misskött förtroendet det innebär att vara medryttare. Hade jag varit ägaren hade jag kickat henne för länge sedan.
    Men nu känns det som att JAG ska vara skurken i dramat så att säga. Åtminstone enligt medryttaren som blev kickad. Vad tycker ni, skulle jag ha sagt att jag ville fundera på erbjudandet och ringt tjejen som hade hästen innan mig, eller har jag inget ansvar, är det ok att göra som jag, att tacka ja till ett erbjudande utan att diskutera med den föregående medryttaren? JAG har då aldrig varit med om att man diskuterat  "får jag lov att överta din medryttarhäst när du nu inte sköter dina uppgifter"?!

Klart det är synd om mitt agerande sårat någon, men jag kan väl inte lastas för att ägaren inte hört av sig direkt med besked, eller?

Http://yezzcorner.com -Hästnörd i mammaförpackning
  • Svar på tråden Ny medryttare, mitt ansvar att informera den gamla för att vi känner varandra? Nej!
  • Nyfiken gul

du är inte skyldig till nånting - det är ägarens ansvar att informera alla medryttare om förändringar.

det var ju tråkigt att hon fick reda på bytet via ett blogginlägg men det är inte något du ska belastas för. DU har inte gjort något fel.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • YezzCorner
    Nyfiken gul skrev 2011-08-24 16:46:53 följande:
    du är inte skyldig till nånting - det är ägarens ansvar att informera alla medryttare om förändringar.

det var ju tråkigt att hon fick reda på bytet via ett blogginlägg men det är inte något du ska belastas för. DU har inte gjort något fel.
    Nej, jag tenderar att tycka detsamma, visst skulle jag kunnat vänta med inlägget, men samtidigt så trodde jag inte medryttaren läste min blogg. Skit samma egentligen, men jag tycker det känns olustigt, som att hon surar ihop på mig över det som blivit. Jag försöker intala mig själv att hon hade sin chans och misskötte den, så hon har själv bäddat för detta. Men jag är så snäll att jag har lite dåligt samvete, trots att det inte är mitt ansvar.. nåja. Bara matte är nöjd med mig (och enligt sms:et jag fick igår efter ridningen där jag berättade om en lite spontan passage och piaff, så verkar hon klart nöjd..) så spelar det andra mindre roll.. :D
  • LängtarEfterDiig

klart det är ägarens skyldighet att berätta, inte din :D

• BaMystery

Jag är hästtjej själv!

Definitivt ägarens ansvar att berätta. Det är hennes val att sätta dig som medryttare framför den andra tjejen.
    Har hon dessutom misskött ridningen så har hon förlorat den chansen. sen finns det ju alltid dagar då man kanske inte orkar rida av olika anledningar, men åker ändå och tar hand om hästen. Då kanske man skulle meddela det. Det har ju med foder och sådant att göra också. Kanske ska ge hästen mindre mat eller annan mat om den inte rids...

Eller?

Barnlängtan i Göteborg
  • Nyfiken gul
    BaMystery skrev 2011-08-24 17:10:24 följande:
    Jag är hästtjej själv!

Definitivt ägarens ansvar att berätta. Det är hennes val att sätta dig som medryttare framför den andra tjejen.
    Har hon dessutom misskött ridningen så har hon förlorat den chansen. sen finns det ju alltid dagar då man kanske inte orkar rida av olika anledningar, men åker ändå och tar hand om hästen. Då kanske man skulle meddela det. Det har ju med foder och sådant att göra också. Kanske ska ge hästen mindre mat eller annan mat om den inte rids...

Eller?
    jag jobbar med hästar och precis så är det.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • kellikopter

ja det är ju verkligen inte din sak att berätta det för henne :)
    och sen är det ju rätt roligt med, hon hade ju kanske fått veta det om hon dykt upp hos hästen och inte suttit på internet och läst bloggar haha

• YezzCorner

Jag kanske ska tillägga att fd medryttaren skötte hästen jättebra i övrigt, men det verkar nästan som att hon blivit rädd för honom eller något, han ÄR inte lättriden och har en ovana att han är RÄDD för flugor, och får nästan panik över dem när han är ute och rids på sommarhalvåret. Men det finns alltid tillgång till ridhus i stallet hästen står i, så det är ju inte ett problem. Enligt ägaren idag så gissar hon att fd medryttaren känner att hon inte kan med hästen riktigt, eftersom hästen har gått s:t georges och bör ridas på kandar för det mesta, för att han går som bäst då och är van vid det, annars testar han gärna sin ryttare ordentligt.. Tjejens kunskaper vet jag inget om, men jag vet ju att det krävs en del av ryttaren innan han går bra, det har jag insett. Så det kan ju vara en del av problemet; att hon inte har kunskap eller ork eller har blivit rädd för honom. Oavsett så är det i alla fall för mig ganska konstigt att man som medryttare då inte nämner problem eller frågar ägaren om tips. Jag kanske är "annorlunda" då jag jobbat med hästar i många år och ser det som självklart att man måste kommunicera och ta in hjälp ibland, men jag tycker ändå att får man problem så ber man väl om hjälp med att lösa dem?!
    Nåja. Vi har fått lite klarhet i saken i alla fall, att f d medryttaren "hyser inget agg" mot vare sig mig eller ägaren, och det är väl huvudsaken, även om det kändes så ett tag där.

Imorgon är det dags för nästa ridpass. Härligt! Den här gången blir det utan dåligt samvete eller tankar på vad f d medryttaren ska tänka om hon läser om det i min blogg. :D

• BaMystery

Jag har ridit på ridskola i många år och sedan hyrt häst och faktiskt slarvridit lite. Rider nu privatlektioner hos en tjej som lär mig tips och råd som ingen ridskola i världen verkar ge...Har fått en del aha-upplevelser hos henne!

Barnlängtan i Göteborg
  • cajsasmamma

Jag tycker att det är hästägarens ansvar att meddela den fd medryttaren. Men jag förstod att hon hade gjort det? fast efter att du hade bloggat om det. Ägaren kunde ju sagt att du skulle vara tyst om saken tills hon hade meddelat den andra tjejen. men egentligen ska man inte klandra nån för det. Ett mänskligt misstag har sket.

Svar på tråden Ny medryttare, mitt ansvar att informera den gamla för att vi känner varandra? Nej!