• Shutterbug

Går graviditet och studier ihop?

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid i vecka 6 och är så klart överlycklig. Jag pluggar fotografi i Australien och det innebär att jag vistas i mörkerrum där det finns kemikalier som inte är bra för fostret osv. Jag fick missfall förra terminen i Maj och det behöver nödvändigtvis inte vara just kemikalierna som orsakat det, men jag blir orolig. Jag mejlade min lärare och frågade hur jag ska göra med just den biten då jag inte vill utsätta den här graviditeten för några risker. Till svar får jag där han ber mig att fundera på om jag vill utsätta mig för stressen som man upplever som student och om jag har tänkt skjuta upp studierna. 

Jag vill plugga klart den här terminen så att jag har 1 fullständigt år på universitetet. Det har redan gått 1 månad och det är mindre än 3 månader kvar och efter det flyttar jag hem till Sverige, där jag hade tänkt återuppta studierna när jag kan. Jag är i ett tidigt skede i graviditeten och har precis börjat känna av illamående och yrsel.

Så jag är lite fundersam och tänkte höra mig för hur ni andra känt er när ni var i första trimestern? Klarade ni av att plugga/jobba? Hur hanterade ni det i så fall? Alla tips och råd är välkomna - jag vill helst inte ge upp den korta tid som är kvar men är det för påfrestande så får jag nog tänka om.

• Svar på tråden Går graviditet och studier ihop?
  • aurora1827

Tja, min första graviditet mådde jag så illa och var så snurrig att jag knappt kunde stå på benen. Andra graviditeten jobbade jag heltid på ett jättestressigt jobb....lite senare i graviditeten blev jag sjukskriven. 
    Stressen som student vet jag inte om det känns som så jätteallvarligt att du borde hoppa av för bebisens skull. Det är såklart svårt att veta vad missfall beror på, och man vill ju inte ta några onödiga risker, men i normala fall klarar man ju av vanliga aktiviteter som gravid. Utomlands har de lite oftare inställningen att gravida kvinnor inte kan göra nånting....=)

Du kan väl fortsätta så länge och se hur det känns. Så länge du mår bra (förutom illamående och sånt då), så lär ju bebisen må bra. Du kan ju alltid ändra dig om det skulle bli annorlunda senare.

• Shutterbug

Ah okej, skönt att höra från någon annan måste jag säga. Ja, jag hade ju tänkt ta det i min egen takt faktiskt, det är lite små stressigt emellanåt men inget man inte kan undvika om man är ute i god tid så att säga. Jag tänkte ta ett snack med rektorn på skolan och se om jag kan göra något annat under just mörkerrumsarbetet, annars är jag helt säker på att jag klarar av de andra ämnena som vanligt och jag vill ju helst slippa hoppa av. Ja, Australien ligger efter med si så där 20 år och det känns som att vara tillbaka på 90-talet igen, så du har rätt med inställningen där.

• Gladabarnensmamma

Jag gjorde just klart min MBA (heltid) och lamnade in sista inlamningsuppgiften nar jag var i v.38. Jag har tva ungar (3 & 4 ar) och jobbade aven halvtid fram till Maj. Skulle inte oroa mig speciellt mycket for just stressen, daremot kemikailer i morkrummet.
    Min aldsta ar fodd i Australien och jag vet att dom som policy har att man maste ha lakarintyg for att _fortsatta_ jobba 6 veckor innan due date (!). Sa visst ar det gammalmodigt, instammer totalt!

• Shutterbug

Det känns genast bättre så fort man hör sig för hur andra haft/har det. Man har ju läst en massa skräck scenarion där kvinnor varit nästan sängliggande under hela graviditeten. Men det känns bra så länge jag får ta tupplurer och får i mig mat så det känns inte som att graviditeten är ett hinder. Det är först i mitten på Oktober som jag kommer in i andra trimestern och efter det har jag bara en månad kvar i Australien så jag får förklara för dem att jag inte är döende, bara gravid Skrattande

• LyckligLine

Jag pluggade under hela min graviditet och det gick hur bra som helst! Dessutom är det superbra att plugga med småbarn, tycker jag i alla fall :) Lycka till!

• nda

Jag pluggade under hela min graviditet och hade dessutom en 4 och en 5-åring hemma. Jag hade jättebesvär av foglossning och mådde riktigt illa ibörjan av grav. men det funkade ändå och det var lättare att vara i skolan än på jobbet. Jag har fortsatt även efter förlossningen men jag är bara i skolan 1 dag/v och pluggar resten på distans. Man kan ju inte lägga av med allt bara för att man blir grvid men självklart ska man hoppa över det som är farligt.

Lycka till!

• Shutterbug

Tack för alla svar! :)
    Jag blev som sagt väldigt kluven i början men jag har lyckats undgå illamåendet i skolan. Men jag blir utmattad efter två timmars lektion så det måste jag ta igen direkt när jag kommer hem. Har även kommit överens med lärare att alla uppgifter som måste göras i framkallningsrummet och mörkerrumet får jag göra digitalt istället. Så det löste sig bra på den punkten även fast han insisterade på att jag skulle skjuta upp studierna. Nu är det en månad kvar och so far so good :) 

• Vemdär

Stressen är ju en annan sak, det kan du ju själv påverka hur mycket du stressar...men kemikalierna? Andas ni in dem eller hur är det det funkar?

• Omorfia

Mina studier har definitivt blivit lidande. Jag är i v. 10 nu och från v. 6 har jag varit grymt illamående dygnet runt och är helt utmattad. Jag pluggar på distans men det är jättesvårt att vara fokuserad i huvudet och producera i mitt magisterarbete. Jag somnar i princip sittande. Urk. Jag tycker faktiskt att det är lättare på jobbet där det mesta går på rutin och jag inte behöver vara så "kreativ".

• Eleator

Oj, jag hade inte orkat plugga i första trimestern, orkade inte jobba då utan låg bara i sängen. I mitten hade det nog gått bra, så här på slutet... tja, det hade väl gått, men inte superbra tror jag. Men sånt här är nog väldigt individuellt, vissa verkar ju sprudla av energi när de är gravida!

• Shutterbug

Jag försökte verkligen att sätta graviditeten främst över allt, inklusive studier så jag tycker att jag stressade minimalt. Men kemikalierna finns i luften, även fast det finns ett bra ventileringssystem så andas man fortfarande in dem, man tar i dem (använder dock latexhandskar) och det sätter sig i huden. Det är i alla fall all information jag fått av min lärare som just pga detta blivit infertil. Tack för alla svar, uppskattas verkligen men jag fick tydligen missfall igen nu i helgen :(

• Gladabarnensmamma

beklagar missfallet och hoppas att du repar dig snart. Jag har sjalv jobbat med fotokopiering (R-3, C41, sv/v)  - det ar inga kemilalier att "leka med" - dom kan frata sonder plast och ventilering ar A & O. Lycka till och ta det sakra fore det osakra om du kan.

Svar på tråden Går graviditet och studier ihop?