• Juliette F

Vilken ÄD-klinik har du erfarenhet av?

Startar en ny tråd där alla vi med erfarenheter från olika ÄD-kliniker i Europa (eller i världen) kan samlas och berätta om våra erfarenheter! Vi blir bara fler och fler som väljer denna fantastiska möjlighet till biologiskt barn som ÄD innebär, och behovet av information om vart man kan vända sig blir också större. 

Information som jag tror många "nybörjare" är intresserade av:

Kliniken i sig. ISO-certifierad? Bra bemötande?
    Väntetider?
    Tester som krävs? 
    Känd eller okänd donator? Donators ålder? 
    Bra graviditetsstatistik på kliniken? Take home baby-statistik? 
    Prisuppgift (ÄD, delad ÄD, embryoadoption)? Vad ingår i priset (ÄD, mediciner, tester mm)
    Lätt att ta sig till klinik - flyg, ev hotell osv.
    Hur många embryor kliniken tillåter att man sätter in.

Nu behöver man ju inte svara på alla dessa frågor, men de finns där som lite vägledning i vad jag själv sökte för info när jag valde klinik! Solig     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-09 13:41
    Lägger till att Unica i Tjeckien också gör embryoadoption (EA), och de garanterar två tinade blastocyster (femdagars), för 1500 euro totalt. Embryorna är enbart från donatorer (ej par med fertilitetsproblem), färskförsök som har lett till graviditet, dvs de frysta embryorna behövs ej längre av paret som "beställt" dem. Och som därför donerar dem till andra par. Chans till graviditet är ca 30% per försök enligt uppgift.
  • Svar på tråden Vilken ÄD-klinik har du erfarenhet av?
  • Juliette F

Här kommer mina egna erfarenheter, nån ska ju börja Skrattande.

Gör vårt första ÄD på Unica i Brno, Tjeckien. Valde kliniken bland annat pga bra kritik på ett engelskt fertilitetsforum, och för det bra priset och bemötandet. 

- ISO-certifierad. Mycket bra bemötande via mail, de svarar snabbt på alla "dumma" frågor. Engelska och tyska talas på kliniken, som ligger ett par timmars buss/tåg från Wien i Österrike. Koordinatorn, Barbora, är mycket sympatisk och svarar snabbt på bra engelska.

- Inga väntetider, gott om donatorer. Även ljushåriga med blå ögon (som jag). 

- Inga särskilda tester (normalt) men man får göra en provrunda med östrogen innan nedregleringssprutan, och på dag 15 ska man träffa en gynekolog för att testa slemhinnan. Dock testas mannen/kvinnan på kliniken (inför ET) för HIV och lite annat.

- alla donatorer är helt okända. Ålder 21-29 år. Man får veta ålder, längd, vikt, hår- och ögonfärg, intressen, ev utbildning och yrke.

- De för ännu ingen riktigt ÄD-statistik, men uppger ändå ca 48-50% graviditetsschans per försök. Man får alltid 5-dagarsodlade embryor (blastocyster).

- 4900 euro för en färsk ÄD där du får hela äggskörden. I vårt fall ingår ÄD, mediciner för mig och donatorn, ICSI och PICSI. Du får alltid hela äggskörden på Unica, de delar inte mellan flera. Embryo-adoption görs, men har tyvärr ej prisuppgift. Tidigare garanterade de 7 färska ägg per ÄD-försök, men denna uppgift finns ej längre kvar på hemsidan. De skickar dina mediciner hem med rek brev, mycket smidigt.

- Man kan flyga till Brno (dyrt) eller till Prag alternativt Wien. Wien ligger närmare Brno än Prag, men det finns fler flyg till Prag och är något billigare. Hotell i Tjeckien är generellt ganska billigt, vi betalar ca 50 euro/natt och dubbelrum för 3-stjärnigt centralt i Brno.

- kliniken tillåter att man sätter in max 3 embryor, men rekommenderar 2.  

• Caspianne

Vi har gjort ÄD på Gyncentrum i Ostrava i Tjeckien.

Koordinatorn Diana svarade snabbt på alla mail. Vi gjorde inget förbesök utan all kontkt skedde via mail innan Äggplock då sambon lämnde sitt.

Ingen väntetid. Okända donatorer. Man får veta ålder, längd, vikt, hår- och ögonfärg, intressen, ev utbildning och yrke.  

Vi satte tillbaks 3 (!!!) 5-dagarsodlade embryor (blastocyster).  Kliniken rekommenderar 3 embryon tillbaks.

Inga tester alls. Klinikn var ganska sliten och 'österlänsk'.

4600 euro inkl PICSI och mediciner

Vi flög till och bodde i Prag, och tog sedan tåg (ca 3h) till kliniken inför PICSI och ET.   

