Ny medryttare, mitt ansvar att informera den gamla för att vi känner varandra? Nej!
Jag har precis fått en medryttarhäst som jag erbjöds börja rida i måndags. Tjejen som tidigare ridit hästen är jag bekant med, men vi umgås inte aktivt. Fd medryttaren har haft hästen ett år, först tre dgr/v men sen drogs det ner till en dag/v för att ägaren fick rapport om att hon inte red hästen när det var hennes dagar. Tiden har gått och rapporterna har fortsatt komma in om att hästen fått stå när medryttarens dag varit, och medryttaren har hävdat att hon har ridit, trots att det märks på hästen och syns på utrustningen att det inte stämmer. Så nu valde ägaren att ge mig en chans och jag provred hästen och bara älskar den. Jag bloggade om detta fick veta att ägaren inte meddelat den gamla medryttaren om detta förrän dagen efter jag bloggat om det. (Dock kom inlägget upp mitt i natten..) Nu har fd medryttaren hintat på facebook att det var ju kul att man får veta saker på en blogg innan man ens fått veta det av hästägaren.
Jag anser inte att det är mitt ansvar att informera henne om att hon fått en ersättare, bara för att vi känner varandra. Vi umgås som sagt inte. Jag tycker att ansvaret ligger på ägaren, och att hon dessutom varit väldigt snäll ändå med tanke på hur hon misskött förtroendet det innebär att vara medryttare. Hade jag varit ägaren hade jag kickat henne för länge sedan.
Men nu känns det som att JAG ska vara skurken i dramat så att säga. Åtminstone enligt medryttaren som blev kickad. Vad tycker ni, skulle jag ha sagt att jag ville fundera på erbjudandet och ringt tjejen som hade hästen innan mig, eller har jag inget ansvar, är det ok att göra som jag, att tacka ja till ett erbjudande utan att diskutera med den föregående medryttaren? JAG har då aldrig varit med om att man diskuterat "får jag lov att överta din medryttarhäst när du nu inte sköter dina uppgifter"?!
Klart det är synd om mitt agerande sårat någon, men jag kan väl inte lastas för att ägaren inte hört av sig direkt med besked, eller?