• Staxson

SF mått, stor bebis? Livrädd för förlossning!!!

Hej alla!

Jag har BF den 7.Sep och detta är andra barnet men min första fullgångna graviditet.
    Fick min dotter i v. 32+5 och har med detta lilla pyre än så länge tagit mig till 37+2,
    vilket känns bra men nu börjar jag oroa mig för förlossningen. Första barnet vägde ju knappt
    2kg och denna kommer ju väga betydligt mer, med första blev jag dessutom klippt och ja, efteråt
    hade jag det jobbigt i ett antal veckor. Iom att det blev så med första som dessutom var liten
    så kan jag inte ens drömma om vad som kan hända denna gång. Har ett SF på 35 och magen
    står rakt ut, känns enorm och ser enorm ut till mina 162cm. Nån med lite erfarenheter som kan
    hjälpa mig att dämpa min rädsla?? Mår fruktansvärt, kanske borde nämna att min sambo är 185cm
    lång och jag är livrädd för att det är så stor längdskillnad och att det påverkar strl på bebis.
    Ja jag är rädd för allt just nu och har till råga på det haft en superjobbig graviditet med viloläge sen
    v.25 massor m sammandragningar och nu graviditetskläda och karpaltunnels i både händer o fötter. 
  • Svar på tråden SF mått, stor bebis? Livrädd för förlossning!!!
  • Mojs83

Hej!
    Ett SF-mått på 35 i v 38 är inte alls speciellt stort. Alldeles normalt. Om din första vägde ca 2 kg 7 veckor förtidigt hade hon troligen vägt ca 3,5 kg. Andra barnet blir oftast något lite större. Så jag tror du kan vara lugn. Behöver inte vara någon jättebebis.

Lycka till! 

• Kazeer

När jag väntade första barnet hade jag ett SF-mått på 35 cm i vecka 31+. Sonen föddes tillväxthämmad och vägde 2095 g i vecka 36+3.

När jag väntade andra barnet hade jag ett SF-mått på 33 cm i vecka 33+0. Även andra barnet föddes tillväxthämmat och vägde 1510 g i vecka 35+3.

SF-måttet beror inte enbart på bebisens storlek utan även bl a på hur bebisen ligger i magen, mängden fostervatten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Scurf

Jag födde min andra son i vecka 39, han vägde 4 620 och var 56 lång. Han kom ut i en himla fart utan problem.  20 min efter vi kom fram till förlossningen var han född, så jag hann inte få någon smärtlindring. Självklart gjorde det ont men det gör ju alla förlossningar. Jag är också 162 cm lång. Det går säkert bra för dig även om det skulle vara ett stort barn, men det är ju inte säkert att det är stort.Glad

• veronicabelly

En kompis till mej födde barn i v 35 och d va en liten plutt på 2 kg och hon gick sönder totalt (sfinter) sen andra barnet kom snabbt och i v 39 på 4200 gram och hon gick inte sönder alls, så storleken har nog inte så stor betydelse. Tror d kommer gå jättebra, tala om på fl när d e dax att du gick sönder mycke vid förra fl så e dom medvetna och hjälper dej så gott d går!! Lycka till.

• maey

Jag hade ett SF-mått som låg någon vecka under, med sista barnet, och han vägde nästan 4,6 kg när han kom ut. De andra barnen har jag haft samma SF-mått med, och de har vägt 3,5 och 3,2 kg.
     Tror inte du ska oroa dig, det blir som det blir.

• såffan

men 35 cm i vecka 38 är väl ändå inte speciellt stort? Är inte det tom lite under genomsnittet?
    Det går säker jätte bra ska du se, dessutom säger ju folk att lite större barn är lättare efter som att deras tyngd hjälper en på traven lite...

• 3 barns mamma84

Stora barn får man inte föda ut och som du säger (såffan) stämmer inte alltid ..

TS det låter ju helt normalt.
    Du ligger nog under medel ca och barnet kommer vara ca 3,500g som nyfödd ..
    De kommer gå bra ska du se bara prata med din bm om din räddla och oro ..

Jag födde en tjej på 4140g och jag sprack upp o ner
    Fick snitt och en pojk på 5810g tittade ut (allvarliga komplikationer)
    Fick ett snitt 2 veckor innan och pojken tittade ut med sina 4150g och allt gick bra             

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ trebarnsmamma84.bloggagratis.se/
  • Iväntanpålivet

Mitt största SF var också 35, utom kom en liten flicka dagen före BF, 3215 g och 49 cm lång :)
    ( Jag är 168cm lång och sambon är runt 185cm )

• Iväntanpålivet
    Iväntanpålivet skrev 2011-09-07 15:20:27 följande:
    Mitt största SF var också 35, utom kom en liten flicka dagen före BF, 3215 g och 49 cm lång :)
    ( Jag är 168cm lång och sambon är runt 185cm )
    Kan tillägga att jag inte sprack alls, bara en pytteliten bristning invändigt.
  • Lisa75

Jag hade också ett högt SF-mått, ett tag var jag till och med utanför normalkurvan. I slutet låg jag precis på den övre delen av kurvan.

Födde för två veckor sedan, 10 dagar över tiden. Vår son vägde 3770 gram och var 51 cm lång.
    Hans pappa är 183 cm lång, jag är 168 cm.

Om du är väldigt orolig kanske du kan be att få göra ett tillväxtultraljud? 

• SchumiFerrari

Mitt sfmått sticker utanför övre kurvan.. I v 34+6 var bebis snarare -7%.. Så stort sfmått betyder inte alltid stor bebis

• watership down

har hört flera berättelser på TV om förlossning med prematurer där det var riktigt svårt att få ut barnet, trots att det var litet. så antagligen är det lättare över lag om bebisen är precis lagom bakad. då har den sjunkit ner ordentligt och kroppen är redo att föda. Så förhoppningsvis går din kommande förlossning bättre :)

• Saxe

Min andra son föddes i v. 41 och var 56 cm lång och vägde 5440 g! Vaginal förlossning, och allt gick jättebra! (ingen visste att han var så stor) Jag fick en del bristningar, men läkaren var duktig på att sy och det gjorde inte alls lika ont eller lika länge som med nr 1.

• Sessi

Hej! Låg på 34 cm i v38 så nästan lika! Också lite nervös så undrar hur det gick för dig?!

Hoppas på bebis 2011
Svar på tråden SF mått, stor bebis? Livrädd för förlossning!!!