Trotsig femåring - hur tackla, hur länge sitter det i?
MIn gulliga femåring har blivit till ett oberäknerligt monster. Raseriutbrott, skrik och bråk, kastar saker och slår i dörrar. Den senaste tiden har det nästan varit ett utbrott per dag. Började idag fundera på om vi beöver ta hjälp.
Ju mer jag läser om "sexårstrots" så känns det som om det är vad vi erfar här hemma trots att det är mer än ett halvår dit. Jag vet inte om vi tacklar det rätt, vi vuxna. Vi har försökt att resoneram, tala lugnt, bett henne gå upp på rummet och lugna sig först innan vi pratar etc. Men man når inte fram, Hon fortsätter att vråla, slå efter en. bete sig illa tills vi är arga som bin allihop, gormar... Känns inte bra! Nu senast kastade hon en bok på sin lillasyster som inte alls hade med bråket att göra.... Då ser man ju rött!
Mycket påfrestande och skrikandet/grälandet skrämmer 1.5 åriga systern. Jag tänker på det här jättemycket och tappar modet, tilltron till mig själv som mamma. Det är egentligen en varm, snäll, klok och känslig flicka. Populär bland sina vänner. Älskar sin lillasyster och är snäll med henne.
Jag behöver tips. Min sambo och jag måste hitta en bra väg.
Tack och lov tycks hon inte bete sig så här med andra så det rör sig nog om trots.
Jag skulle tycka det var skönt att höra andra medlemmars erfarenheter. Tips om hur vi som vuxna ska tackla detta skulle jag bli tacksam för.