• Tvillingar11

Dotter på 3 månader vill inte äta

Hej!
    Dottern på snart tre månader har sedan två veckor tillbaka i princip matvägrat. Från att ha ätit 120-150 ml varje måltid (ibland t o m mer) äter hon knappt något nu. Hon äter, om vi har tur, 90 ml och det matandet pågår i över en timme med mellanrum. Vet inte vad vi ska göra. Vi har varit hos läkaren som tagit prover och de proverna har inte visat något. Hon är pigg i övrigt men vi kan tycka att hon sver mer än vad hon gjorde de första 2,5 månaderna.
    Kissar och bajsar som vanligt.

Vi får inte så mycket hjälp från bvc. Vi har testat att byta ersättning, dinapp, flaska- allt möjligt!

Det är nästan som det har blivit en vana. Hon är hungrig, men så fort man vill mata börjar hon gnälla och spotta ut allt och ibland gråta. Får försöka på nytt gång efter gång tills hon till slut börjar suga.
    Och smakportioner är ju för tidigt att introducera, annars hade jag kunnat ge henna lite gröt till lunch.

Hon sover nästan hela nätter ibland.

Vad göra? Hjälp  och råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Dotter på 3 månader vill inte äta
  • little mommy

Barn äter ju mer eller mindre i perioder, så länge barnet sover, kissar, bajsar som vanligt. och inte visar något annat sjukdomstecken skulle jag inte oroa mig.

hon kanske helt enkelt inte kräver lika mycket mat just nu? 

• Gunilla 045

Måste säga att det låter som kolik..hade själv ett barn som hade det och vägrade att äta
    finns faktiskt inte så mycket att göra..men det går över..Hoppas det går bra och framför alt var stark..

• marinassk

Vår tjej är också så sen 2 veckor tillbaka... Hon är 3 1/2 mån nu. Jag har fått informationen att det är alla dessa trevliga utvecklingsfaser. Nu sover hon dessutom bara max 2 tim i sträck, tidigare 7 tim.
    För oss går det bättre om hon får mat direkt när hon vaknar. Annars blir det som att hon är för trött för att äta, för hungrig för att sova.

• Mellanmjölkens land

Vi hade det så i runt en månad. Det har blivit bättre men bra är det definitivt inte. Vad vi fick göra var att mata när hon sov. Vet inte om det funkar om man ger flaska men så fort hon somnade var det bara att lägga sig bredvid i sängen och amma. Under sömnen på dagen åt hon ca 1ggr/h + 3-4ggr per natt.

1v innan hon blev 4 mån började vi med smakportioner och då vände det. Vet inte om det hade nått med saken att göra eller om det bara var ett sammanträffande. Kanske det gick bättre att äta när hon inte var så vrålhungrig?

• Tvillingar11
    Gunilla 045 skrev 2011-08-21 11:26:45 följande:
    Måste säga att det låter som kolik..hade själv ett barn som hade det och vägrade att äta
    finns faktiskt inte så mycket att göra..men det går över..Hoppas det går bra och framför alt var stark..
    Hon får minifom, men vet inte om det verkar vara så att hon har ont i magen. Är ganska lugn annars men slickar fingrar och hand hela tiden.
    marinassk skrev 2011-08-21 12:33:11 följande:
    Vår tjej är också så sen 2 veckor tillbaka... Hon är 3 1/2 mån nu. Jag har fått informationen att det är alla dessa trevliga utvecklingsfaser. Nu sover hon dessutom bara max 2 tim i sträck, tidigare 7 tim.
    För oss går det bättre om hon får mat direkt när hon vaknar. Annars blir det som att hon är för trött för att äta, för hungrig för att sova.
    Vår tjej sover ganska bra ändå, nu har hon sovit hela nätter två dagar i rad.
    Mellanmjölkens land skrev 2011-08-21 13:35:14 följande:
    Vi hade det så i runt en månad. Det har blivit bättre men bra är det definitivt inte. Vad vi fick göra var att mata när hon sov. Vet inte om det funkar om man ger flaska men så fort hon somnade var det bara att lägga sig bredvid i sängen och amma. Under sömnen på dagen åt hon ca 1ggr/h + 3-4ggr per natt.

1v innan hon blev 4 mån började vi med smakportioner och då vände det. Vet inte om det hade nått med saken att göra eller om det bara var ett sammanträffande. Kanske det gick bättre att äta när hon inte var så vrålhungrig?
    Har testat att mata henne när hon sover, men då vaknar hon och gallskriker. Ska testa med att låta henne bara sova så mycket hon vill och mata när jag märker att hon är lugn och vaken

Man blir frustrerad, vet inte vad man ska göra, var man ska vända sig. Men hon är pigg och glad annars, ler, bajsar och kissar som hon ska.
  • Mellanmjölkens land

BVC föreslog havregröt och den blev hon helt förälskad i. På paketet står det att en smakportion ska bestå av 2msk vatten och det höll vi oss till de två första dagarna. Andra dagen visade hon tydligt att hon ville ha mer och gnällde efter mer när det var slut. Efter 3v är är vi uppe i 5msk vilket nästan är en full portion. Puréer har inte varit lika populära men jag brukar ge lite puré följt av gröt. Palsternackan fick hon rysningar av (ska testa igen lite senare) men moroten funkar ok även om den inte kommer i närheten av gröten.

När hon vägrat att ta bröstet har jag gett lite mjölk i kopp till maten. Det blir inga enorma mängder (kanske 50ml) men det är bättre än inget. Jag tror att hon känner sig stor och vuxen när hon äter riktig mat och dricker mjölk ur "glas".

Svar på tråden Dotter på 3 månader vill inte äta