• amuppa

Stort frågetecken angående TENS på magen??

Har läst runt här och MÅNGA skriver att man absolut inte får använda tens på magen??
    Det var inget som min BM sa till mig`?
    Blir både förbannad och orolig.. :(
    Jag har använt tensen på magen vilket jag tycker funkar jättebra mot värkarna.... Men nu vågar jag ju inte göra det längre!

Nån som vet hur det ligger till med det här???

Väldigt tacksam för snabbt svar! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Stort frågetecken angående TENS på magen??
  • MammaMu74

Hej!

Sjukgymnasten som jag var till sa att jag absolut inte fick använda den på magen.

• guldrosen1

jag har lånat en tens, vad jag kan se så kan man använda Tens vid ljumskarna.
    Det står att det inte finns några studier gjorda där man placerat elektropar över uterus (livmoder) därför bör detta undvikas. 

• Sushi

Jag fick info häfte med min TENS där det står att man inte skall sätta den över livmodern. Men i ljumskarna går bra i slutet av graviditeten (för säkerhets skull). Jag har fött två barn med TENS och placerade två elektroder i ljumskarna när det var dags för förlossning. Innan dess hade jag dom på ryggen och en värmekudde över magen istället. Prata med din sjukgymnast dom skall ju kunna apparaten dom lånar ut.

• minjalin

Min sjukgymnast sa att jag inte får sätta den på magen. Hon sa att det finns för lite studier på hur det påverkar barnet och att man inte vill ta några risker. Men tror inte du behöver oroa dig för att du gjort det utan bara sluta med det nu. Hon sa nämligen att elektriciteten bara går ner nån millimeter i huden och kan igentligen inte nå barnet men att man som sagt inte tar några risker utan rekommenderar att inte göra det.

• amuppa

Tack för alla svar!

Har ringt förlossningen och pratat med barnorskorna där oxå..dom sa samma som ni, att man kan ha dom vid ljumskarna.
    (Min BM sa till mig att det var ofarligt att ha dom på magen Rynkar på näsan) Fick aldrig prata med nån sjukgymnast?

Kram på er alla!

• Anonym (nervös blivande mamma)
    amuppa skrev 2011-08-21 05:01:32 följande:
    Stort frågetecken angående TENS på magen??

Har läst runt här och MÅNGA skriver att man absolut inte får använda tens på magen??
    Det var inget som min BM sa till mig`?
    Blir både förbannad och orolig.. :(
    Jag har använt tensen på magen vilket jag tycker funkar jättebra mot värkarna.... Men nu vågar jag ju inte göra det längre!

Nån som vet hur det ligger till med det här???

Väldigt tacksam för snabbt svar! {#emotions_dlg.flower}

Hej TS,
    Jag satte elektroderna i ljumskarna och har förstått att även det kan vara riskfyllt för barnet. Jag undrar hur det har gått för dig och hur barnet mår? Jag har varit väldigt nervös den här helgen pga detta..
Svar på tråden Stort frågetecken angående TENS på magen??