• Kevinius

Går inte upp i vikt,får endast ersättning,vad ska jag göra?Panik!!!

Hej!
    Min dotter är snart 7 veckor,hon har fått ersättning sen bb då hon var en lite större bebis som dom sa:)Födelsevikten var 4152 gram,min råmjölk mättade inte så hon skrek ett dygn,till slut skakade hon och hon blev tillmatad på bb.Sen fick hon suga däremellan,men mjölken rann aldrig till riktigt,kan ju bero på att hon ibland enbart fick ersättning,det är mitt tredje barn,jag helammade dom två andra,så jag vet att ersättnig kan göra så att mjölken inte producerar lika mycket.Vikten på henne när vi åkte hem var 3965,5 dagar senare hade hon gått ner till 3955 och när hon var 1 vecka och 1 dag vägde hon endast 4010,veckan senare vägde hon precis samma 4010.Jag bad att få komma 3 dagar senare och då hade hon ökat 120 gram:)Men nu senaste gången hade hon bara gått upp 200 på 17 dagar:(Väger 4660 gram nu.Bvc har rått mig att ge tillägg och amma,men det har jag gjort sen dag 2,jag erbjuder mat hela tiden!!!!Jag ammar tills svetten lackar och jag ger alltid ersättning!!Blandar alltid 150 ml,lillan äter oftast 130,ibland 150.Hon har alltid varit glad och nöjd och vuxit på längden och huvudet växer som det ska,bvc säger att hon är så fin och perfekt,men har ändå skickat mig på viktkontroller,gav mig även en tid hos barnläkaren då hon misstänkte kort tungband och därför hade svårt att suga,men allt var bra.Nu när jag var där senast(Då hon bara gått upp 200)var lillan väldigt prickig och hon misstänkte först att det kunde handla om komjölksallergi,men ångrade sig sen efter att hon tittat på henne,nej ingen mjölkallergi.Men lillan har börjat skrika så extremt,är sällan nöjd efter maten och skroker när hon ska äta,även om det har gått tre timmar:(Sover dock bra på natten,somnar vid 19 och sover till 7,äter tre gånger på natten ungefär och då oftast bra,men igår åt hon skitdåligt,bara skrek och skrek,men lugnar sig när man går och går.Jag börjar fundera på om det kan vara mjölk ändå?Ska jag prova mjölkfri?Jag är helt knäckt och kan inte slappna av,fokuserar så på att hon ska gå upp i vikt.Försöker trösta mig med att hon var stor när hon kom,och håller på att plana ut.Vet inte men hon kan ju kanske inte gå upp i samma tempo som i magen?Jag skuldbelägger mig själv,tänk om jag bara gett amningen lite mer tid,hade hon gått upp då?Men det var ju det jag gjorde i början men hon gick ju ner så extremt fort och rätt mycket:(kan det vara kolik?Långt inlägg men jag behöver all hjälp!!!!!

• Svar på tråden Går inte upp i vikt,får endast ersättning,vad ska jag göra?Panik!!!
  • Angelica8912

Fråga BVC om ni inte ska prova mjölkfritt då?
    De kan ju va de utan att man har en massa utslag. Spyr hon mycket?

Min dotter vägde 4695 gram vid födseln och hon går upp "saktare" än andra. Hon har också planat ut lite. Hoppat ner en kurva och sådär. Men mår bra!

• En Åsa

Jag tycker inte viktuppgången låter så farligt faktiskt. Min dotter gick upp klent i vikt när hon var bebis och då var 100g per vecka ok enl BVC, hon var inte särskilt stor när hon kom heller, vägde 3240. Jag var då exakt som du, totalt fokuserad på viktuppgången och det mådde jag absolut inte bra av och så här i efterhand var det så himla onödigt.

Men absolut, prova mjölfritt och se om det blir någon skillnad för skrikandet!

• mucklis

Jag tycker faktiskt inte heller att det låter så farligt. Hon går ju upp och inte ner, det är positivt. =) Men håller med om att du kan prova mjölkfritt. Hellre prova och utesluta än att inte veta. ;)

• Kevinius

Tack för era svar:)vad söta ni är:)Min sambo säger likadant,att jag ska sluta haka upp mig på antal gram som hon går upp,utan se hennes helhet:9Idag har hon sovit och ätit okej:)Hon har varit nöjd på eftermiddagen och nu sover hon igen:)var på apoteket och köpte mjölkfri ersättning som hon ratade direkt,ska pröva i morgon igen för säkrets skull:)go natt:)

• Cloud

Jag ser ett problem och det är att hon inte äter på natten. Ställ klockan och smyg in ett mål var tredje timme från 21-9.00 så kommer du se att hon går upp. Såna små behöver helt klart äta på natten såvida de inte är storätare under dagtid.

Svar på tråden Går inte upp i vikt,får endast ersättning,vad ska jag göra?Panik!!!