• Shutterbug

Går graviditet och studier ihop?

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid i vecka 6 och är så klart överlycklig. Jag pluggar fotografi i Australien och det innebär att jag vistas i mörkerrum där det finns kemikalier som inte är bra för fostret osv. Jag fick missfall förra terminen i Maj och det behöver nödvändigtvis inte vara just kemikalierna som orsakat det, men jag blir orolig. Jag mejlade min lärare och frågade hur jag ska göra med just den biten då jag inte vill utsätta den här graviditeten för några risker. Till svar får jag där han ber mig att fundera på om jag vill utsätta mig för stressen som man upplever som student och om jag har tänkt skjuta upp studierna. 

Jag vill plugga klart den här terminen så att jag har 1 fullständigt år på universitetet. Det har redan gått 1 månad och det är mindre än 3 månader kvar och efter det flyttar jag hem till Sverige, där jag hade tänkt återuppta studierna när jag kan. Jag är i ett tidigt skede i graviditeten och har precis börjat känna av illamående och yrsel.

Så jag är lite fundersam och tänkte höra mig för hur ni andra känt er när ni var i första trimestern? Klarade ni av att plugga/jobba? Hur hanterade ni det i så fall? Alla tips och råd är välkomna - jag vill helst inte ge upp den korta tid som är kvar men är det för påfrestande så får jag nog tänka om.

• Svar på tråden Går graviditet och studier ihop?
  • aurora1827

Tja, min första graviditet mådde jag så illa och var så snurrig att jag knappt kunde stå på benen. Andra graviditeten jobbade jag heltid på ett jättestressigt jobb....lite senare i graviditeten blev jag sjukskriven. 
    Stressen som student vet jag inte om det känns som så jätteallvarligt att du borde hoppa av för bebisens skull. Det är såklart svårt att veta vad missfall beror på, och man vill ju inte ta några onödiga risker, men i normala fall klarar man ju av vanliga aktiviteter som gravid. Utomlands har de lite oftare inställningen att gravida kvinnor inte kan göra nånting....=)