• Två små underverk

Får man välja vilken skola man vill?

Min dotter ska börja förskoleklass till hösten 2012,
    skolorna som ligger närmast där vi bor har dåligt rykte, vill absolut inte att min dotter ska gå där,
    undrar därför om man får bestämma själv vilken skola hon ska gå på,
    om vi kan välja en som ligger långt bort men med bra bussförbindelser? 

ღMamma till Natalie 061011 och Ted 090723ღ
  • Svar på tråden Får man välja vilken skola man vill?
  • Busbellan

Här i vår kommun får man det rent teoretiskt, men ingen har någonsin egentligen fått välja. Det finns bara ett visst antal platser på varje skola och till de platserna går de efter närhetsprincipen så eftersom alla klasser redan är fulla av de som bor närmre så finns det inga platser kvar för de som önskar en annan skola än den barnet placerats på.
    Men man kan ju hoppas att det fungerar bättre på andra ställen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Punkster

Närhetsprincipen brukar ju gälla på många kommunala skolor på det sätt som Busbellan beskriver det. Det där med att man får välja skola är en sanning med modifikation. Man får söka, om man sen får den plats man sökt är en annan femma.
    Men att söka skadar ju inte! Det kanske finns nån fristående skola som passar också? Kolla bara upp hur det funkar med skolskjutsar i er kommun, så att ni är säkra på att dom erbjuder det innan ni tackar ja till en plats på en skola långt bort.

• Tuffen

Det fick inte vi, i a f. Lagen om frihet att välja skola funkar inte i praktiken. 

• Punkster
    Tuffen skrev 2011-08-23 08:33:12 följande:
    Det fick inte vi, i a f. Lagen om frihet att välja skola funkar inte i praktiken. 
    Nu blir jag nyfiken! Berätta gärna!
  • Tigerwoman

Skolorna har ju sitt "upptagningsområde" och närhetsprincipen gäller. Vi bor i centrala Stockholm och till vår skola är det massor av elever som söker som inte hör till området, men det är kört för dem. Finns knappt plats till dem som hör till upptagningsområdet, ännu mindre till dem som bor utanför. Så visst kan du söka till vilken skola du vill, men det är långt ifrån säkert att du kommer in.

• Tuffen

Samma som Tigerwoman. I vårt fall var det så att vi bodde på fel sida om en väg, och därför fick vi inte plats (trots att vi bodde på samma sida vägen som skolan). Vi fick veta att om man inte bodde i upptagningsområdet så fick vi inte plats på skolan. Däremot fanns det plats om man flyttade in i upptagningsområdet före skolstart. Det fanns alltså plats, men bara om man flyttade till upptagningsområdet (vilket började 10 m från vår tomtgräns). Kommunen utnyttjade ett kryphål i lagen. 

• Stella 78

Jobbar på skola i Stockholm. Hos oss är det fritt fram att söka skola hur man vill och oftast kommer man in dit man söker. Skolorna vill ju ha skolpengen för alla elever. Tyvärr söker många av våra elever som bor i vårt upptagningsområde sig till friskolor (för att sen komma tillbaka i slutet av grundskolan...) och därmed har vi ofta ett stort tapp i år 7 och ibland även i år 4.. Kan förstå de kommunala skolor som redan har fullt i sina lokaler att de måste tacka nej. De måste ju ta in de elever som bor i upptagningsområdet i första hand. 

• Kyanita

Här fungerar det oftast. Vi hade samma problem, närmsta skolan har väldigt dåligt rykte (som tyvärr stämmer) så jag sökte en skola utanför stan och det var inga problem. Trodde det skulle vara det då min grabb har högfungerande autism. Han började 8:an nu i denna nya skolan. Hoppas att du får plats dit du söker!

Svar på tråden Får man välja vilken skola man vill?