• Analoga

Lite frågor kring skolstart (1:a klass)...

Imorgon börjar dottern 1:an. Vi ska på upprop som varar en timme och sedan går vi hem tillsammans.

"Brukar" man ha ryggsäck med första dagen? Känns som att det kanske inte behövs tas med något för bara en timme...?

Är det något man behöver köpa inför skolstarten...såsom pennor, sudd etc etc...? Eller är det bara om man vill ha något finare än det man får i skolan??

• Svar på tråden Lite frågor kring skolstart (1:a klass)...
  • Myra1

Vad vill din dotter själv? Nog minns jag att det var kul med ny väska och nytt pennfodral med div saker i samt ett litet block, men det var jag det så det får min son om han vill när han börjar

• Analoga
    Myra1 skrev 2011-08-21 12:15:24 följande:
    Vad vill din dotter själv? Nog minns jag att det var kul med ny väska och nytt pennfodral med div saker i samt ett litet block, men det var jag det så det får min son om han vill när han börjar
    Vi har köpt fina pennor, fodral etc som hon ska få ha i skolan; men jag var bara allmänt nyfiken om det var ett måste eller om det bara är en kul grej Kan ingenting om skolvärlden, var väldit länge sen man själv gick i skolan

Ryggsäck imorgon bara för uppropet kan jag nästan säga säkert att hon inte vill ha, men undrade bara generellt hur man "brukar" göra; så att hon inte blir ensam utan ryggsäck/väska.  
  • Malwa

Vi hade 45min i liten grupp första dagen, det var lite som en informationsträff. Där fick vi veta vad barnet behövde ha med sig, bla ett litet pennfodral, inneskor och frukt varje dag. Det var inget barn i våran lilla grupp som hade väska med sig.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • Analoga
    Malwa skrev 2011-08-21 12:35:02 följande:
    Vi hade 45min i liten grupp första dagen, det var lite som en informationsträff. Där fick vi veta vad barnet behövde ha med sig, bla ett litet pennfodral, inneskor och frukt varje dag. Det var inget barn i våran lilla grupp som hade väska med sig.

Ok; då skippar vi väskan oxå. Känns som sagt väldigt onödigt 1:a dagen..
  • Mor Jenny

När min som började i 1:an förr året, hade vi ingen ryggsäck mä oss första dagen!
    Pennorna som jag hade köpt använde han/dom inte! Bara skolans grejer!

• Analoga

Ni som har barn som gått 1:an:  vilken tid började de på morgnarna och när slutade de på dagarna?

• Punkster

Jobbade i en etta förra läsåret, följer den klassen till tvåan nu. Förra året gick dom 8:00-13:30 måndag till torsdag och 8:00-13:00 på fredagar.

• Analoga
    Punkster skrev 2011-08-21 14:53:52 följande:
    Jobbade i en etta förra läsåret, följer den klassen till tvåan nu. Förra året gick dom 8:00-13:30 måndag till torsdag och 8:00-13:00 på fredagar.

Ok; ganska tidiga morgnar? När jag började skolan tror jag vi började 8.30 :)
Svar på tråden Lite frågor kring skolstart (1:a klass)...