• Juliette F

Hittade en lista på ÄD-kliniker i Europa! Ingen fullständig info, men en bra början att söka vidare ifrån:

AVA kliniken IVF Spermiedonation Äggdonation Tammerfors FINLAND - Åbo FINLAND - Riga LETTLAND - St.Petersburg RYSSLAND - Lissabon PORTUGAL
    EGV clinic IVF Spermiedonation Äggdonation Riga LETTLAND
    Clinic "ELITE" IVF Spermiedonation Äggdonation IVF Spermiedonation Äggdonation Tartu ESTLAND
    Reprofit International Tjeckien IVF Spermiedonation Äggdonation Bron TJECKIEN
    GENNET Tjeckien IVF Spermiedonation Äggdonation Prag, Liberec TJECKIEN
    IREMA IVF Spermiedonation Äggdonation Beniarbeig, Alicante SPANIEN
    Instituto Bernabeu IVF Spermiedonation Äggdonation Alicante, Elche, Cartagena, Benidorm SPANIEN
    Copenhagen Fertility Clinic IVF Spermiedonation Äggdonation Köpenhamn DANMARK
    Trianglen IVF Spermiedonation Äggdonation Köpenhamn/Hellerup DANMARK
    Dansk Fertilitetsklinik IVF Spermiedonation Äggdonation Fredriksberg,Köpenhamn DANMARK
    Ciconia Aarhus Private Hospital IVF Spermiedonation Äggdonation Århus DANMARK
    Aagaards klinik IVF Spermiedonation Äggdonation Århus DANMARK 

• lyckligtlottad1982

Jag lägger till Fertilitetsklinik på mallorca som jag besökte för VUL för ett par veckor sedan. jag fick bra intryck av dem
    Fertility Center Mallorca- Äggdonation i SPANIEN
    AVA kliniken IVF Spermiedonation Äggdonation Tammerfors FINLAND - Åbo FINLAND - Riga LETTLAND - St.Petersburg RYSSLAND - Lissabon PORTUGAL
    EGV clinic IVF Spermiedonation Äggdonation Riga LETTLAND
    Clinic "ELITE" IVF Spermiedonation Äggdonation IVF Spermiedonation Äggdonation Tartu ESTLAND
    Reprofit International Tjeckien IVF Spermiedonation Äggdonation Bron TJECKIEN
    GENNET Tjeckien IVF Spermiedonation Äggdonation Prag, Liberec TJECKIEN
    IREMA IVF Spermiedonation Äggdonation Beniarbeig, Alicante SPANIEN
    Instituto Bernabeu IVF Spermiedonation Äggdonation Alicante, Elche, Cartagena, Benidorm SPANIEN
    Copenhagen Fertility Clinic IVF Spermiedonation Äggdonation Köpenhamn DANMARK
    Trianglen IVF Spermiedonation Äggdonation Köpenhamn/Hellerup DANMARK
    Dansk Fertilitetsklinik IVF Spermiedonation Äggdonation Fredriksberg,Köpenhamn DANMARK
    Ciconia Aarhus Private Hospital IVF Spermiedonation Äggdonation Århus DANMARK
    Aagaards klinik IVF Spermiedonation Äggdonation Århus DANMARK

• jenbju

Vi har gjort ÄD i Valencia IVI. Vi har totalt 9 ivf bakom oss varav 2 med ÄD i Spanien.

Vi söker nu en ny klinik.

Hur gick det för er som berättat om era försök i denna tråden? 3 embryon låter fantastiskt, men vågar man det?

• sylvie

Hej jenbju!
    Vi funderar på IVI Valencia för ÄD. Har blivit rekommenderad dem av vår IVF-klinik. Är ni nöjda med kliniken? Vad får er att söka en ny klinik? Berätta gärna mer om kliniken.
    Den här tråden verkar gammal, från förra året, men jag hoppas fler skriver och delar sina erfarenheter.

• Juliette F
    jenbju skrev 2012-05-07 19:41:47 följande:
    Vi har gjort ÄD i Valencia IVI. Vi har totalt 9 ivf bakom oss varav 2 med ÄD i Spanien.
    Vi söker nu en ny klinik.

Hur gick det för er som berättat om era försök i denna tråden? 3 embryon låter fantastiskt, men vågar man det?

Hej jenbu, jag gjorde ÄD förra sommaren på Unica i Tjeckien. Fick 2 blastocyster tillbaka, men det blev tyvärr minus. Många embryor försvann på vägen, antagligen beroende på makens nedsatta spermiekvalitet. Så nu är det embryoadoption som gäller för oss - på Unica det också. 3 embryor är vad kliniken max tillåter, men jag personligen skulle aldrig sätta in så många. Max 2 tycker jag. Kliniken informerade att chansen/risken för tvillingar vid ett färskt ÄD med två embryor är ca 40%. Hög chans/risk för tvillingar alltså. Vad chansen/risken för trillingar är vid 3 embryor vet jag faktiskt inte, men jag skulle personligen aldrig ta den risken pga att det är en extrem högriskgraviditet med 3 st. 
  • UG82

Åh vilket bra initiativ med den här listan. Vi gjorde vårat första försök nu i vår i Ueå o det lyckades inte. Vi fick tyvärr bara 2 ägg som gick att använda. Ska snart sätta in det vi har i frysen. Går inte det vägen måste vi titta på alternativ att åka utomlands. Då vi inte får några nya försök om vi inte skaffar egen donator. Så kommer troligtvis ha stro hjälp av den här listan

Stort Tack 

Svar på tråden Vilken ÄD-klinik har du erfarenhet av?