• Melissaehis

1 år gammal och ska börja på Dagis ,är det för tidigt? Och vad skulle man behöva?

Hej, Jag har en Dotter som är nu 1 år gammal och står nu i kö för en dagis, tycker ni att det är för tidigt att lämna henne på dagis när hon är bara 1 år? Hur gammal var era barn när ni lämnade på Dagis?

Och vad är det man behöver till Dagis nu när det Höst och snart Vinter? Behöver hjälp från erfarenhets föräldrar.. Först trodde jag behövde bara köpa vinteroverall och vinterkängor men sen när hon nu står i kö för dagis och får en plats nu i september och då skulle man ju köpa mycket kläder till olika väder visst? som regnkläder och stövlar osv...? Vad hade ni köpt/behövde inför dagis på Hösten och vinter ??

Uppskattar för era tid och svar!Glad

• Svar på tråden 1 år gammal och ska börja på Dagis ,är det för tidigt? Och vad skulle man behöva?
  • Philippa

Jag tycker barnet ska vara 18 månader innan dagis, men behöver ni tidigare så är det inget att göra åt det..

Barnet behöver exakt samma kläder som du skulle ha haft om barnet vore hemma.... inget konstigare än så

• syrena

Min dotter börja på dagis när hon va ett och som kommunen sa så va det den vanligaste åldern att börja...och fröknarna på dagis verkar tycka att det är en bra ålder att börja då vid ett år ..... och vad jag kan se på min tös så verkar det gått bra ... det jag införskaffa va en overall som hon har hemma oxå ,galon jaka galon byxor och ett par stövlar som fick va på dagis  sen extra kläder där verkar de vilja ha två långärmade tröjor å två kortärmade två byxor ,strumpor och två par kalinga/trosor om det används....som finns tillgängligt på dagis ... 

• Melissaehis

Ok tack för svaret . Då tror jag ska nog köpa bara Regnkläder(Jacka och Byxa) + Fodrade Gummistövlar och Vinteroverall + Vinterkängor  ,det är dom som är huvud viktiga ..övriga ordnar sig säkert.

Men jag undrar på vinter när hon ska använda vinteroverall och ska man har vanliga tjocka kläder under eller brukar ni har nått speciella kläder under?? tänkte så att hon inte skulle bli blöt och kall . även fast overall kan verka vara varm men man vet ju aldrig hur barnen känner ,,hon kan ju inte prata än..Obestämd  

• leyley

Min som började när han var 1 år. Det som kan vara skönt inför sena hösten med regn och kyla kan vara en fleecefodrad regnoverall kanske. Eller något annat att ha under regnkläderna om du inte redan har det.

Jag har alltid köpt overaller till min son som är av bra kvalité som han inte blir blöt i. Jag jobbar inom skolan och jag ser ofta barn som blir blöta på rumpan, knäna och fötterna när de kommer in efter raster och så vill inte jag att det ska vara för min son :P

Lycka till med inskolningen! 

♥ Vilde William är min älskis♥ willinda.blogg.se
  • syrena
    Melissaehis skrev 2011-08-23 15:50:58 följande:
    Ok tack för svaret . Då tror jag ska nog köpa bara Regnkläder(Jacka och Byxa) + Fodrade Gummistövlar och Vinteroverall + Vinterkängor  ,det är dom som är huvud viktiga ..övriga ordnar sig säkert.

Men jag undrar på vinter när hon ska använda vinteroverall och ska man har vanliga tjocka kläder under eller brukar ni har nått speciella kläder under?? tänkte så att hon inte skulle bli blöt och kall . även fast overall kan verka vara varm men man vet ju aldrig hur barnen känner ,,hon kan ju inte prata än..Obestämd  

det beroväl på hur kallt det är ute och hur varm hon e i sig ..... min tös blir väldigt varm av sig och oftast så har hon en tunn långärmad tröja under och byxor å strumpor och i bland beroende på om det inte är så kallt ute så har hon bara en kortärmad under annars så svettas hon som bara den men det är sånt man får känna efter jag börja med att klä varmt men sen så såg jag att hon svettades så då tog jag bara lite tunt under så som sagt man får testa sig fram ..... alla barn är olika ..
Svar på tråden 1 år gammal och ska börja på Dagis ,är det för tidigt? Och vad skulle man behöva?