• Outstanding

Ni som ger Laktulos

Har en liten kille på 10 veckor som har varit väldans hård i magen.

Nu får han Laktulos och minifom-droppar ( vet att minifom inte hjälper mot hård mage), men han har tidigare haft problem med gaser i magen och magknip, vilket blivit bättre nu, men törs inte sluta med minifomen i samband med att laktulosen införs, då jag hört att de kan påverka gasbildningen.

Ni som ger/gett laktulos, hur mycket behövde era små för att få en okej konsistens på skiten och hur gammla var dom när ni började ge?!

Ger ni 1 gång om dagen och då vilken tidpunkt?

Hur länge har ni behövt ge laktulosen innan ni vågat sluta?

Hur har ni sett till att dom fått i sej uppmätt mängd? ex. gett lite ersättning i en separat flaska med den mängd laktulos som är dygnsdosen så att ni vet att dom orkar äta upp? Ger sen resterande mängd tills dom är mätta ur en annan flaska?

Vi började iaf med en startdos på 2 ml/dag. Men efter att fyra dagar gått och inget kommit ut, ökade jag imorse till 5 ml.
    Senare under förmiddagen kom det baj, mkt och bra konsistens, men kan den ökade mängden ge effekt så fort? Eller finns de nu risk för att han egentligen får i sej mer än han behöver och kommer då bli för lös??

Miliam, du är de finaste mamma har.
  • Svar på tråden Ni som ger Laktulos
  • magda102

Hittade din tråd o vi fick ordinerat av BVC laktulos. Den funkade inte på våra tjejer (tvillingar) utan de var fortfarande hårda även den höga dosen från barnläkaren hjälpte inte o vi var väl uppe i 8ml/dag när läkare satts in o det hjälpte fortfarande inte.
    Vi fick då på recept mjölkfri ersättning o efter mix med mat o dietis hjälp började deras magar att komma igång vid 4 månader, då vi började ge gröt med. Så jag har ingen god erfarenhet av laktulos våra skrek av kolik med, vet inte om din gör det?
    Jag gav inget innan jag hade pratat med BVC o då gav vi 2 ml morgon o kväll.
    Så för oss gjorde laktulosen ingen som helst nytta tyvärr.

• pamilya

Du kan utan problem höja/sänka dosen själv. Det som händer om det
    Blir för mycket är att bajset blir för löst.

Kör på samma dos i

• pamilya

.. en vecka. Är det alldeles för löst så sänk dosen innan annars kan du ge det lite tid. Det kan ta tid innan allt stabiliserar sig.

När vi gav så fick sonen det i medicinspruta och gav det på morgonen eller vid lunch.

Nu hade iof vår son stora problem som vi nu 2 år senare fortfarande bråkar med. Men många klarar av förstoppningsproblematiken med lactulos.
    När bajset är bra under en månad så skulle jag börja trappa ner. Ta inte bort det helt på en gång.

Lycka till!!

• Outstanding

Tack så mycket för era svar!

Nej, min lille har inge koliksymtom alls.

Vi kör nu på med 5 ml/dag och avvaktar.

Miliam, du är de finaste mamma har. <3
  • Larsson2006

Min lille kille blev bättre redan efter andra dygnet.

Tipps mot gasig mage är mam's flaskor med back ventil. Våran gick på dropparna men de hjälpte inte nå markant efter 2v. Så då provade vi flaskorna åh la ner oredentligt med energi på rapningen.

• Maria K

Vi har varit tvingad att dela upp dosen på två tillfällen. Vi har givit 2,5ml på morgon/fm och 2,5ml på kvällen, då hon fått diarré av att få 5ml på morgonen. Har gett i henne med spruta i munnen.

• Trynträ

Prova Sempers magdroppar. Utan det blir vår son hård i magen men med så funkar det kanon. Han dricker Nan ersättning.

• Snösparv

Vi fick rådet att öka 1 ml/dag och därefter minska 1 ml/dag tills man hittat rätt dos. Man kommer upp i ett "tak" och sen minskar man. Det som händer förutom att bajset blir löst är att de kan få SVINONT i magen.

Olika hur mkt de behöver.

• Outstanding
    Trynträ skrev 2011-09-05 20:58:41 följande:
    Prova Sempers magdroppar. Utan det blir vår son hård i magen men med så funkar det kanon. Han dricker Nan ersättning.
    Han har fått Sempers Magdroppar sen han var 2 veckor, dom hjälper inte, inte vad jag kan märka av. Nu är han snart 3 månader, magdropparna är snart slut, tänker inte köpa några nya den här gången.

Mam´s kolikflaskor med ventil används. Tungan ute

Vi kör på med laktulosen - 4ml per morgon. Fungerar kanon.

Tack för era svar! Drömmer
    Miliam, du är de finaste mamma har. <3
  • attflaskmata

Tänkte också tipsa om att dela dosen på flera gånger istället för att ge mycket vid ett tillfälle. Det funkade bättre på vissa barn!

Svar på tråden Ni som ger Laktulos