• idaharju

2veckors bebis jätte magont, pruttig, kräks, skrikig m.m

Min dotter är nu 2 veckor. Hon puttar jätte mycket, magen är spänd, löst bajs, drar ihop benen ont magen och skriker. Blir helt röd i ansiktet och spänner sig. Ja ammar heltid men har gett ersättning Nan1 nu en gång per dag då hon vill äta HELA tiden. Kan ligga vid bröstet i 20-30min, rapa och sen tillbaka 10-20min. Hon gick upp 235gram på en vecka och BVC tyckte allt såg bra ut. Efter ersättningen kräks hon ganska mycket, både direkt efteråt och även en stund senare. Kan de vara så att hon är mjölkallergisk? Ja äter som vanligt men de igår inte mycket mjölk i min mat. Hon gallskrek när hon bara fick bröstet också. Vi ger sempers magdroppar sen 3dagar tillbaka. Va kan vi göra mer?

• Svar på tråden 2veckors bebis jätte magont, pruttig, kräks, skrikig m.m
  • Allergiexperten

Hej! Det låter som känslig mage och mjölkprotein är ett starkt protein som kan öka på symtomen.
    Mitt råd är att ge henne mjölkproteinfri ersättning, finns på apotek, samt även ta bort mjölkprotein från din egen kost. Fortsätter kräkning och spänd mage trots att du ger mjölkfri ersättning och inte får i dig mjölkprotein själv så ta kontakt med barnläkare.
    vänliga hälsningar Anitha

• idaharju

Var på BVC idag, min mjölk har minskat och mättar inte min dotter så ger henne ersättning. Ger nu nan1. De verkar faktiskt funka bra. Ger ännu sempers droppar och även miniform. Men hon bajsar inte. (Har bara gett ersättning sen igår) när blir de farligt för en bebis att inte bajsa? Och vilken ersättning av nan tycker du vore bäst. Ja förstår inte skillnaderna. Bara massa konstiga ord. Är bara 19år och de är mitt första barn.

• Allergiexperten

Hej! Tycker du att Nan 1 fungerar så fortsätt ge henne det men förstås så bör hon bajsa. Ofta bajsar bebisar när man ammar, dvs flera gånger varje dag men det finns alltid undantag. Om din bebis får en förändrad rutin när det gäller att bajsa så ska du ta kontakt med din BVC.
    Be också att BVC sköterskan förklarar de olika ersättningarna ordentligt för dig. BVC mottagningarna finns för att stötta och hjälpa föräldrar med alla frågor som man har när man precis fått barn.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden 2veckors bebis jätte magont, pruttig, kräks, skrikig m.m